Digit�lis t�voktat�s: egyes, mert nem k�zzel �rtadForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2020-03-31 09:27:33 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/33540
Címkék: Bihari h�rek
Sz�l?k t�z-, ha nem sz�zezreire szakadt r� k�t hete a pedag�gus �letp�lya �sszes szakmai �s emberi sz�ps�ge. A k�pes�t�s n�lk�li tan�rr� v�l�s az indexeseket sem k�m�lte, gyakorl� sz�l?kk�nt vagy id?sebb testv�rk�nt mi is szembes�lt�nk azzal, milyen napi 8-12 �r�s munka mellett als�sokkal, fels?s�kkel tanulni vagy k�z�piskol�sokat seg�teni tanulni. Rossz �s j� p�ld�kkal, seg�t?k�sz �s beleszar�s, lelkes �s maradi, a digit�lis eszk�z�ket j�l kihaszn�l� �s csak ny?gnek tekint? tan�rokkal egyar�nt tal�lkoztunk abban az elavult, korszer?tlen �s �letk�ptelen katyvaszban, amit magyar k�zoktat�snak neveznek.

Bal�zs: K�rutaz�s a pokolban

Nincs semmi baj, rem�lhet?leg m�g �v v�ge el?tt tal�lkozunk :)

Hogy mosolyogtam�az els? vas�rnap�ezen a mondaton, amit az oszt�lyf?n�k �rt a level�ben, nyugtatva minket, sz�l?ket, �s persze a gyerekeket. Az t�nyleg megnyugtat� volt, hogy profin, p�nikol�s n�lk�l elkezdt�k �sszerakni a rendszert, amelyben m?k�dik majd a t�voktat�s. Kapunk majd t�bl�zatokat leck�kkel, lesz Google Classroom meg Skype, �s kital�lj�k a menetrendet.

Addig is haladjunk �n�ll�an otthon a tananyaggal, k�sz�ts�nk el feladatokat.

Ok�, rendben, gondoltam akkor naivan, de ut�lag visszagondolva ez t�k�rford�t�sban annyit tesz, hogy �Tess�k, erre van a pokol ajtaja, k�rem, haladjanak sz�pen befel�.�

Ott �l�k a t�rt�nelemk�nyv f�l�tt, �s azon merengek, hogy N�met Tam�s koll�g�m igaz�n k�sz�thetne egy clickbait vide�t a hatodikos t�rianyagr�l, ahogyan azt a OFI-ban elk�pzelt�k. Mi�rt t�madtak az osztr�kok �s az angolok a franci�kra? � id�zn� a k�rd�st a feladatgy?jtem�nyb?l, majd egy pillanat hat�ssz�nettel feln�zne a kamer�ba, �s komoly arccal megv�laszoln�: Nem der�l ki.

Van a t�rt�nelemk�nyvben egy�csinos kis �bra, amelyen mindenki a franci�kra t�mad, a hollandok, a poroszok �s a spanyolok is, �s egy�ltal�n semmilyen magyar�zatot nem f?znek hozz�. Nyilv�n akkoriban ez volt a buli, nem a Sziget fesztiv�l, �s nem �sszevizelt�k a gyepet, hanem kiontott�k rajta egym�s bel�t.

QP | Quality Placement

Sz�lsebesen el?t�rtek az okok, ami�rt�sokan szidj�k a mai tank�nyveket, kezdve olyan apr�s�gokkal, hogy a t�rifeladatk�nyvben eml�tett www.ntk.hu konkr�tan nem l�tezik, szabadon regisztr�lhat� dom�n, �s �gy kiz�rt, hogy megtal�ljuk rajta A trafalg�ri tengeri csata c�m? olvasm�nyt, amir?l h�rom igaz �ll�t�st v�rnak. Van cser�be egy nkp.hu nev? oldal, tele van tananyaggal, de ott sincs ilyen olvasm�ny. Improviz�ltunk.

Egy norm�lis tan�r�n ilyenkor vagy csukl�b�l elmondja a tan�r, amit tudni kell, vagy �tugorja a bakit, �s senki sem foglalkozik vele t�bbet. Otthon �lve ez kor�ntsem egy�rtelm?, �r�r�l �r�ra el?ker�ltek �jabb �s �jabb gikszerek, amik f�lrevitt�k ezt a koordin�latlan t�vtanul�st.

MINTHA FUT�HOMOKON KELLENE VERSENYT FUTNI.

