Nem is gondoln�, mennyit bukhat, ha biztos�t�s n�lk�l aut�zik!Forrás: hvg.hu
Utolsó módosítás: 2018-05-15 20:48:28 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/29981
Címkék: Bihari h�rek
T�bb mint 86 ezer � gondoln�, hogy ennyi aut� nem rendelkezett a t�rv�nyben k�telezően elő�rt biztos�t�ssal? A nem k�telező, csak aj�nlott casc�t pedig a g�pj�rművek alig egy�t�d�re k�t�tt�k meg, noha e d�j�nak a sokszoros�t lehet bukni egy s�lyosabb k�z�ti balesetben.

F�lelmetes l�tv�nyt ny�jtott 2016 szeptember�ben egy aut�roncs a mexik�i-amerikai hat�r k�zel�ben. Mint kider�lt, az egy luxusj�rg�ny, nevezetesen egy 2009-ben gy�rtott Koenigsegg CCX maradv�nya, amit a texasi Woodlands v�ros�ban tal�lhat� Crave Luxury Auto keresked�s k�n�lt elad�sra. A vevőjel�lt azonban a fizet�sig m�r nem jutott el, mivel a pr�bak�r sor�n akkora sebess�ggel hajtotta a j�rművet, hogy elvesz�tette az uralm�t annak vol�nja felett. A t�bbsz�ri megp�rd�l�st k�vetően romm� t�rt kocsinak csak az utascell�ja maradt s�rtetlen, a sofőrt �s utas�t k�rh�zba kellett sz�ll�tani. Az aut�keresked�s pedig nemcsak amiatt kesereghetett, hogy rem�nybeli kuncsaftja nem szurkolja le a baleset előtt m�g n�gykerekű 1,25 milli� doll�ros (azaz t�bb mint 300 milli� forintos) v�tel�r�t. Hanem az�rt is, mert az aut�n nem volt biztos�t�s, �gy egyetlen centet sem l�tott viszont.

Hasonl�an dr�ga aut�ja Magyarorsz�gon csak rendk�v�l keveseknek van, a d�ntő t�bbs�g 1-2 milli�t k�st�l� kocsikkal k�zlekedik. �m egy tot�lk�r őket is meglehetősen �rz�kenyen �rintheti. Ez�rt is furcsa, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapj�n 2017 első f�l�v�ben 853 270 darab casco szerződ�st tartottak nyilv�n, ami csak a hazai g�pj�rművek 18 sz�zal�k�t fedi le. Enn�l is elgondolkodtat�bb, hogy a Magyar Biztos�t�k Sz�vets�ge (Mabisz) legut�bbi, tavaly őszi adatai szerint a hazai utakon fut� 4,7 milli� � seg�dmotoros ker�kp�rok n�lk�l sz�m�tott � j�rművek 1,8 sz�zal�ka nem rendelkezett k�telező g�pj�rmű-felelőss�gbiztos�t�ssal (KGFB). Pedig annak a megl�t�t az�rt �rja elő a t�rv�ny valamennyi, Magyarorsz�gon �zemeltetett g�pj�rműre, hogy biztosan megt�r�lj�n annak a v�tlen aut�snak a k�ra, amit egy m�sik kocsi vezetője okozott neki a k�zleked�s k�zben. De nemcsak a v�tlen aut�ban keletkezett vesztes�geket fedezi a KGFB, hanem a balesetben �rintett j�rművek utasait �s a v�tlen sofőrt �rt szem�lyi s�r�l�ses, illetve az egy�b dologi (p�ld�ul �p�letben, ker�t�sben, �tjelző t�bl�ban esett) k�rokat is �llja a biztos�t�.

Annak �rdek�ben, hogy a k�telező biztos�t�s megl�te miatt ne lankadjon a sofőr�k figyelme, a biztos�t�k alacsonyabb d�jakkal honor�lj�k a balesetmentes vezet�st. Aki egy �ven �t nem okoz karambolt, az egyet előrel�p a 15 fokozatb�l �ll� jutalmaz�-b�ntető (latinul: bonus-malus) rendszerben, �s egy�ttal kedvezőbb d�jra is sz�m�that. Ezzel szemben a balesetet okoz�k rosszabb besorol�sba ker�lnek, KGFB-d�juk pedig emelkedik. Hogy h�ny fokozatot esik vissza a besorol�suk, az a k�resetek sz�m�t�l �s biztos�t�suk aktu�lis bonus-malus besorol�s�t�l f�gg.
Meglehet, nincs mindenki tiszt�ban azzal, hogy a bonus-besorol�s egy n�h�ny ezer forintos kifizetett k�r miatt ugyan�gy cs�kken, mint egy t�bbmilli�s k�rn�l. Ez�rt �rdemes kisz�molni, mikor �rdemes megt�r�teni a biztos�t� �ltal kifizetett k�rt, hiszen hossz� t�von a bonus-malus fokozat cs�kken�se miatti d�jn�veked�s sokkal magasabb is lehet, mint maga a k�r �sszege. E d�nt�sről nem cs�szhatunk le, hiszen a biztos�t� minden egyes bejelentett k�rr�l k�teles �rtes�t�st k�ldeni, �s lehetőv� tenni, hogy az �ltala kifizetett k�r�sszeget a v�tkes aut�s visszafizethesse. Aminek k�vetkezt�ben a bonus-besorol�sa nem v�ltozik, �gy olyan, mintha a k�rokoz�s nem is t�rt�nt volna meg.


