A lak��vezeteket v�den�k a sebess�gcs�kkent�sselForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2020-04-30 14:24:07 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/34090
Címkék: Bihari h�rek
Az �ltal�nos sebess�gcs�kkent�si elk�pzel�s ink�bb egy ir�nyelv, m�g nincsenek konkr�t utak vagy ter�letek, ahol p�ld�ul a 70-es sebess�gkorl�toz�st levinn�k 50 km/�r�ra, mondta lapunknak Balogh Samu, a f?polg�rmester kabinetf?n�ke. Kar�csony Gergely kijelentette, hogy szem�lyesen fontos sz�m�ra az �gy, mert �desapja is k�z�ti balesetben halt meg. A f?v�rosi Fidesz�KDNP-frakci� felsz�l�totta Kar�csonyt, hogy k�rje ki a budapestiek v�lem�ny�t, miel?tt �j koncepci�t dolgoztatna ki a sebess�gkorl�toz�sokr�l.

�Az �j koncepci�val egy tervez�si folyamat kezd?dik el, azt szeretn�k, ha lenne egy t�rsadalmi vita a k�zleked�sbiztons�gi �s forgalomcsillap�t�si tervr?l a k�vetkez? f�l �vben��� mondta lapunknak Balogh Samu, Kar�csony Gergely f?polg�rmester kabinetf?n�ke a szerd�n elfogadni tervezett el?terjeszt�sr?l.

Hozz�tette, hogy az �ltal�nos sebess�gcs�kkent�si elk�pzel�s is ink�bb egy ir�nyelvnek tekinthet?, egyel?re nincsenek konkr�t utak vagy ter�letek, ahol p�ld�ul a 70-es sebess�gkorl�toz�st levinn�k 50 km/�r�ra. Az alapelv az, hogy a lak��vezeteket v�dj�k, de nyilv�n m�s elb�r�l�s al� esik egy aut�p�lya elszigetelt bevezet? szakasza, mint egy s?r?n lakott ter�leten a k�z�th�l�zatba integr�lt f?�t.

Mint arr�l besz�moltunk , a f?v�rosi k�zgy?l�s szerd�n t�rgyaln� azt az el?terjeszt�st, ami javaslatot tesz egy f?v�rosi k�zleked�sbiztons�gi �s forgalomcsillap�t�si terv, int�zked�scsomag kidolgoz�s�ra. A koronav�rus-j�rv�ny miatt fenn�ll� vesz�lyhelyzetre figyelemmel viszont a f?polg�rmester nem h�vja �ssze a k�zgy?l�s rendes �prilisi �l�s�t, hanem maga d�nt az el?terjeszt�sekr?l, miut�n egyeztetett a k�pvisel?csoportok vezet?ivel.

A biztons�gosabb k�zleked�s, a l�gszennyez�s cs�kkent�se �s az �lhet?s�g �rdek�ben a f?- �s gy?jt?�th�l�zati szerepk�rt bet�lt? �tvonalak eset�ben �ltal�nosan 50 km/�r�ra, a mell�k�th�l�zaton 30-ra cs�kkenten�k a legnagyobb sebess�get� � vagy legal�bbis megvizsg�lj�k ezek lehet?s�g�t. A lak�-pihen? �vezetekben alapb�l nem lehet 20 km/�r�n�l gyorsabban menni.

A lapunk �ltal k�zz�tett tervnek legink�bb az a r�sze kavart nagy port, ami szerint

MEG KELL VIZSG�LNI A LAKOTT TER�LETEN BEL�L, EGYES �TSZAKASZOKON JELENLEG MEGENGEDETT 70 KM/�RA SEBESS�GHAT�R 50 KM/�R�S SZINTRE CS�KKENT�S�T.

Pontos adatunk nincs r�la, h�ny ilyen �t van Budapesten, de j� t�mpontot ad a felsorol�shoz a F?v�rosi �nkorm�nyzat kezel�s�ben l�v? f?�tvonalak, k�zutak �s k�zter�letek kijel�l�s�r?l sz�l� 2012-es korm�nyrendelet. Eszerint biztosan ide tartozik az orsz�gos f?h�l�zati elemek f?v�rosi szakaszainak t�bbs�ge:

  1. a Buda�rsi �t a v�roshat�r �s a Sasadi �t k�z�tt
  2. a V�ci �t a v�roshat�r �s a R�bert K�roly k�r�t k�z�tt
  3. a Szabadf�ld �t�� Veres P�ter �t���Kerepesi �t���R�k�czi �t���Kossuth Lajos utca���Szabad sajt� �t
  4. a ferihegyi rep�l?t�rre vezet? �t
  5. az �csai �t���Grassalkovich �t���Helsinki �t���Soroks�ri �t
  6. a 6-os f?�t f?v�rosi bevezet? szakasza���Szer�mi �t���R�k�czi h�d budai felhajt� �tja
  7. a Balatoni �t
  8. a 10-es f?�t bevezet? szakasza az �r�mi k�rforgalm� csom�pont �s a Kocsis S�ndor utca k�z�tt, valamint a B�csi �t a Kocsis S�ndor utca �s a V�r�sv�ri �t k�z�tt
  9. a 11-es f?�t f?v�rosi bevezet? szakasza���Batthy�ny utca���R�k�czi utca��Szentendrei �t
  10. a Pesti �t���J�szber�nyi �t���K�r�si Csoma �t���K?b�nyai �t
  11. a Haraszti �t
  12. az M1-M7 aut�p�lya f?v�rosi bevezet? szakasza���Buda�rsi �t a Sasadi �t �s a BAH-csom�pont k�z�tt
  13. az M3-as aut�p�lya bevezet? szakasza
  14. az M5-as aut�p�lya bevezet? szakasza
  15. a V�r�sv�ri �t����rp�d h�d���R�bert K�roly k�r�t���Hung�ria k�r�t���K�nyves K�lm�n k�r�t���R�k�czi h�d
  16. az Eg�r �t���Andor utca���Galvani utca a Feh�rv�ri �t �s a Budafoki �t k�z�tt
  17. a Hunyadi J�nos �t���Budafoki �t a Kondorosi �t �s a Domb�v�ri �t k�z�tt
  18. a Domb�v�ri �t a Budafoki �t �s a R�k�czi h�d k�z�tt���budai als� rakpart a R�k�czi h�d �s a Pet?fi h�d k�z�tt
  19. az �ll?i �t a Hat�r �t �s a K�nyves K�lm�n k�r�t k�z�tt
  20. az M0-s �jpesti felhajt�ja az M0 �s a V�ci �t k�z�tt