Szerencs�re a tan�raink nagyon r�p�r�gtek a helyzet megold�s�ra, �r�r�l �r�ra javult a helyzet, egyre profibbak. K�sz�tett�nk t�bl�zatokat, kialakult a napi menetrend, �s m�r most tudjuk, hogy a h�ten melyik t�rgyb�l hova kell eljutni, milyen feladatokat kell megoldani.

R�vid volt a k�rutaz�s a pokolban, amikor egy m?szakban f?�ll�s� tan�rk�nt kellett m?k�dni, hogy azt�n este m�g dolgozhassunk. M�r felsejlik el?tt�nk a kij�rat, �s ez �gy van j�l, mi is meg�rtuk, hogy legal�bb az els? hetet a rendszer finomhangol�s�ra kell sz�nni.

Az eredetileg tervezett Google Classroom helyett egy�bk�nt a Microsoft Teams lett az egys�ges iskolai platform, �s remek�l bev�lt. Minden csak ezen zajlik, illetve sz�l?k�nt emailben is megkapjuk a feladatokat tartalmaz� t�bl�zatot. Naponta egyszer vide�konferenci�n besz�lget az eg�sz oszt�ly, szerencs�re csak tucatnyian vannak. A t�bbi �n�ll� feladat, �s a tan�rok b�tran felkereshet?k, egy�bk�nt is Teamsben v�rj�k a megold�sokat, lefot�zva, vagy Wordben kit�ltve a feladatokat.

Az els? alkalmakn�l m�g� kuty�stul-macsk�stul jelentkeztek be az oszt�lyt�rsak, a h�tt�rben k�sz�lt a reggeli r�ntotta, �s n�ha szt�rvend�g tan�rok is becsatlakoztak az oszt�lyf?n�k mell�. Igaz�n hangulatos volt, �s egy kicsit elfeledtette, hogy a n�gy fal k�z� vagyunk bez�rva, t�vol egym�st�l.

J�nos: Blokkos�t�s mindhal�lig

Google Clasroom. Google levelez?lista. K�z�ss�gi tanul�s t�pus� Facebook-csoport. Sima email. Kr�ta.

Egyetlen budapesti, belv�rosi �ltal�nos iskola �s k�t gyerek. M�gis ennyif�le platformon kell v�gigverekednie mag�t annak, aki tanul, vagy aki a gyerek�vel tanul. Vagyis ebben az iskol�ban�� ami egy�bk�nt hardvereket tekintve meglehet?sen j�l �ll, m�g azt is felaj�nlott�k, hogy akinek nincs eszk�ze, egy tablettel megseg�ti�� finoman sz�lva sem siker�lt egys�ges�teni a digit�lis t�voktat�st.

�s ez nemcsak azon l�tszik, hogy melyik tan�r milyen platformot haszn�l, hanem azon is, melyik tan�r hogyan �s mit k�vetel, hogyan �llt hozz� ehhez az eg�sz online tan�t�shoz.

AZ OTTHON (ITTHON) TANUL�S M�SODIK HET�BEN M�R BIZTOS VAGYOK ABBAN: A LEGT�BB TAN�R, AKI AM�GY SOSEM �R A TANANYAG V�G�RE J�NIUSIG, MOST V�GRE AZT �RZI, HOGY A K�PES�T�S N�LK�L OKTAT� SZ�L?KNEK EZ J�TSZVA SIKER�LNI FOG.

Egy-egy �r�ra n�ha elk�peszt? mennyis�g?, nemhogy 45 perc, de k�tszer annyi id? alatt is megcsin�lhatatlan feladatcunamit kapunk (az eddigi cs�csot pont a cikk �r�sakor k�sz�l? matek jelenti: lassan k�t �r�ja k�sz�l a h�t pontb�l, azok alpontjaival egy�tt 23 feladatb�l �ll� lecke).

A tan�rok t�bbs�ge sz�m�ra am�gy a digit�lis t�voktat�s egyel?re nem �ll m�sb�l, mint pdf-ek vagy Word-doksik kik�ld�s�b?l. N�ha t�mb�s�tve kapjuk meg az eg�sz heti anyagot � volt, hogy szerd�n, h�tf?ig visszamen?leg �, ami nem k�nny�ti meg az oktat�sszervez�shez nem �rt? sz�l?k dolg�t. Mi elkezdt�nk t�bl�zatozni, �n a Google-doksiban, csajom egy nagy A/2-es lapon. V�g�l a h�t folyam�n a tananyagot is t�mb�s�tett�k, volt matekos, magyaros, sat�bbi napunk. De ez persze csak addig ment, am�g nem j�ttek a hat�rid?re beadand� feladatok (amiben egy�bk�nt szint�n vannak d�bbenetesen vaskalapos tan�rok, akiknek aznap, �s csak aznap lehet elk�ldeni a feladatot).

