Nem is gondoln√°, mennyit bukhat, ha biztos√≠t√°s n√©lk√ľl aut√≥zik!Forr√°s: hvg.hu
Utolsó módosítás: 2018-05-15 20:48:28 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/29981
Címkék: Bihari hírek
T√∂bb mint 86 ezer ‚Äď gondoln√°, hogy ennyi aut√≥ nem rendelkezett a t√∂rv√©nyben k√∂telezően elő√≠rt biztos√≠t√°ssal? A nem k√∂telező, csak aj√°nlott casc√≥t pedig a g√©pj√°rművek alig egy√∂t√∂d√©re k√∂t√∂tt√©k meg, noha e d√≠j√°nak a sokszoros√°t lehet bukni egy s√ļlyosabb k√∂z√ļti balesetben.

F√©lelmetes l√°tv√°nyt ny√ļjtott 2016 szeptember√©ben egy aut√≥roncs a mexik√≥i-amerikai hat√°r k√∂zel√©ben. Mint kider√ľlt, az egy luxusj√°rg√°ny, nevezetesen egy 2009-ben gy√°rtott Koenigsegg CCX maradv√°nya, amit a texasi Woodlands v√°ros√°ban tal√°lhat√≥ Crave Luxury Auto keresked√©s k√≠n√°lt elad√°sra. A vevőjel√∂lt azonban a fizet√©sig m√°r nem jutott el, mivel a pr√≥bak√∂r sor√°n akkora sebess√©ggel hajtotta a j√°rművet, hogy elvesz√≠tette az uralm√°t annak vol√°nja felett. A t√∂bbsz√∂ri megp√∂rd√ľl√©st k√∂vetően romm√° t√∂rt kocsinak csak az utascell√°ja maradt s√©rtetlen, a sofőrt √©s utas√°t k√≥rh√°zba kellett sz√°ll√≠tani. Az aut√≥keresked√©s pedig nemcsak amiatt kesereghetett, hogy rem√©nybeli kuncsaftja nem szurkolja le a baleset előtt m√©g n√©gykerekű 1,25 milli√≥ doll√°ros (azaz t√∂bb mint 300 milli√≥ forintos) v√©tel√°r√°t. Hanem az√©rt is, mert az aut√≥n nem volt biztos√≠t√°s, √≠gy egyetlen centet sem l√°tott viszont.

Hasonl√≥an dr√°ga aut√≥ja Magyarorsz√°gon csak rendk√≠v√ľl keveseknek van, a d√∂ntő t√∂bbs√©g 1-2 milli√≥t k√≥st√°l√≥ kocsikkal k√∂zlekedik. √Ām egy tot√°lk√°r őket is meglehetősen √©rz√©kenyen √©rintheti. Ez√©rt is furcsa, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapj√°n 2017 első f√©l√©v√©ben 853 270 darab casco szerződ√©st tartottak nyilv√°n, ami csak a hazai g√©pj√°rművek 18 sz√°zal√©k√°t fedi le. Enn√©l is elgondolkodtat√≥bb, hogy a Magyar Biztos√≠t√≥k Sz√∂vets√©ge (Mabisz) legut√≥bbi, tavaly őszi adatai szerint a hazai utakon fut√≥ 4,7 milli√≥ ‚Äď seg√©dmotoros ker√©kp√°rok n√©lk√ľl sz√°m√≠tott ‚Äď j√°rművek 1,8 sz√°zal√©ka nem rendelkezett k√∂telező g√©pj√°rmű-felelőss√©gbiztos√≠t√°ssal (KGFB). Pedig annak a megl√©t√©t az√©rt √≠rja elő a t√∂rv√©ny valamennyi, Magyarorsz√°gon √ľzemeltetett g√©pj√°rműre, hogy biztosan megt√©r√ľlj√∂n annak a v√©tlen aut√≥snak a k√°ra, amit egy m√°sik kocsi vezetője okozott neki a k√∂zleked√©s k√∂zben. De nemcsak a v√©tlen aut√≥ban keletkezett vesztes√©geket fedezi a KGFB, hanem a balesetben √©rintett j√°rművek utasait √©s a v√©tlen sofőrt √©rt szem√©lyi s√©r√ľl√©ses, illetve az egy√©b dologi (p√©ld√°ul √©p√ľletben, ker√≠t√©sben, √ļtjelző t√°bl√°ban esett) k√°rokat is √°llja a biztos√≠t√≥.

