�retts�gi – A matematika �r�sbeli nem volt megoldhatatlan, de k�nny� sem int�zm�nyi vezet�k, szaktan�rok szerintForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-05-06 11:00:11 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/19001
Címkék: Bihari h�rek, Budapest, �retts�gi, matematika
�sszess�g�ben nem tartott�k megoldhatatlannak, de k�nny�nek sem nevezt�k az idei matematika �retts�gi �r�sbeli feladatokat az MTI-nek kedden, a vizsga napj�n nyilatkoz� int�zm�nyvezet�k �s szaktan�rok.

Az Eduline inform�ci�i szerint a k�z�pszint� matematika �retts�gi els� r�sz�ben a t�bbi k�z�tt logikai feladatokat kellett megoldaniuk a di�koknak. A port�l azt �rta: az �retts�gi feladatsor els� r�sz�ben volt m�g sorozat �s statisztikai feladat is, a vizsg�n szerepelt tov�bb� sz�zal�k- �s t�rfogatsz�m�t�s, val�sz�n�s�gsz�m�t�s, valamint egy komplexebb, kombinatorik�t, val�s�gsz�m�t�st �s halmazelm�letet mag�ban foglal� feladat is.

A nagykanizsai Batthy�ny Lajos Gimn�zium igazgat�ja az MTI �rdekl�d�s�re �gy fogalmazott, voltak szokatlannak t�n� elemek, de �sszess�g�ben �tlagos neh�zs�g�, egy�ltal�n nem megoldhatatlan feladatsor volt az idei matematika �r�sbeli �retts�gi. Balogh L�szl� szerint “m�r�sre alkalmas”, szok�sos neh�zs�g� feladatokat kaptak a di�kok, nem volt olyan k�rd�s, amelyre ne lehetett volna k�sz�lni. L�bodi Gy�ngyi, a nagykanizsai gimn�zium matematika munkak�z�ss�g�nek vezet�je hozz�f�zte: lehet, hogy n�h�ny k�rd�st m�sk�nt tettek fel a t�telsor �ssze�ll�t�i, de ez nem tette megoldhatatlann� a feladatokat. Nem volt k�nny�, de a szokatlannak t�n� k�rd�sekkel egy�tt sem sz�m�tott a megszokottn�l nehezebbnek az idei �retts�gi – v�lekedett.

A szeksz�rdi Garay J�nos Gimn�zium �retts�giz� di�kjai az utols� percig dolgoztak a feladatokon a rendelkez�s�kre �ll� h�rom �r�ban – mondta Heilmann J�zsefn� igazgat� az MTI-nek. A gimn�ziumban 143 di�k vizsg�zott k�z�pszinten.

Straubingern� Kemler Anik�, az iskola matematika tan�ra szerint a feladatok a kor�bbi �vek �tlag�n�l kicsit nehezebbek, de megoldhat�ak voltak, �s mindegyik benne van a tananyagban. Ritk�bban szerepelnek az �retts�gin p�ld�ul a vektorok, �s meglep� volt, hogy k�t, sorozattal kapcsolatos p�lda is akadt, a statisztika �s a val�sz�n�s�gsz�m�t�s ugyanakkor minden �vben el�fordul a feladatok k�z�tt – mondta. “A di�kok neh�znek mondt�k a vizsg�t, hossz� volt a feladatsor, nem volt id� arra, hogy ha valamit nem tudtak, visszat�rjenek r�, �s hosszabban elgondolkodjanak rajta” – f�zte hozz�.

Szentendrey Rita, a Szentendrei M�ricz Zsigmond Gimn�zium matematikatan�ra a di�kok v�lem�ny�t �sszegezve az MTI-nek azt mondta: a t�bbs�g szerint nem volt megoldhatatlan a feladatsor, de k�nny� sem. Hozz�tette: az �retts�gi feladatok els� r�sze kifejezetten k�nny� volt az id�n – alapszint� matematikai ismeretekkel a maxim�lis pontsz�m el�rhet� volt -, a m�sodik r�sz azonban nem teljesen fedte a v�rakoz�sokat. Nagyon sok volt a sz�veges feladat, amelyekben meg kellett tal�lni a matematikai tartalmat, a di�kok viszont ink�bb a begyakorolt feladatt�pusokra sz�m�tottak – mondta a pedag�gus. Az iskol�ban 118-an tettek k�z�pszint� �r�sbeli vizsg�t.

