Keresik a jó arányt az informatikai eszközök iskolai használatábanForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2018-02-12 17:54:38 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/29117
Címkék: Bihari hírek
Egyes pedag√≥gusok irt√≥znak a XXI. sz√°zadi k√ľty√ľk alkalmaz√°s√°t√≥l, m√≠g m√°sok erőltetik azt.

Mik√∂zben az iskol√°kban haszn√°lt korszerű informatikai eszk√∂z√∂k sz√°m√°t tekintve Magyarorsz√°g a fejlett orsz√°gokt√≥l kiss√© lemaradt, addig l√©teznek olyan magyar fejleszt√©sű, az oktat√°st t√°mogat√≥ informatikai programok, amelyek vil√°gsikernek sz√°m√≠tanak. Az egyik ilyet az Egyes√ľlt √Āllamokban Obama eln√∂k az oktat√°si rendszer r√©sz√©v√© tette, de erről itthon alig tudnak ‚Äď der√ľlt ki azon a debreceni konferenci√°n, amelyet az oktat√°s, az informatika √©s a pedag√≥gia kapcsolat√°r√≥l tartottak.

‚Äď Informatika n√©lk√ľl manaps√°g m√°r elk√©pzelhetetlen az oktat√°s ‚Äď jelentette ki dr. Buda Andr√°s, a Debreceni Egyetem Nevel√©s- √©s Művelőd√©studom√°nyi Int√©zet√©nek adjunktusa az oktat√°s, az informatika √©s a pedag√≥gia kapcsolat√°r√≥l a debreceni DAB-sz√©kh√°zban tartott p√©nteki konferencia előtt, a lapunknak adott interj√ļban.
Eszk√∂zh√°tr√°nyban, m√≥dszer előnyben

Elmondta: a korszerű informatikai eszk√∂z√∂k mennyis√©g√©t tekintve Magyarorsz√°g az igaz√°n fejlett orsz√°gokhoz (p√©ld√°ul Jap√°nhoz, az Egyes√ľlt √Āllamokhoz, D√©l-Kore√°hoz) k√©pest kisebb lemarad√°sban van, vagyis viszonylag kev√©s iskol√°ban tal√°lhat√≥ n√°lunk p√©ld√°ul interakt√≠v t√°bla, nem minden tanul√≥nak jut t√°blag√©p, nincs minden√ľtt gyors internet. Ugyanakkor l√©teznek olyan magyar fejleszt√©sű, az oktat√°st t√°mogat√≥ informatikai programok, amelyek vil√°gsikernek sz√°m√≠tanak. ‚Äď Az egyik ilyet p√©ld√°ul Obama amerikai eln√∂k n√©h√°ny √©ve bevonta az ottani oktat√°si rendszerbe ‚Äď ismertette. Hozz√°tette: ennek ellen√©re ezeket n√°lunk viszonylag kev√©s pedag√≥gus ismeri, alkalmazza.

Dr. Buda Andr√°s ezenk√≠v√ľl probl√©m√°nak tartja, hogy a magyar oktat√°si int√©zm√©nyekben m√©g nem tal√°lt√°k meg a v√©gleges hely√©t az olyan, XXI. sz√°zadi eszk√∂z√∂knek, mint az asztali sz√°m√≠t√≥g√©p, a t√°blag√©p, a laptop, vagy az okos-mobiltelefon. Vannak helyek, ahol ezek alkalmaz√°s√°t fontosnak tartj√°k, de olyanok is, ahol ink√°bb tiltj√°k. Ebben a tekintetben nagyon sok f√ľgg az iskola vezetőj√©től, hogy ő hogyan viszonyul az informatik√°hoz ‚Äď adott hangot v√©leked√©s√©nek.
Szembesz√°llni az internettel?

Felvetett√ľk a szakembernek a di√°kok azon, az ut√≥bbi időben megfogalmazott k√∂vetel√©s√©t, hogy a t√ļlterhelts√©g miatt cs√∂kkents√©k a tananyag mennyis√©g√©t, mondv√°n, manaps√°g szinte minden fiatal zseb√©ben ott lapul az okostelefon, melyen pillanatok alatt el√©rhető az iskol√°kban tan√≠tott inform√°ci√≥k z√∂me, p√©ld√°ul a t√∂rt√©nelemhez tartoz√≥ √©vsz√°mok sora. Dr. Buda Andr√°s erre √ļgy reag√°lt, hogy ezzel val√≥ban nagyon neh√©z versenyezni. Az ilyen konferenci√°knak √©ppen az a szerep√ľk, hogy ezekre a k√©rd√©sekre v√°laszt adjanak, megtal√°lj√°k az informatika hely√©t az oktat√°sban, a m√≥dszertanban ‚Äď fogalmazott.
Előny vagy csapda a mobil?

A konferencia egyik szekci√≥√ľl√©s√©t vezető Oll√© J√°nos, a Magyar Tudom√°nyos Akad√©mia Tudom√°nyos Bizotts√°g√°nak tagja arr√≥l besz√©lt lapunknak, hogy a sz√°m√≠t√≥g√©peket az oszt√°lyteremben lehet j√≥l √©s rosszul is haszn√°lni.

‚Äď Mik√∂zben Franciaorsz√°gban betiltj√°k az okos mobiltelefon iskolai haszn√°lat√°t, addig p√©ld√°ul Skandin√°vi√°ban szinte k√∂telezőv√© teszik ugyanezt. Szerintem egyik megold√°s sem j√≥. Van olyan √≥ra, amikor nem szabad a telefont haszn√°lni, s a tan√°rra kell figyelni, √©s olyan is, amikor a telefon ny√ļjtotta interaktivit√°s megn√∂veli a hat√©konys√°got ‚Äď √°ll√≠totta. Oll√© J√°nos kiemelte, hogy a magyar szakemberek ink√°bb a pedag√≥giai m√≥dszertant tartj√°k fontosabbnak, √©s ahhoz igyekeznek igaz√≠tani a technol√≥gi√°t.

√ögy fogalmazott, hogy sokan elmennek egy oktat√°s-technol√≥giai ki√°ll√≠t√°sra, √©s ott megl√°tva a csod√°latos √ļj eszk√∂z√∂ket, azt gondolj√°k, hogy ezekkel egyik pillanatr√≥l a m√°sikra alapjaiban megv√°ltoztatj√°k majd az oktat√°st. Hangs√ļlyozta, hogy ez t√©ved√©s, az oktat√°s √©s az informatika kapcsolata val√≥j√°ban folyamatosan √°talakul√≥, v√°ltoz√≥, fejlődő ter√ľlet. Nek√ľnk a vil√°gszerte megtal√°lhat√≥ j√≥ gyakorlatokat kell alkalmaznunk ‚Äď jelentette ki Oll√© J√°nos.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
V√©lem√©nye van? √ćrja meg!