Annak √©rdek√©ben, hogy a k√∂telező biztos√≠t√°s megl√©te miatt ne lankadjon a sofőr√∂k figyelme, a biztos√≠t√≥k alacsonyabb d√≠jakkal honor√°lj√°k a balesetmentes vezet√©st. Aki egy √©ven √°t nem okoz karambolt, az egyet előrel√©p a 15 fokozatb√≥l √°ll√≥ jutalmaz√≥-b√ľntető (latinul: bonus-malus) rendszerben, √©s egy√ļttal kedvezőbb d√≠jra is sz√°m√≠that. Ezzel szemben a balesetet okoz√≥k rosszabb besorol√°sba ker√ľlnek, KGFB-d√≠juk pedig emelkedik. Hogy h√°ny fokozatot esik vissza a besorol√°suk, az a k√°resetek sz√°m√°t√≥l √©s biztos√≠t√°suk aktu√°lis bonus-malus besorol√°s√°t√≥l f√ľgg.
Meglehet, nincs mindenki tiszt√°ban azzal, hogy a bonus-besorol√°s egy n√©h√°ny ezer forintos kifizetett k√°r miatt ugyan√ļgy cs√∂kken, mint egy t√∂bbmilli√≥s k√°rn√°l. Ez√©rt √©rdemes kisz√°molni, mikor √©rdemes megt√©r√≠teni a biztos√≠t√≥ √°ltal kifizetett k√°rt, hiszen hossz√ļ t√°von a bonus-malus fokozat cs√∂kken√©se miatti d√≠jn√∂veked√©s sokkal magasabb is lehet, mint maga a k√°r √∂sszege. E d√∂nt√©sről nem cs√ļszhatunk le, hiszen a biztos√≠t√≥ minden egyes bejelentett k√°rr√≥l k√∂teles √©rtes√≠t√©st k√ľldeni, √©s lehetőv√© tenni, hogy az √°ltala kifizetett k√°r√∂sszeget a v√©tkes aut√≥s visszafizethesse. Aminek k√∂vetkezt√©ben a bonus-besorol√°sa nem v√°ltozik, √≠gy olyan, mintha a k√°rokoz√°s nem is t√∂rt√©nt volna meg.


Persze azok sem maradnak hoppon, akik aut√≥j√°ban egy olyan kocsival okoznak k√°rt, amelyen nincs k√∂telező biztos√≠t√°s. Az ilyen eseteket a Mabisz-n√°l kezelt K√°rtalan√≠t√°si Sz√°ml√°b√≥l fedezik. P√©ld√°ul tavaly 4808 k√°resem√©nyre 5789 g√©pj√°rmű, dologi, szem√©lyi s√©r√ľl√©ses, illetve j√°rad√©k ig√©nyt ny√ļjtottak be jogosan, s fizettek ki ezekre e sz√°ml√°r√≥l √°tlagosan 427 ezer forintot. √Ām a k√°rokoz√≥k nem √ļssz√°k meg, a Mabisz ugyanis k√©rheti től√ľk a k√°rosult r√©sz√©ről felmer√ľlt √∂sszes k√°r √©s k√∂lts√©g megt√©r√≠t√©s√©t.


R√°ad√°sul m√©g √ļgynevezett fedezetlens√©gi d√≠jat is kell fizetni√ľk arra az időszakra, amikor nem rendelkeztek √©rv√©nyes felelőss√©gbiztos√≠t√°ssal. Ilyen eset lehet p√©ld√°ul, ha valaki nem k√∂t√∂tte meg a biztos√≠t√°si szerződ√©st a g√©pj√°rmű megv√°s√°rl√°s√°nak időpontj√°ban, esetleg biztos√≠t√°sa d√≠jfizet√©s hi√°ny√°ban vagy egy√©b okb√≥l megszűnt √©s nem l√©tes√≠tett √ļjat. A fedezetlens√©gi d√≠jra vonatkoz√≥ tarif√°t a Mabisz, mint a K√°rtalan√≠t√°si Sz√°mla kezelője hirdeti meg √©s azt a biztos√≠t√≥k a biztos√≠t√°si d√≠jjal egy√ľtt √°llap√≠tj√°k meg √©s szedik be. A fedezetlens√©gi d√≠j szem√©lyg√©pkocsik eset√©ben ‚Äď a g√©pj√°rművek teljes√≠tm√©ny√©től f√ľggően ‚Äď naponta 300-800 forint, nagyobb teherg√©pj√°rművek, vontat√≥k eset√©ben viszont a napi 2600-3300 forintot is el√©rheti.

