Dinoszauruszok m�dj�ra halnak ki az utassz�ll�t�sb�l az �ri�si rep�l?g�pekForrás: hvg.hu
Utolsó módosítás: 2019-02-26 20:26:03 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/31671
Címkék: Bihari h�rek
Az Airbus A380 gy�rt�sa le�ll, a korszakalkot� Boeing�747 ir�nt pedig alig van kereslet. Ut�bbib�l m�r csak k�t utassz�ll�t� k�sz�l - Donald Trump k�v�ns�g�ra.

 

Harminc�tmilli� pingponglabda f�r el az Airbus A380-ban, az 550 n�gyzetm�teres belt�r eleg�ns �s t�gas, a helyk�n�lat m�g turistaoszt�lyon is k�nyelmes, akad l�git�rsas�g, amely az els? oszt�ly� utasoknak b�rt, zuhanyz�t �s v�mmentes �zletet is be�p�ttetett. Az eg�sz konstrukci� a technika cs�cs�t k�pviseli, a c�g a m�lt h�ten m�gis bejelentette, hogy a megrendelt g�peket m�g lesz�ll�tja, de 2021-ben le�ll a gy�rt�ssal.

Az els? szuperjumb�t 2007 okt�ber�ben �ll�totta forgalomba a Singapore Airlines, �s az �zsiai keresletre �p�tve az Airbus akkor m�g abban b�zott, hogy 1200 darabot is eladhat majd az �ri�sg�pb?l. A m�g megrendelt 17 darabbal egy�tt azonban �sszesen csup�n 251-et �rt�kes�tett, �gy a modell ritka nagy kudarcnak sz�m�t. Az utols� sz�get a kopors�ba az �t�tte be, hogy a dubai Emirates k�z�lte, az eredetileg tervezett 53 helyett csak 14 darabot vesz meg (a fennmarad� h�rom a jap�n All Nippon Airways� lesz).

Az Airbus az 1980-as �vekben kezdte tervezgetni, hogy az amerikai Boeing 1969-ben � a holdrasz�ll�s �v�ben � bemutatkozott 747-es �ri�sg�p�hez hasonl�t �p�t. A p�neur�pai konzorcium az 1990-es �vek k�zep�n meg is kereste riv�lis�t egy egy�ttm?k�d�s �tlet�vel, �m nem tal�lt fogad�k�szs�gre. Az Airbus ennek ellen�re � francia �s n�met politikai nyom�sra � 2000-ben belev�gott a fejleszt�sbe, ami v�g�l j�val t�bbe ker�lt a tervezettn�l. Az eredetileg 10,5 milli�rd eur�ra kalkul�lt k�lts�g az ut�lagos beismer�s szerint el�rhette a 25 milli�rdot.

 

A szuperjumbo els? rep�l�se. Egy let?nt kor h?se
AFP / Georges Gobet�

A k�tszintes A380-as arra k�sz�lt, hogy a polg�ri rep�l�s �temes b?v�l�s�vel egyre zs�foltabb� v�l� l�gt�rben a k�zponti rep�l?tereken � mint a londoni Heathrow, a toki�i Narita vagy az amszterdami Schiphol � �sszegy?jts�k az utasokat, majd egy m�sik k�zponti l�gikik�t?be vigy�k ?ket, ahonnan kisebb g�pekkel jutnak el a v�gc�ljukhoz. A megrendel?knek, t�bbsz�ri halaszt�s ut�n, 2008-t�l nagyobb sz�mban �tadni kezdett A380-asok azonban az abban az �vben kirobbant gazdas�gi v�ls�g l�g�rv�ny�be ker�ltek, r�ad�sul radik�lis v�ltoz�s kezd?d�tt a l�git�rsas�gok j�ratszervez�s�ben �s �zletpolitik�j�ban is.

A piacon 2009-ben � szint�n egy viszontags�gos fejleszt�si folyamat ut�n � megjelent a Boeing�787-es Dreamlinere, amely az egy utasra jut� fajlagos �zemanyagk�lts�gben felveszi a versenyt az �ri�sg�pekkel a kontinensek k�zti hossz� utakon, amiket a megn�velt hat�t�vols�ga miatt biztons�gosan v�gig is tud rep�lni. Ugyanerre tette k�pess� a Boeing az eredetileg 1995-ben bemutatkozott 777-es�t is, m�g a v�ltoz�st �rz�kelve az Airbus 2013-ban mutatta be a sz�les t�rzs? A350-est, amit � az amerikai riv�lis k�t kap�s modellj�hez hasonl�an � visznek a vev?k, mint a cukrot.

A Singapore Airlines p�ld�ul egy A350-essel �zemelteti a vil�g leghosszabb k�zvetlen j�rat�t a hazai b�zisa, valamint a New York melletti Newarkban l�v? rep�l?t�r k�z�tt: a t�vols�g 15 344 kilom�ter, a rep�l�si id? 17 �ra 52 perc.

 

K�nyelme miatt az A380-as az utasok kedvence, de k�lts�gszerkezete ok�n a k�nyvel?k r�m�lma. A 747-esn�l m�sf�lszer nagyobb befogad�k�pess�g?, tipikusan minimum 525 � de ak�r nyolcsz�zn�l is t�bb � utast sz�ll�t� �ri�sg�pet ugyanis nem egyszer? megt�lteni, �s minden nem �rt�kes�tett jegy f�j�an elmaradt bev�tel. Az �j gener�ci�s, jellemz?en 300�350 f?s Boeingekb?l �s Airbusokb�l viszont ugyanazon az �tvonalon napi k�t j�ratot is lehet ind�tani, s a rugalmass�g miatt nagyobb hat�konys�ggal lehet eladni az �l?helyeket, mint a naponta egyszer fordul� behem�ton.

Csak kicsit �g�r t�bbet az els? tesztrep�l�s�t �ppen 50 �ve v�grehajt� Boeing�747-es j�v?je. A popkultur�lis ikonn� is v�lt, Jumbo n�ven, valamint Az �g kir�lyn?jek�nt is emlegetett modellt az USA-ban m�r egy �ve nem haszn�lj�k a menetrendszer? belf�ldi utassz�ll�t�sban, �s a nemzetk�zi l�gi forgalomban is egyre cs�kken a szerepe.

A vil�gszerte rep�l? Jumb�k sz�ma az 1998-as, ezer f�l�tti cs�csr�l folyamatosan cs�kken, s m�r kevesebb mint k�tsz�z visz utasokat, f?leg a British Airways, a Lufthansa, a KLM, a Korean Air Lines �s az Air China flott�j�ban.

Seg�t viszont, hogy az A380-assal szemben ennek van cargo v�ltozata is, ami m�g �letben tartja a modellt. S?t a haszn�lt 747-esek k�z�l k�l�n�sen keresettekk� v�ltak azok a verzi�k, amelyek orra felnyithat�, �gy nagy �tm�r?j? sz�ll�tm�ny is a fed�lzet�kre vihet?. Az amerikai c�g 24 megrendel�se kiv�tel n�lk�l tehersz�ll�t�ra vonatkozik, s m�g van vev? k�t k�l�nleges modellre: Donald Trump k�v�ns�g�ra az amerikai korm�ny 2017-ben k�t speci�lisan felszerelt 747-8-as t�pust rendelt eln�ki k�l�ng�pnek. A szerz?d�s 3,9 milli�rd doll�rr�l sz�l, a sz�ll�t�si hat�rid? 2024 decembere.

NAGY G�BOR

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!