A Balassagyarmati Szent-Gy�rgyi Albert Gimn�zium �s Szakk�z�piskola igazgat�ja az MTI-vel azt k�z�lte: nehezebb volt a matematika �retts�gi, mint tavaly, de nem teljes�thetetlen. Sink�n� Frenka Anik� a tapasztalatokat �sszegezve elmondta: korrekt m�don �ssze�ll�tott feladatokkal dolgoztak a di�kok, a vizsga nagyon sok tananyagot lefedett, sokoldal� volt, �gy ha valaki folyamatosan tanult, �ssze tudta szedni a pontokat. A balassagyarmati iskol�ban 97-en �retts�giztek k�z�pszinten. Az igazgat� arra is kit�rt, hogy kitart�ak voltak a vizsg�z�k, csaknem mindannyian a bead�si hat�rid� v�g�ig dolgoztak, alig volt olyan, aki el�bb fel�llt. A h�tf�i magyar �retts�gin t�bben egy �r�val hamarabb befejezt�k a feladatmegold�st – tette hozz�.

Csapos Zsolt, a ny�rb�tori B�thory Istv�n Katolikus Gimn�zium �s Szakk�z�piskola igazgat�helyettese az MTI-nek arr�l sz�molt be, hogy a di�kok t�bbs�g�nek elmond�sa szerint neh�z volt az idei matematika �retts�gi feladatsora.

T�j�koztat�sa szerint az �retts�giz�k az els�, 45 perc alatt megoldand� feladatr�szre �s a m�sodik feladatsor kidolgoz�s�ra is sok id�t ford�tottak. Az els� feladatsort a di�kok kimondottan neh�znek tal�lt�k, a feladat m�sodik r�sz�re adott id�t v�gigdolgozt�k. A fel�gyel� tan�rnak az �retts�gi v�g�n sz�lnia kellett, hogy a di�kok fejezz�k be a munk�t, mert sokan az utols� percben is dolgoztak – mondta.

A k�znevel�si �llamtitk�rs�g t�j�koztat�sa szerint k�z�pszinten 1252 helysz�nen 77 236 vizsg�z�, emelt szinten 84 helysz�nen 3696 di�k adott sz�mot kedden tud�s�r�l. Matematik�b�l k�z�pszinten angol, francia, horv�t, n�met, olasz, orosz, rom�n, spanyol, szerb �s szlov�k nyelven, m�g emelt szinten angol, francia, n�met �s spanyol nyelven vizsg�z� is volt.

A matematika k�z�pszint� �r�sbeli vizsg�ja 180 perces volt. A di�kok el�sz�r az I. feladatlapot (45 perc), majd a II. feladatlapot (135 perc) oldott�k meg. Az I. feladatlap 10-12 feladatot tartalmazott, ez az alapfogalmak, defin�ci�k, egyszer� �sszef�gg�sek ismeret�t volt hivatott ellen�rizni. A II. feladatlap k�t r�szre oszlott: az els� r�sz h�rom feladatot tartalmazott, azok egy vagy t�bb k�rd�sb�l �lltak, m�g a m�sodik r�sz szint�n h�rom feladatb�l �llt, ezek k�z�l a vizsg�z� v�laszt�sa szerint kett�t kellett megoldani, �s csak ez a kett� �rt�kelhet�.

A matematika vizsgat�rgy emelt szint� �r�sbeli vizsg�ja 240 percig tartott. Az �r�sbeli vizsga k�t r�szb�l �llt, a vizsg�z� a rendelkez�s�re �ll� id�t tetsz�se szerint oszthatta meg az I. �s a II. r�sz, illetve az egyes feladatok k�z�tt, �s azok megold�s�nak sorrendj�t is meghat�rozhatta.
Szerd�n a vizsg�k a t�rt�nelem �r�sbelikkel folytat�dnak

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!