�retts�gi – A di�kok szerint kev�s volt az id� a sz�veg�rt�si feladatra, t�bbs�g�k novell�t elemzettForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-05-05 11:19:16 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/18970
Címkék: Bihari h�rek, Debrecen, Debreceni Egyetem Kossuth Gyakorl� Gimn�ziuma, �retts�gi, magyar �retts�gi, magyar �r�sbeli, Mikl�sv�lgyi Mikl�s, Nagy-Bal� Csaba, S�rospatak, S�rospataki Reform�tus Koll�gium
A di�kok szerint kev�s volt az id� a h�tf�i magyar nyelv �s irodalom k�z�pszint� �r�sbeli �retts�gi vizsga sz�veg�rt�si feladat�ra, a sz�vegalkot�si r�szb�l pedig legt�bben a novellaelemz�st v�lasztott�k – err�l sz�moltak be k�z�piskolai vezet�k az MTI-nek.

A magyar nyelv �s irodalom k�z�pszint� �r�sbelij�re 240 percet adtak, a sz�veg�rt�si feladatlapra 60, a sz�vegalkot�sira 180 perc �llt rendelkez�sre.

A sz�veg�rt�si feladat A modern magyar irodalom t�rt�nete c�m� Grendel Lajos-sz�veg volt, amelyhez tizenk�t feladat tartozott – t�j�koztatott a k�znevel�si �llamtitk�rs�g. Ezek t�nyek, adatok visszakeres�s�re, a k�nyv c�mzettjeire, a szerz�i gondolatmenet meg�rt�s�re vonatkoztak �s a bevezet� st�lus�ra k�rdeztek r�. A m�sodik r�szben h�rom feladat k�z�l egyet kellett megoldani. �rvel�sk�nt – Seneca antik r�mai filoz�fus id�zet�hez kapcsol�dva – a vizsg�z� Az id� a mi�nk c�mmel fejthette ki v�lem�ny�t. Az egy m� �rtelmez�se feladat Bodor �d�m �llatkert c�m� elbesz�l�s�nek vizsg�lata volt. �sszehasonl�t� elemz�sk�nt T�th �rp�d El�gia egy rekettyebokorhoz �s J�kely Zolt�n Az �g j�t�kai c�m� alkot�s�nak �sszevet�se szerepelt.

Mikl�sv�lgyi Mikl�s, a Debreceni Egyetem Kossuth Gyakorl� Gimn�zium�nak igazgat�helyettese a di�kok v�lem�ny�t ismertetve az MTI-nek azt mondta: a sz�veg�rt�ssel kapcsolatban a legt�bben az id� r�vids�g�re panaszkodtak, mivel sok volt a hosszabb kifejt�st ig�nyl� feladat. A k�z�pszinten n�luk �retts�giz� 156 di�k k�r�ben – az els�d inform�ci�k szerint – a novellaelemz�s volt a legn�pszer�bb, �s szinte senki nem v�lasztotta az �sszehasonl�t� verselemz�st.

A szegedi Hans�gi Ferenc Vend�gl�t�-ipari �s Idegenforgalmi Szakiskola �s Szakk�z�piskola magyartan�ra, Gyuricza Zsolt az MTI-vel azt k�z�lte: az idei �retts�gi sz�veg�rt�s r�sze a di�kok egy�ntet� v�lasza szerint az eddigiekn�l nehezebb volt, kev�s volt az id� �s sok a feladat. A m�sodik feladatcsoportb�l, a sz�vegalkot�sb�l a k�t vers elemz�s�t kev�sb� v�lasztott�k a fiatalok, a t�bbs�g �rvelt vagy novell�t elemzett. Ut�bbi n�pszer�s�g�t az adhatja, hogy a k�z�piskola negyedik �v�re m�r sz�mos novell�val tal�lkoznak a di�kok, �gy a feladat nem volt meglepet�s. �sszess�g�ben a sz�veg�rt�st nehezebbnek �t�lt�k a tavalyi feladatn�l, m�g a sz�vegalkot�st �tlagosnak tartott�k a di�kok. Az iskol�ban csaknem hatvanan �rt�k meg a magyar �retts�git, k�z�pszinten.