Persze azok sem maradnak hoppon, akik aut�j�ban egy olyan kocsival okoznak k�rt, amelyen nincs k�telező biztos�t�s. Az ilyen eseteket a Mabisz-n�l kezelt K�rtalan�t�si Sz�ml�b�l fedezik. P�ld�ul tavaly 4808 k�resem�nyre 5789 g�pj�rmű, dologi, szem�lyi s�r�l�ses, illetve j�rad�k ig�nyt ny�jtottak be jogosan, s fizettek ki ezekre e sz�ml�r�l �tlagosan 427 ezer forintot. �m a k�rokoz�k nem �ssz�k meg, a Mabisz ugyanis k�rheti től�k a k�rosult r�sz�ről felmer�lt �sszes k�r �s k�lts�g megt�r�t�s�t.


R�ad�sul m�g �gynevezett fedezetlens�gi d�jat is kell fizetni�k arra az időszakra, amikor nem rendelkeztek �rv�nyes felelőss�gbiztos�t�ssal. Ilyen eset lehet p�ld�ul, ha valaki nem k�t�tte meg a biztos�t�si szerződ�st a g�pj�rmű megv�s�rl�s�nak időpontj�ban, esetleg biztos�t�sa d�jfizet�s hi�ny�ban vagy egy�b okb�l megszűnt �s nem l�tes�tett �jat. A fedezetlens�gi d�jra vonatkoz� tarif�t a Mabisz, mint a K�rtalan�t�si Sz�mla kezelője hirdeti meg �s azt a biztos�t�k a biztos�t�si d�jjal egy�tt �llap�tj�k meg �s szedik be. A fedezetlens�gi d�j szem�lyg�pkocsik eset�ben � a g�pj�rművek teljes�tm�ny�től f�ggően � naponta 300-800 forint, nagyobb teherg�pj�rművek, vontat�k eset�ben viszont a napi 2600-3300 forintot is el�rheti.

A k�telező biztos�t�s mell� m�r sz�mos kieg�sz�tő biztos�t�s is el�rhető, amivel m�g teljesebb� lehet tenni a g�pj�rmű �s egy�ttal a csal�d v�delm�t. Ilyen megold�st ny�jthatnak a biztos�tott j�rmű műszaki ment�s�re vagy azonnali seg�ts�gny�jt�sra a kieg�sz�tő assistance biztos�t�sok szolg�ltat�sai. Amennyiben a g�pj�rműben vel�nk utaz�kr�l szeretn�nk gondoskodni egy esetleges baleseti hal�l vagy baleseti eredetű maradand� eg�szs�gk�rosod�s eset�re, akkor �rdemes a kieg�sz�tő baleset- �s �letbiztos�t�sok szolg�ltat�sair�l t�j�koz�dni.�

Sajnos, a Mabisz adatai szerint jelenleg csak minden �t�dik-hatodik g�pj�rmű tulajdonosa gondoskodik a kiterjesztett vagy teljes k�rű biztos�t�si v�delemről. Meglehet, az�rt ilyen alacsony ez az ar�ny, mert sokan nem �rtik, ha k�telező (felelőss�g) biztos�t�st k�tni az aut�jukra, akkor mi�rt van sz�ks�g casc�ra is? A v�lasz pofonegyszerű: mert olyan k�rokat t�r�t meg, amelyeket a KGFB nem. �gy t�bbek k�z�tt a lop�sb�l, a term�szeti csap�sokb�l (p�ld�ul vihar, j�gver�s) vagy egy�b k�lső okb�l eredőket, de azokat is, amelyek � n�h�ny kiv�teltől eltekintve � az aut�tulajdonos saj�t hib�j�b�l keletkeztek a j�rműv�ben. Vagyis csak az juthat teljes k�rű biztos�t�si v�delemhez, aki rendelkezik k�telező �s casco biztos�t�ssal is. A legnagyobb biztons�got �s v�delmet a teljes k�rű casco biztos�t�s k�n�lja, mely a t�r�s-, lop�s- �s elemi k�rokra is kiterjed. Ez a v�delem m�g tov�bb n�velhető, ha kieg�sz�tő biztos�t�sokat k�t�nk az alapbiztos�t�s mell�.

A KGFB-n�l meg van hat�rozva, milyen esetekben kell azt megk�tni. Ezek: ha valaki �j vagy haszn�lt g�pj�rművet v�s�rol, ha biztos�t�t k�v�n v�ltani, ha v�ltozott az �zembentart� szem�lye, ha kor�bbi szerződ�se d�j-nemfizet�s miatt megszűnt. A casc�n�l nincs ilyen elő�r�s, �m �rdemes azt a k�telezővel egy�tt megk�tni. Ez esetben ugyanis nemcsak a szerződ�sek kezel�se, nyomon k�vet�se egyszerűbb, hanem előny�sebb biztos�t�si d�jak is el�rhetőek.
Az eur�pai biztos�t�si piacokon igen nagy a sz�r�s a biztos�tatlan g�pj�rművek sz�m�t illetően � der�l ki a Mabisz adataib�l. �sztorsz�gban a j�rművek 1,4, D�ni�ban a 0,1, Finnorsz�gban kevesebb mint 1 sz�zal�ka nem rendelkezik �k�telezővel�. Ugyanakkor �rorsz�gban az utakon k�zlekedő j�rművek 5, Horv�torsz�gban k�zel 6, Ukrajn�ban pedig t�bb mint 33 sz�zal�k�nak nincs �rv�nyes KGFB-szerződ�se.


Tov�bbi inform�ci�t a t�m�val kapcsolatban a k�vetkező oldalon tal�l: biztositsokosan.hu

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!