Sz�z �ve lehet buszozni BudapestenForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2015-08-16 13:07:03 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/19648
Címkék: Bihari h�rek, VETER�N AUT�, BUDAPEST, AUT�BUSZ, BUSZ, RETRO MOBIL
Rosszabbul nem is indulhatott volna: az els� vil�gh�bor� miatt k�t�vi m�k�d�s ut�n le�lltak a f�v�rosi aut�buszok.

1915. m�rcius 1. – az XX-1 rendsz�m� Austro-Daimler a Vilmos cs�sz�r �ton. H�tt�rben a f�ldalatti akkor m�g megl�v� d�szes lej�r�csarnoka

Forr�s: Retro Mobil

A 20. sz�zad elej�n a villamosok mellett az aut�buszok is kezdt�k h�tt�rbe szor�tani a l�vasutat, az omnibuszt. V�llalkoz�i kezdem�nyez�sre indult a forgalom, de a m�k�d�si enged�lyeket kiad� F�v�ros Tan�csa hossz� t�von �n�ll� c�g alap�t�s�t tervezte. 1913-ban a Budapesti �ltal�nos Omnibusz Rt. aj�nlatot tett a Sz�kesf�v�rosi K�zleked�si V�llalat (SZKV) megv�tel�re, �m a k�zgy�l�s elutas�totta.R�nyi Dezs� �s Till Antal eur�pai k�r�tra indult, az � tapasztalataik alapj�n kezd�d�tt meg a budapesti aut�busz-k�zleked�s megszervez�se.

Egy h�napn�l alig b�rt t�bbet a kistarcsai busz, alul m�r az SZKV helyett a BUSZ Rt. c�gjelz�s�t viseli

Forr�s: Retro Mobil

Nemzetk�zi p�ly�zatot �rtak ki a j�rm�vek beszerz�s�re

A f�v�ros el�sz�r egy magyar vezet�s�, angol p�nz�gyi �rdekelts�g� t�rsas�ggal k�v�nt 35 �ves szerz�d�st k�tni, a tervek szerint �sszesen 170 j�rm�vel, tucatnyi vonalon nagyj�b�l 80 km-es h�l�zattal. A v�rosaty�k azonban nem tudtak d�l�re jutni: a tan�csi kezel�s, a k�lf�ldi tulajdon �s a b�rbead�s �rd�gi k�re komoly vit�kat v�ltott ki.

Fel�l hossz�ban elhelyezett padon �lhettek a Ganz-B�ssing utasai

Forr�s: Retro Mobil

V�g�l az SZKV felsz�mol�s�r�l d�nt�ttek – eredetileg 1914. janu�r 1-j�vel, de ez elh�z�dott –, �gykezel� bizotts�got hoztak l�tre, a j�rm�beszerz�sekre pedig nemzetk�zi p�ly�zatot �rtak ki, ami ellen azonnal tiltakoztak a magyar g�pipar �rdekeit v�d� szervezetek.A hazaiak mellett angol, osztr�k, francia �s sv�jci gy�rt�k is jelentkeztek,az �zemeltet�sre t�bbek k�z�tt a l�vasutas Budapesti K�z�ti Vasp�lya T�rsas�g (BKVT), a B�rdi J�zsef Automobil Rt. �s a Budapesti �ltal�nos Omnibusz Rt. is. Az els� vil�gh�bor� kirobban�sa miatt az eredm�nyhirdet�s elmaradt.

Z�rt karossz�ri�sak voltak a B�csb�l v�s�rolt, k�tf�le hossz�s�g� Austro-Daimlerek. A j�rm�rekl�m nem mai divat, itt a Cordatic abroncsot hirdetik

Forr�s: Retro Mobil

Meg�ll�k n�lk�l indult a pr�ba�zem

A f�v�rosi vezet�s�g 1915 febru�rj�ban pr�ba�zemet ind�tott,az els� menetrend szerinti aut�busz m�rcius 1-j�n m�r k�zlekedett a H�s�k ter�t�l (Ar�na �t) a Vilmos cs�sz�r �tig.K�t kocsit �ll�tottak forgalomba, az XX-1 rendsz�m�, emeletes Austro-Daimlert akkumul�toros villanyhajt�ssal �s a kistarcsai G�p- �s Vas�tfelszerel�si Gy�r busz�t (XX-2) benzinmotorral. Meg�ll�k nem voltak, az utasok b�rhol fel- vagy lesz�llhattak, a korabeli forr�sok szerint sokan csak a kalauzok invit�l�s�ra mert�k elhinni, hogy „viteld�j ellen�ben mostant�l b�rki automobilozhat Budapesten”.

Vasker�kre h�zott t�m�r abroncsokon gurultak a buszok, de 1917-ben el�fordult, hogy gumi h�j�n csupasz vassal z�r�gtek az utc�kon

Forr�s: Retro Mobil

14 fill�r volt az els� jegy �ra

�rdekes, hogy a benzines busz nem b�rta a strap�t, egy h�nappal az indul�s ut�n le�ll�tott�k. 1915 �sz�n az 1-es vonalat – k�t szakaszra osztva - a K�gy� t�rig meghosszabb�tott�k, ekkor a teljes mentjegy �r�t a kezdeti 14-r�l 20 fill�rre emelt�k.