A sz�l?knek ny�jtott pedag�gusi t�mogat�s egyel?re nem t�bb mint az operat�v t�rzs t�j�koztat�in elhangz� konkr�tumok mennyis�ge, kimer�lt az emailekben olvashat� olyan tan�csokb�l, hogy �pr�b�ld meg�rteni a leck�t a tank�nyv x-y. oldalai alapj�n, ha nem siker�l, haszn�ld a Google-t vagy k�rdezd a sz�leidet�.

Nos, volt m�r ismer?seim k�z�tt, aki keser?en tette sz�v�, hogy 1-est kaptak (kapott) nyelvtanb�l, a szeg�ny gyerek meg nem �rti, hogy lehet, hogy apa nem tud mindent. Szerencs�re mi m�g csak az ige sz�fajn�l j�runk, ahol m�g meg?rizhetem sz�l?i mindentud� tekint�lyem l�tszat�t, meg ak�r az egyenes ar�nyoss�gn�l is, de h�la a bec?term�s fogalm�nak �s a t�nynek, hogy a repce k�posztaf�le, m�r a hatodikos term�szetismerettel is meggy?lt a bajom.

A tan�roknak pedig azzal, milyen is legyen a sz�monk�r�s: volt, aki a Kr�t�ban csin�lt k�rd?�vet, de az annyira instabil, hogy azt�n l�trehozott egyet a Google Clasroomban is. Volt, aki a kik�ld�tt Word�t k�ri visszak�ldeni kit�ltve � �s vannak a Digit�lis Oktat�s 0.0001-es verzi�j� tan�rok, akik elv�r�sa az, hogy az emailben kik�ld�tt feladatlapot a gyerek m�solja ki a f�zetbe, ott oldja meg, majd azt befot�zva k�ldje vissza. �s ha nem �gy t�rt�nik, ak�r egyes is lehet a v�ge � mi m�g meg�sztuk sz�l?knek (is) sz�l� ledorongol�s tan�ri lev�llel, hogy nem v�letlen�l a f�zetet k�ri befot�zni, de

KOLL�G�M�KN�L M�R BEFIGYELT EGY TESTNEVEL�S (!) EGYES, MERT A TAN�R �K�ZZEL �RVA� (!) V�RTA VISSZA A FELADATOT.

Persze rendben, hogy a k�szs�gt�rgyak oktat�inak most tal�n m�g nehezebb helyzet�k van � gyakorolhatjuk-e a magasugr�s alapjait vagy a mell�sz�s l�btemp�j�t otthon? �, amib?l azt�n eszm�letlen k�l�nbs�gek j�nnek a k�vetelm�nyekben. Mi p�ld�ul technik�b�l csal�dilag egy napon �t csin�ltuk egy lak�s makettj�t � pedig �n igyekeztem t�vol maradni a dologt�l, hogy ne rontsam tov�bb a helyzetet �, mik�zben rajzb�l egy ��nc�mer� elk�sz�t�s�re k�t hetet kaptak, az �neket pedig zenehallgat�ssal egy�tt is sim�n megcsin�lta a gyerek f�l�ra alatt (�s egyel?re elker�lt�k az �l? f�ldi poklot, amire pedig van p�lda: a Messenger hang�zenetbe fel�nekelt, otthon megtanult n�pdal bugyrait).

M�sr�szt van olyan tan�r is, aki most, a harmadik h�tbe l�pve �rta el?sz�r azt, hogy �miut�n egyre ink�bb �gy t?nik, a tan�v v�g�ig ez a helyzet marad, el kell gondolkodnom a sz�monk�r�s m�dj�n�. Pozit�v p�ld�k is vannak persze, a fiam p�ld�ul most m�r im�dja a t�rt�nelmet � ok�, eddig is el�gg� szerette �, mert digit�lis fel�leten is kapnak feladatokat, de volt m�r keresztrejtv�ny-k�sz�t�s is, m�g az als�ban nagy seg�ts�get jelentenek, �s n�velik az �lm�nyfaktort a youtube-os oktat�vide�k mellett az okosdoboz.hu-s feladatok.