A k√∂telező biztos√≠t√°s mell√© m√°r sz√°mos kieg√©sz√≠tő biztos√≠t√°s is el√©rhető, amivel m√©g teljesebb√© lehet tenni a g√©pj√°rmű √©s egy√ļttal a csal√°d v√©delm√©t. Ilyen megold√°st ny√ļjthatnak a biztos√≠tott j√°rmű műszaki ment√©s√©re vagy azonnali seg√≠ts√©gny√ļjt√°sra a kieg√©sz√≠tő assistance biztos√≠t√°sok szolg√°ltat√°sai. Amennyiben a g√©pj√°rműben vel√ľnk utaz√≥kr√≥l szeretn√©nk gondoskodni egy esetleges baleseti hal√°l vagy baleseti eredetű maradand√≥ eg√©szs√©gk√°rosod√°s eset√©re, akkor √©rdemes a kieg√©sz√≠tő baleset- √©s √©letbiztos√≠t√°sok szolg√°ltat√°sair√≥l t√°j√©koz√≥dni.¬†

Sajnos, a Mabisz adatai szerint jelenleg csak minden √∂t√∂dik-hatodik g√©pj√°rmű tulajdonosa gondoskodik a kiterjesztett vagy teljes k√∂rű biztos√≠t√°si v√©delemről. Meglehet, az√©rt ilyen alacsony ez az ar√°ny, mert sokan nem √©rtik, ha k√∂telező (felelőss√©g) biztos√≠t√°st k√∂tni az aut√≥jukra, akkor mi√©rt van sz√ľks√©g casc√≥ra is? A v√°lasz pofonegyszerű: mert olyan k√°rokat t√©r√≠t meg, amelyeket a KGFB nem. √ćgy t√∂bbek k√∂z√∂tt a lop√°sb√≥l, a term√©szeti csap√°sokb√≥l (p√©ld√°ul vihar, j√©gver√©s) vagy egy√©b k√ľlső okb√≥l eredőket, de azokat is, amelyek ‚Äď n√©h√°ny kiv√©teltől eltekintve ‚Äď az aut√≥tulajdonos saj√°t hib√°j√°b√≥l keletkeztek a j√°rműv√©ben. Vagyis csak az juthat teljes k√∂rű biztos√≠t√°si v√©delemhez, aki rendelkezik k√∂telező √©s casco biztos√≠t√°ssal is. A legnagyobb biztons√°got √©s v√©delmet a teljes k√∂rű casco biztos√≠t√°s k√≠n√°lja, mely a t√∂r√©s-, lop√°s- √©s elemi k√°rokra is kiterjed. Ez a v√©delem m√©g tov√°bb n√∂velhető, ha kieg√©sz√≠tő biztos√≠t√°sokat k√∂t√ľnk az alapbiztos√≠t√°s mell√©.

A KGFB-n√©l meg van hat√°rozva, milyen esetekben kell azt megk√∂tni. Ezek: ha valaki √ļj vagy haszn√°lt g√©pj√°rművet v√°s√°rol, ha biztos√≠t√≥t k√≠v√°n v√°ltani, ha v√°ltozott az √ľzembentart√≥ szem√©lye, ha kor√°bbi szerződ√©se d√≠j-nemfizet√©s miatt megszűnt. A casc√≥n√°l nincs ilyen elő√≠r√°s, √°m √©rdemes azt a k√∂telezővel egy√ľtt megk√∂tni. Ez esetben ugyanis nemcsak a szerződ√©sek kezel√©se, nyomon k√∂vet√©se egyszerűbb, hanem előny√∂sebb biztos√≠t√°si d√≠jak is el√©rhetőek.
Az eur√≥pai biztos√≠t√°si piacokon igen nagy a sz√≥r√°s a biztos√≠tatlan g√©pj√°rművek sz√°m√°t illetően ‚Äď der√ľl ki a Mabisz adataib√≥l. √Čsztorsz√°gban a j√°rművek 1,4, D√°ni√°ban a 0,1, Finnorsz√°gban kevesebb mint 1 sz√°zal√©ka nem rendelkezik ‚Äěk√∂telezővel‚ÄĚ. Ugyanakkor √ćrorsz√°gban az utakon k√∂zlekedő j√°rművek 5, Horv√°torsz√°gban k√∂zel 6, Ukrajn√°ban pedig t√∂bb mint 33 sz√°zal√©k√°nak nincs √©rv√©nyes KGFB-szerződ√©se.


Tov√°bbi inform√°ci√≥t a t√©m√°val kapcsolatban a k√∂vetkező oldalon tal√°l: biztositsokosan.hu

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
V√©lem√©nye van? √ćrja meg!