Ez a szokatlan, nyerges Laurin&Klement (Bp 17-124) volt az els� f�vott gumikerekes aut�busz az SZKV flott�j�ban

Forr�s: Retro Mobil

A buszok reggel f�l nyolct�l este f�l t�zig, elvileg 15 percenk�nt k�vett�k egym�st,a t�m�r abroncsokon a sebess�g�k meghaladta a 10 km/�r�t!1916-ban 12 buszra b�v�lt a park, a m�g 1915-�s beszerz�s� k�t aradi Marta-Weitzer mell� n�gy Benz-Gaggenau �s n�gy Ganz-B�ssing is �rkezett.

M�VAG-NAG 204 – n�met licenc alapj�n itthon k�sz�lt ez az els� hossz� motors�tor n�lk�li trambusz t�pus

Forr�s: Retro Mobil

N�gy �vig sz�netelt a buszk�zleked�s

A buszoknak nem volt saj�t telephely�k, a Sz�rketaxi, azaz a Budapesti Automobil K�zleked�si Rt. gar�zs�ban, a Kerepesi �ton t�rolt�k �s jav�tott�k �ket. Budai j�rat a h�bor�s megszor�t�sok miatt nem indult, s�t egyre nagyobb gondot jelentett a megl�v� fenntart�sa is, v�g�l gumi- �s �zemanyaghi�ny miatt1917 �prilis�ban teljesen le�llt a budapesti buszk�zleked�s.Befejez�d�tt az SZKV felsz�mol�sa, �s l�trej�tt a Budapest F�v�rosi K�zleked�si V�llalat (BFKV), amely a buszok �llagmeg�v�s��rt felelt.

H�romtengelyes B�ssing (Bp 17-125) az Alag�tn�l. �gy h�rlik, ha siker�lt volna meg�llapodni a licencd�jban, a Mercedes helyett ezt a m�rk�t v�lasztott�k volna

Forr�s: Retro Mobil

Az �jraind�t�sra csak 1921 szeptember�ben, �j form�tum�, Bp kezd�bet�s rendsz�mokkal ker�lt sor az Ar�na �t �s az Apponyi t�r k�z�tt,�s tov�bbi �t darab akkumul�toros Austro-Daimlert is vettek B�csb�l, b�r akkor m�r vil�gos volt, hogy nem a villany�zem� a j�v�. Aut�buszos k�zpontnak az Erzs�bet kir�lyn� �ti omnibusztelepet jel�lt�k ki. Az �j korszak 1923. janu�r 1-j�n, a Sz�kesf�v�rosi Aut�busz�zem (SZA�) l�trej�tt�vel k�sz�nt�tt be.

700-as sorozat�, h�romtengelyes M�VAG-Mercedes NI56, ez volt a legnagyobb befogad�k�pess�g� egyszintes busz

Forr�s: Retro Mobil

T�bbf�le buszb�l v�lasztott�k ki a legjobbat

A c�gvezet�s pr�b�lta megtal�lni az ide�lis �zemeltet�si megold�st (egys�ges t�pus, forgalmi szempontok), ez�rt 1926-t�l t�bbf�le tesztbusz (Laurin&Klement, AEC, DAAG, Daimler-Benz, R�ba, Renault, B�ssing, Fross-B�ssing, Tilling Stevens, NAG) �rkezett a f�v�rosba, hogy kiv�laszthass�k a legjobbat.

Nay- �s R�na-karossz�ri�s M�VAG-Mercedes N2h, az �gynevezett hegyi t�pus, a 400-as sorozatba tartozott. A norm�l N2-esekre 300-as csoportba tartoz� sz�mokat festettek

Forr�s: Retro Mobil

3-as, 4-es, 5-�s, 6-os �s 7-es jelz�ssel �j vonalakat nyitottak, a r�gi kocsik k�z�l az Austro-Daimlerek (6 db), valamint a n�gy-n�gy Benz �s Ganz 1928-ig megmaradt. Az �jak k�z�l a Daimler-Benz AG n�pszer� N-sorozat�t v�lasztott�k, a SZA� els� k�rben sz�z buszt rendelt, ezeket itthon t�bbf�le karossz�ri�val M�VAG-Mercedesk�nt kezdt�k gy�rtani.

500-as sorozat�, k�zepes m�ret� M�VAG-Mercedes N26, ezekb�l rendelte a SZA� a legt�bbet. 1943-ig voltak �llom�nyban

Forr�s: Retro Mobil

1932-ben k�zpontos�tott�k a j�ratok m�k�dtet�s�t

Az �tfut�si id� hossz�ra ny�lt, ez�rt 1928-t�l az �j vonalakat b�rbe adt�k: a Budapesti Aut�busz K�zleked�si Rt. (BART) 25 darab (plusz 5 tartal�k), piros sz�n� R�ba LHo-val sz�ll�totta az utasokat 1930 febru�rj�ig. Ekkort�l a fel�p�lt Szent Domonkos utcai gar�zsb�l ki�ll� SZA�-buszok l�tt�k el a feladatokat, �gy a BART-kocsik kiszorultak a peremker�letekbe, majd 1937-t�l a Budapest k�rny�ki agglomer�ci�ba.A SZA� �n�ll�s�ga 1932. j�nius 10-ig tartott, amikor is az aut�busz-k�zleked�s centraliz�lt m�k�dtet�s�t a Budapest Sz�kesf�v�rosi K�zleked�si Rt. (BSZKRT) vette �t.

(rendsz�mok: Mih�lffy L�szl� gy�jt�se)

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!