A lakóövezeteket védenék a sebességcsökkentéssel | Forrás: index.hu |
UtolsĂł mĂłdosĂtás: 2020-04-30 14:24:07 | Nyomtatás - HĂr webcĂme: www.biharlap.hu/hir/34090 |
„Az új koncepcióval egy tervezési folyamat kezd?dik el, azt szeretnék, ha lenne egy társadalmi vita a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervr?l a következ? fél évben” – mondta lapunknak Balogh Samu, Karácsony Gergely f?polgármester kabinetf?nöke a szerdán elfogadni tervezett el?terjesztésr?l.
Hozzátette, hogy az általános sebességcsökkentési elképzelés is inkább egy irányelvnek tekinthet?, egyel?re nincsenek konkrét utak vagy területek, ahol például a 70-es sebességkorlátozást levinnék 50 km/órára. Az alapelv az, hogy a lakóövezeteket védjék, de nyilván más elbírálás alá esik egy autópálya elszigetelt bevezet? szakasza, mint egy s?r?n lakott területen a közúthálózatba integrált f?út.
Mint arról beszámoltunk , a f?városi közgy?lés szerdán tárgyalná azt az el?terjesztést, ami javaslatot tesz egy f?városi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a f?polgármester nem hívja össze a közgy?lés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az el?terjesztésekr?l, miután egyeztetett a képvisel?csoportok vezet?ivel.
A biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése és az élhet?ség érdekében a f?- és gy?jt?úthálózati szerepkört betölt? útvonalak esetében általánosan 50 km/órára, a mellékúthálózaton 30-ra csökkentenék a legnagyobb sebességet – vagy legalábbis megvizsgálják ezek lehet?ségét. A lakó-pihen? övezetekben alapból nem lehet 20 km/óránál gyorsabban menni.
A lapunk által közzétett tervnek leginkább az a része kavart nagy port, ami szerint
MEG KELL VIZSGÁLNI A LAKOTT TERÜLETEN BELÜL, EGYES ÚTSZAKASZOKON JELENLEG MEGENGEDETT 70 KM/ÓRA SEBESSÉGHATÁR 50 KM/ÓRÁS SZINTRE CSÖKKENTÉSÉT.
Pontos adatunk nincs róla, hány ilyen út van Budapesten, de jó támpontot ad a felsoroláshoz a F?városi Önkormányzat kezelésében lév? f?útvonalak, közutak és közterületek kijelölésér?l szóló 2012-es kormányrendelet. Eszerint biztosan ide tartozik az országos f?hálózati elemek f?városi szakaszainak többsége:
Balogh Samu szerint a 70-r?l 50-es sebességcsökkentést leginkább a Hungária körúton belüli sugárutakon kell megvizsgálni, de vannak olyan, a Hungária gy?r?n kívül es? utak is, mint például a Szentendrei út, ahol szükséges lehet. Alapelv, hogy a lakóövezeteket védenék ezzel, mert ha valaki egy 70-es sebességhatárral rendelkez? útról bekanyarodik a házak közé, az nehezen áll vissza 30-as sebességre. A budai alsó rakparton és az autópályák bevezet? útjain csak hosszabb távon gondolkodnának el a sebességcsökkentésen.
Mint megírtuk, a javaslat szerint nemcsak a lehetséges sebességcsökkentést vizsgálnák, hanem a közterületek forgalomtechnikai módosítását is: például az egyirányú utcák vagy hurokirányban járható utcák kialakítását, az átmen? forgalom menekül?útjainak lezárását, sz?kebb forgalmi sávokat, járdaszintre emelt zebrákat, vagy közösen használt útfelületeket. Ezenkívül felmérnék biztonsági szempontból a teljes gyalogátkel?hely-állományt, valamint biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehet?vé tev? kerékpárforgalmi f?hálózatot alakítanának ki.
Karácsony Gergely is megszólalt az ügyben az ATV Egyenes Beszéd cím? m?sorában. A f?polgármester elmondta, hogy a javaslat a közgy?lés többségének támogatását bírja. Társadalmi vita zajlik, melynek célja annak átvitele, hogy az emberi életnél nincsen fontosabb, tette hozzá. Karácsony azt szeretné, ha senki se halna meg közlekedési balesetben. Ez a felvetés arról szól, hogy milyen eszközökkel lehet elérni ezt a célt, szögezte le.