�gi: Helikont�l Caol�ig �s vissza

A kilencedikes �cs�m a n?v�remmel �s velem v�szeli �t a karant�nt a vid�ki lak�sunkban. Nagy meglepet�s�nkre sz�pen tartja mag�t�l a napirendet, felkel id?ben, reggel kilenc k�r�l le�l tanulni, addigra m�r meg is kapja a feladatokat Microsoft Teamsen kereszt�l. A nagyj�t meg tudja oldani egyed�l, viszont az �j anyagok feldolgoz�s�n�l m�r seg�ts�gre szorul. Abb�l a szempontb�l szerencs�je van, hogy �n nem olyan r�gen ker�ltem ki az iskolapadb�l, jobban eml�kszem a dolgokra, mint mondjuk a sz�leim, a n?v�r�nk pedig magyar�francia szakos tan�rk�nt tud neki seg�teni ebben-abban. Az, hogy seg�t�nk neki, m�g �p�ti is a kapcsolatunkat, b�r ez nyilv�n nincs mindenkin�l �gy.

NEM TUDOM, HOGY EGY OLYAN SZ�L?, AKI HOME OFFICE-BAN VAN, VAGY NINCS IS OTTHON, MENNYIT TUD SEG�TENI A TANUL�SBAN, VAGY MENNYIRE TUDJA FEL�GYELNI, HOGY T�NYLEG MEGCSIN�LJA-E A GYEREK A LECK�KET.

Ami visszat�r? probl�ma, hogy a munkaf�zetben l�v? feladatok egy r�sze gyakorlatilag felesleges, m�dszertanilag nem j�k, csak arra szolg�lnak, hogy valamit dolgozzon a gyerek. Egy p�lda: harminc �vvel ezel?tt haszn�lt m�rkaneveket kellett �sszep�ros�tani a hozz�juk tartoz� term�kekkel. Ez egy 15 �ves sz�m�ra felesleges tud�s, m�r csak az�rt is, mert ennek a gener�ci�nak a Helikon meg Caola nem jelent semmit�� hozz�tenn�m, nekem se. Gondolom ezeket a feladatokat az�rt kapj�k, mert a tan�rok nem tudnak a sr�coknak csoportmunk�t meg ilyesmit kital�lni, �s a hal�losan unalmas munkaf�zetb?l vett feladatokkal t�ltik ki az id?t.

Ezt nem csak mi, �lland� kistan�rok vett�k �szre, hanem az �cs�nk is: �Van olyan feladat, amin�l azt �rzem, hogy felesleges, nem tanulok semmit, �s csak az�rt csin�lom meg, hogy a tan�r leok�zza. Ha v�zlatot �ratnak az rendben van, azzal legal�bb tanulok valamit, de ezekkel csak az id?m megy el�.

Szerencs�re van pozit�v p�lda is, van, aki igyekszik a technik�ra szabni a feladatokat. Nyelv�r�n p�ld�ul kor�bban leford�tott dalokat kellett feliratozniuk a Youtube-on, ami nekik �rdekesebb egy kicsit, �jat is tanulnak vele, �s k�zben gyakorolj�k a nyelvet. Tesib?l applik�ci�val kell majd m�rni�k, hogy s�t�ltak, vagy futottak egy bizonyos t�vot. Van olyan tan�r is, aki felaj�nlotta, hogy aki nem �rti az �j leck�t, azoknak vide�cseten kereszt�l elmagyar�zza k�l�n.

Attila: M�nusz egy laptoppal

Az otthon tanul�s indul�sa volt ijeszt? �s ideges�t?. A csal�dunkban van k�t gyerek �s h�rom laptop. Ebb?l kett?n mi, a sz�l?k dolgozunk (�s nem k�nyszerszabads�gon vagyunk), a harmadikon a nagyobb l�ny oldja meg a gimis feladatait. Volt nap, amikor d�lut�n n�gykor jutottunk el oda, hogy megn�zz�k a Google Classroomon a feladatokat, amikre aznap d�lut�n kett?ig kellett volna visszak�ldeni a megold�sokat.