A p�csi Le�wey Kl�ra Gimn�zium szaktan�rai �s di�kjai neh�znek �t�lt�k az idei k�z�pszint� magyar �retts�gi feladatokat. Zalay Szabolcs igazgat� az MTI-nek azt mondta: mindh�rom sz�vegalkot�s az �retts�ginek rangot ad� veretes, kem�ny feladat volt, b�szke lehet mag�ra, aki id�n n�gyest vagy �t�st kap magyarb�l. Besz�molt arr�l, hogy Senec�val kapcsolatban kett�s volt a tan�rok �s a di�kok �rz�se, mert � a klasszikus, magas m�velts�ghez tartozik, az id� azonban k�zponti t�ma, “j�kat lehet �rni r�la”. A novellaelemz�st, mint “adu�sz feladatot” �ltal�ban sokan v�lasztj�k, de most egy a fiatalok k�r�ben kev�sb� ismert szerz�, Bodor �d�m m�v�t kellett elemezni, ami nem volt k�nny�. T�th �rp�d �s J�kely Zolt�n egy-egy vers�nek �sszevet�s�vel kapcsolatban Zalay Szabolcs azt mondta: itt a neh�zs�get a sz�vegek hossz�s�ga �s az okozta, hogy a gimnazist�k sem Bodor �d�mr�l, sem J�kely Zolt�nr�l nem tudnak t�l sokat.

Kov�cs Andr�s, a soproni Szent Orsolya R�mai Katolikus �ltal�nos Iskola, Gimn�zium �s Koll�gium igazgat�ja szerint teljes�thet� volt a magyar �retts�gi feladatsor, de annak a di�knak, aki maxim�lisan szeretett volna teljes�teni, “�ssze kellett szednie mag�t”. Az igazgat� a di�kok elmond�sa alapj�n arr�l t�j�koztatott, hogy az �retts�giz�k fele az �rvel�st, m�sik r�sz�k fele-fele ar�nyban a vers- �s a novellaelemz�st v�lasztotta. Hozz�tette: n�h�ny di�k a sz�veg�rt�si feladatr�szre kev�snek tal�lta a hatvan percet, ugyanakkor megk�nny�tette a tanul�k feladat�t, hogy a sz�vegr�sz bekezd�sei meg voltak sz�mozva �s a sz�mok z�r�jelben szerepeltek a k�rd�sek m�g�tt, �gy nem kellett a k�toldalas sz�veget �jra �s �jra elolvasniuk ahhoz, hogy megoldj�k a feladatot.

A s�rospataki �retts�giz�k egyr�szt k�nny�nek, m�sr�szt nem eg�szen �rtelmezhet�nek �t�lt�k a magyar �retts�gi t�teleket – mondta Nagy-Bal� Csaba, a S�rospataki Reform�tus Koll�gium gimn�zium�nak �s �ltal�nos iskol�j�nak igazgat�ja az �r�sbeli vizsg�r�l kij�v� di�kok v�lem�ny�t �sszefoglalva az MTI-nek. K�z�lte: a di�kok szerint a sz�veg�rt�si feladatlap eset�ben a 60 perc kev�snek t�nt, �s egyes helyeken nem volt eg�szen egy�rtelm� a feladat. Az �sszehasonl�t� elemz�st mind�ssze h�rman v�lasztott�k, m�g a novella �s az �rvel�s t�mak�rt fele-fele ar�nyban. Az int�zm�nyben id�n 85-en �retts�giznek, k�z�l�k 46-an emelt szinten.

Magyar nyelv �s irodalomb�l k�z�pszinten 1174 helysz�nen 77 975, emelt szinten 50 helysz�nen 1904 di�k tett �retts�gi vizsg�t – t�j�koztatott a k�znevel�si �llamtitk�rs�g.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!