�retts�gi – Magyartan�rok Egyes�lete: �rdekes, ig�nyes, de meglehet�sen neh�z feladatok a magyar �r�sbelinForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-05-05 10:54:48 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/18968
Címkék: Bihari h�rek, �retts�gi, magyar �retts�gi, magyar �r�sbeli, Magyartan�rok Egyes�lete
A Magyartan�rok Egyes�lete szerint az idei magyar �retts�gi feladatok �rdekesek, ig�nyesek, de az �sszehasonl�t� verselemz�s kiv�tel�vel meglehet�sen nehezek voltak. Ezt a szervezet eln�ke k�z�lte h�tf�n az MTI �rdekl�d�s�re.

Az irodalomr�l sz�l� k�nyvek vil�g�ba vezetett az idei k�z�pszint� magyar nyelv �s irodalom �r�sbeli �retts�gi els� r�sze, a 40 pontos, 60 perces sz�veg�rt�si feladatsor Grendel Lajos m�v�n kereszt�l – k�z�lte a nap folyam�n a k�znevel�si �llamtitk�rs�g. Az ezt k�vet� sz�vegalkot�si feladatn�l egy Seneca-id�zet, Bodor �d�m �llatkert c�m� elbesz�l�se �s T�th �rp�d �s J�kely Zolt�n egy-egy vers�nek �sszehasonl�t�sa szerepelt.

Arat� L�szl�, a Magyartan�rok Egyes�let�nek eln�ke �r�sos elemz�s�ben az els� feladatot �rt�kelve r�mutatott: a sz�vegv�laszt�s kiv�l�, b�r nem t�madhatatlan. Grendel Lajos szlov�kiai magyar reg�ny�r� modern magyar irodalomt�rt�net�nek bevezet�je egyszerre lend�letes, �lvezetes olvasm�ny, ugyanakkor komoly odafigyel�st ig�nyl� tudom�nyos �r�s.

�gy a sz�veg�rt�si feladat nem �lfeladat. Egy kicsit tal�n “a v�dhet�n�l nagyobb el�nyt biztos�t” a sz�vegben is eml�tett “szakmabelieknek”, az irodalomtudom�nyban j�ratosabb di�koknak – fogalmazott Arat� L�szl�, hozz�t�ve: egy nem irodalomr�l sz�l� sz�veg m�g szerencs�sebb lett volna.

Pozit�vumk�nt eml�tette ugyanakkor, hogy a kit�n� reg�ny�r� izgalmas �s a modern magyar irodalomban val� eligazod�st seg�t�, de nem kell�k�ppen ismert irodalomt�rt�neti munk�j�ra h�vja fel a figyelmet.

Kit�rt arra is, hogy a kapcsol�d� feladatok sokf�l�k voltak, t�bbf�le meg�rt�si r�szk�pess�get m�rtek. Ugyanakkor a 60 perc sokaknak nem volt el�g minden feladat megold�s�ra. Ehhez a sz�veg a terjedelme is hozz�j�rult – jegyezte meg az eln�k.

Er�sen vitathat�nak nevezte a legels� feladatot, amely ind�t�snak t�lbonyol�tott �s nem eg�szen szerencs�s fogalomhaszn�lata miatt nem el�g k�nny�, a vizsg�z�t elbizonytalan�thatja.

Arat� L�szl� a sz�vegalkot�si feladatokr�l kiemelte: mindh�rom feladat sz�nvonalas, kell� neh�zs�gi fok�, ugyanakkor megoldhat�. Ez�ttal – s nem el�sz�r – a novellaelemz�s j�val nehezebb, mint az �sszehasonl�t� verselemz�s – jegyezte meg Arat� L�szl�, aki hozz�tette: a di�kok azonban t�bbnyire automatikusan a novell�t v�lasztj�k. Egyet lehet �rteni a feladatk�sz�t�k t�rekv�s�vel, hogy k�nnyebb verseket �s nehezebb novell�kat adnak – fejtette ki az eln�k, megjegyezve: �rdemes lenne a tan�roknak figyelmeztetni a di�kokat, hogy nem mindig az a legegyszer�bb, amir�l azt hiszik.

“Az id� a mi�nk!” c�m� feladat igen j�, mert v�gre – szemben sok �v hasonl� feladataival – val�ban lehet a v�lasztott sz�veg alapgondolatai, �ll�t�sai mellett vagy ellen �rvelni. Seneca hat�rozott �ll�spontja arr�l, hogy nem az id�nk kev�s, hanem csak rosszul haszn�ljuk, rosszul s�f�rkodunk vele, olyasmi, amire val�ban lehet reag�lni – �llap�totta meg. Az �rvel�s megszokott “elirodalmias�t�s�val” azonban az egyes�let ez�ttal sem �rt egyet. Az �rvel�s logik�j�t megt�ri, er�ltetett �s neh�z feladat az �retts�giz� sz�m�ra, hogy 3-4 irodalmi p�ld�val kell al�t�masztania �ll�spontj�t. Sem az esetleg el�h�zhat� Csehov-dr�m�k, Arany- vagy J�zsef Attila-versek, sem az �rvel�s koherenci�ja nem j�r j�l a feladat k�tfele tart�s�t�l – jelezte.

Bodor �d�m �llatkert c�m� novell�j�nak elemz�se neh�z feladat el� �ll�tja az �rtelmez�t. A tal�nyos, groteszk elbesz�l�s titkait nem k�nny� felfejteni – mutatott r� Arat� L�szl�, aki szerint a v�laszt�s ennek ellen�re helyeselhet�, �ppen az�rt, mivel a sz�veg maga k�v�nja meg, szinte megk�veteli az �rtelmez�st, a gondolkoz�st. A megadott szempontok viszont jobban is seg�thett�k volna ezt a munk�t. A novella tal�nyoss�g�ra, a titokzatos el�reutal�sokra, az inform�ci�adagol�sra �s- visszatart�sra vagy az emberi �s az �llati viszony�ra vonatkoz� k�rd�sek, szempontok jelent�sen megk�nny�tett�k volna a kem�ny di� felt�r�s�t – �rta.

T�th �rp�d El�gia egy rekettyebokorhoz �s J�kely Zolt�n Az �g j�t�kai c�m� alkot�s�nak �sszehasonl�t� elemz�s�vel kapcsolatban az eln�k kiemelte, a sz�vegalkot�si feladatok k�z�l ez volt a legk�nnyebb. Az �g hanyatt fekve b�mul�sa, a term�szet saj�tos testhelyzetb�l val� szeml�lete mint jelenetkeret, sz�l�shelyzet val�ban k�n�lja mag�t az �sszevet�sre. A h�bor� mot�vuma is �sszek�ti a k�t verset, ugyanakkor a k�tf�le k�palkot�s, a J�kely-versb�l hi�nyz� allegorikuss�g j�l megragadhat� k�l�nbs�get jelent – mutatott r� Arat� L�szl�.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!