A legt�bb feladat laptophaszn�latra van optimaliz�lva, �s a kisebb l�nyunknak nincs lehet?s�ge a nap folyam�n laptopot haszn�lni. Egysz�val mi nem tudjuk a feladatokat napk�zben megoldani, a tan�rok �ltal adott szoros hat�rid?kkel. �n kicsit m�ltatlankodom is amiatt, hogy mi�rt hoztuk haza az �sszes tank�nyvet �s f�zetet az iskol�b�l, ha azok seg�ts�g�vel nem tud a kisebb l�nyom tanulni. F?k�nt amiatt voltunk idegesek, hogy

EGY OLYAN ISKOL�BAN, AHOL ALS�BAN NINCS INFORMATIKA, HOGYAN V�RJ�K EL, HOGY HIRTELEN SZ�M�T�G�PPEL KEZDJEN DIGIT�LIS OKTAT�SBAN TANULNI.

De amikor ezt jelezt�k, szerencs�re j�l reag�lt az oszt�lyf?n�k, �t�k meg�rt? �s szabadkoz� v�laszt kaptam erre�, azt �rta, hogy �m�g mi, tan�rok is csak tanuljuk a digit�lis oktat�st�.

Timi: Pulzusnapl�, vagy amit akartok

A suli: budapesti, elitnek tartott gimi, ahol szupergyorsan reag�ltak a h�rekre. Jelezt�k, hogy a h�tv�g�n t�l a h�tf?-kedd m�g a tan�rok felk�sz�l�si ideje lesz, az oktat�s szerd�t�l folytat�dik, a f? fel�let a Canvas, �s nyugi, mert online �r�k, feladatok, dolgozat, minden lesz. M�g arra is volt idej�k, hogy a gyerekek felszerelts�g�nek felm�r�se ut�n gy?jt�st rendezzenek a laptoppal nem rendelkez?knek.

Mi: k�t gyerek, nagy �s kisgimis, online-ban dolgoz� sz�l?kkel, �gyhogy itthon full netes k�rnyezet, mindenkinek saj�t laptop.

AZT HISZEM, �SSZESS�G�BEN, HA VALAKIK J� HELYZETB?L �S KONDIVAL STARTOLHATTAK EZEN AZ AKAD�LYP�LY�N, AZOK MI VAGYUNK.

Ehhez k�pest az els? h�t napl�ja:

��Szerda reggel indul�s. Negyed 9-re lehalt a Canvas. Aznap m�r nem is t�rt mag�hoz egy�ltal�n.

��Cs�t�rt�k reggel �jabb nekifut�s. Canvas �l, de a terhel�s miatt s�vokban engedik csak r� az �vfolyamokat. A tan�rok sz�les spektrumon pr�b�lkoznak mindenf�le megold�sokkal: akik haszn�ltak kor�bban is online dolgokat, szinte z�kken?mentesen �t�ll�tott�k magukat �s az �r�jukat, a t�bbiek felem�san vett�k az akad�lyt, �s mindk�t oszt�lyn�l van olyan tan�r, aki egy�ltal�n semmit nem jelzett m�g a gyerekeknek, vagy csak a Canvasra, ami viszont nem m?k�d�tt. A legviccesebb megold�s az egyik tesitan�r�, aki feladatsort k�ld�tt, amir?l el?tte-ut�na pulzusnapl�t kell vezetni.

K�t nap alatt az egyik gyereknek a 12-b?l 6 �ra lett megtartva, a m�siknak 13-b�l 5.

Az eg�szb?l az l�tszott, hogy irt� sok m�lik a tan�rok kreativit�s�n, elt�k�lts�g�n �s teherb�r�s�n, mert rettenetesen sok er?fesz�t�st ig�nyel az otthoni oktat�sra �t�ll�s m�g �gy is, hogy a mi sulinkban szinte minden adott hozz�. Nem irigylem ?ket. F?leg, hogy az id?sebbeknek �ltal�ban a netes rutin hi�nyzik, a fiatalabbaknak meg az, hogy a saj�t gyerek m�shol legyen, hogy tudjon dolgozni t?le.

Ezzel egy�tt a gyerekek j�l b�rj�k, �s egy nagy k�z�s �s tanuls�gos k�s�rletnek fogj�k fel.��n is. P�ntekre �sszer�z�dott a rendszer, m�g k�z�s �l? magyar�ra is volt. Ahol �n azt tanultam meg, hogy online oktat�s idej�n az ember nem sassz�zgat csak �gy f�lpuc�ran zuhanyz�s ut�n a lak�s�ban.

(Bor�t�k�p:�A digit�lis t�voktat�s keret�ben el?�rt t�rt�nelem feladatokat oldja meg t�blag�pei el?tt egy gimnazista otthon�ban 2020. m�rcius 17-�n. Fot�:�MTI/M�th� Zolt�n)



Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!