KARÁCSONY ELMONDTA, HOGY AZ ÜGY, HOGY SENKI NE HALJON MEG KÖZÚTI BALESETBEN, SZEMÉLYESEN IS FONTOS SZÁMÁRA, UGYANIS ÉDESAPJA ÍGY VESZTETTE ÉLETÉT.
Szerinte nem az a kérdés, hogy ki vezet, és ki nem, hanem hogy mit lehet megtenni annak érdekében, hogy senki ne veszítse el családtagjait, hiszen ha valakit 30-cal ütnek, azt biztos túléli.
„Karácsony Gergely f?polgármester kérje ki a budapestiek véleményét, miel?tt új koncepciót dolgoztatna ki sebességkorlátozásokról!” – szólította fel a városvezet?t kedden a f?városi Fidesz–KDNP frakcióvezet?je. Láng Zsolt az MTI-nek küldött közleményében arra kérte a f?polgármestert, mutassa be döntésének racionalitását, a rendelkezésére álló hatástanulmányokat, szakért?i állásfoglalásokat, az intézkedések várható eredményét.
Láng megjegyezte: Karácsony Gergely a kampányában sokszor megígérte, hogy párbeszédet folytat majd a lakossággal Budapest aktuális kérdéseir?l, és kikéri véleményüket konkrét projektek esetében. Most mégis a budapestiek feje felett, egyedül tervez egy ilyen horderej? koncepciót kidolgoztatni és bevezettetni, bármilyen társadalmi egyeztetés vagy hatástanulmány nélkül, tette hozzá.
Frissítés:
A f?városi forgalomcsillapítási csomag célja helyes, a f?nyíróelv-szer? általános sebességkorlátozás azonban veszélyes, mert túl nagy ellenreakciót szül - nyilatkozta Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója a Rádió1 reggeli m?sorában. Úgy véli, így fennáll az a veszély, hogy kevesebbet ér el a városvezetés, mintha fokozatosan, lépésekben haladna.
A BKK volt vezérigazgatója elmondta, hogy az 50-r?l 30 km/órára csökkentést a város már tulajdonképpen megcsinálta az elmúlt években: a lakóutcák többségében ma Budapesten 30-cal lehet menni. Hozzátette, hogy ma a nagyvárosokban a zaj a legnagyobb környezetszennyezés. A zaj pedig nagyon függ a sebességt?l, tehát helyes, hogy lakott területeken, fokozatosan az 50-es sebességre kell átérni ott, ahol most 70 km/óra a megengedett sebesség. De a 70-es táblával nincs gond viszont a ferihegyi gyorsforgalmi úton, az M7-es, vagy az M5-ös autópálya bevezet?, városi szakaszain, ott nem helyes megszüntetni.
Vitézy közölte, hogy Budapesten évente 49 ember hal meg közlekedési balesetben, ami nagyon sok, a hasonló adottságú Bécsben csak 18. A statisztika szerint ezen lehet segíteni a megengedett sebesség csökkentésével, mert ha 30-cal gázolnak el egy embert, akkor 5% a halálozási arány; ha 50-nel, akkor már 40%-ra n?; 60-nál 85%-ra; 70-nél pedig alig marad esélye a túlélésre. A sebességcsökkentését csak önmagában a kitáblázással azonban nehéz elérni, ehhez forgalmirend-változásokra (megváltoztatott szélesség? sávok, jól lámpázott kerseztez?dések) kellenek.
A Magyar Autóklub nyílt levélben kérte Karácsony Gergely f?polgármestert, hogy ne döntsön a veszélyhelyzet idején társadalmi és testületi vita nélkül a f?város életét hosszú távon meghatározó kérdésekben. Az Autóklub szerint prekoncepciónak t?nik, hogy az el?terjesztés a mellékúthálózat esetében egységesen 30km/h-ra történ? csökkentését javasolja. Hhiányolják a baleseti statisztikák bemutatását, vitatják azok létezését, legalábbis arra nézve, hogy az abszolút sebességtúllépés domináns szerepet játszott volna a balesetek bekövetkezésében.
A szervezet szerint sem a balesetek számának csökkenése, sem a közlekedésb?l származó károsanyag kibocsátás mérsékl?dése nem bizonyított, s?t, a tervezet elfogadásával - a közösségi közlekedés fejlesztéseinek hiányában - a forgalmi helyzet cs?djére lehet számítani.
(Borítókép: Budapesti autósok maszkban vezetnek a kijárási korlátozás ideje alatt 2020. április 22-én. Fotó: Aradi László / Index)