Balogh Samu szerint a 70-r?l 50-es sebess�gcs�kkent�st legink�bb a Hung�ria k�r�ton bel�li sug�rutakon kell megvizsg�lni, de vannak olyan, a Hung�ria gy?r?n k�v�l es? utak is, mint p�ld�ul a Szentendrei �t, ahol sz�ks�ges lehet. Alapelv, hogy a lak��vezeteket v�den�k ezzel, mert ha valaki egy 70-es sebess�ghat�rral rendelkez? �tr�l bekanyarodik a h�zak k�z�, az nehezen �ll vissza 30-as sebess�gre. A budai als� rakparton �s az aut�p�ly�k bevezet? �tjain csak hosszabb t�von gondolkodn�nak el a sebess�gcs�kkent�sen.

Mint meg�rtuk, a javaslat szerint nemcsak a lehets�ges sebess�gcs�kkent�st vizsg�ln�k, hanem a k�zter�letek forgalomtechnikai m�dos�t�s�t is: p�ld�ul az egyir�ny� utc�k vagy hurokir�nyban j�rhat� utc�k kialak�t�s�t, az �tmen? forgalom� menek�l?�tjainak lez�r�s�t, sz?kebb forgalmi s�vokat, j�rdaszintre emelt zebr�kat, vagy k�z�sen haszn�lt �tfel�leteket. Ezenk�v�l felm�rn�k biztons�gi szempontb�l a teljes gyalog�tkel?hely-�llom�nyt, valamint biztons�gos, gyors �s komfortos ker�kp�roz�st lehet?v� tev? ker�kp�rforgalmi f?h�l�zatot alak�tan�nak ki.

Kar�csony: Szem�lyesen is fontos sz�momra

Kar�csony Gergely is megsz�lalt az �gyben az ATV Egyenes Besz�d c�m? m?sor�ban. A f?polg�rmester elmondta, hogy a javaslat a k�zgy?l�s t�bbs�g�nek t�mogat�s�t b�rja. T�rsadalmi vita zajlik, melynek c�lja annak �tvitele, hogy az emberi �letn�l nincsen fontosabb, tette hozz�. Kar�csony azt szeretn�, ha senki se halna meg k�zleked�si balesetben. Ez a felvet�s arr�l sz�l, hogy milyen eszk�z�kkel lehet el�rni ezt a c�lt, sz�gezte le.

KAR�CSONY ELMONDTA, HOGY AZ �GY, HOGY SENKI NE HALJON MEG K�Z�TI BALESETBEN, SZEM�LYESEN IS FONTOS SZ�M�RA, UGYANIS �DESAPJA �GY VESZTETTE �LET�T.

Szerinte nem az a k�rd�s, hogy ki vezet, �s ki nem, hanem hogy mit lehet megtenni annak �rdek�ben, hogy senki ne vesz�tse el csal�dtagjait, hiszen ha valakit 30-cal �tnek, azt biztos t�l�li.

Fidesz: Kar�csony k�rje ki a budapestiek v�lem�ny�t

�Kar�csony Gergely f?polg�rmester k�rje ki a budapestiek v�lem�ny�t, miel?tt �j koncepci�t dolgoztatna ki sebess�gkorl�toz�sokr�l!� � sz�l�totta fel a v�rosvezet?t kedden a f?v�rosi Fidesz�KDNP frakci�vezet?je. L�ng Zsolt az MTI-nek k�ld�tt k�zlem�ny�ben arra k�rte a f?polg�rmestert, mutassa be d�nt�s�nek racionalit�s�t, a rendelkez�s�re �ll� hat�stanulm�nyokat, szak�rt?i �ll�sfoglal�sokat, az int�zked�sek v�rhat� eredm�ny�t.

L�ng megjegyezte: Kar�csony Gergely a kamp�ny�ban sokszor meg�g�rte, hogy p�rbesz�det folytat majd a lakoss�ggal Budapest aktu�lis k�rd�seir?l, �s kik�ri v�lem�ny�ket konkr�t projektek eset�ben. Most m�gis a budapestiek feje felett, egyed�l tervez egy ilyen horderej? koncepci�t kidolgoztatni �s bevezettetni, b�rmilyen t�rsadalmi egyeztet�s vagy hat�stanulm�ny n�lk�l, tette hozz�.

Friss�t�s:

Vit�zy: A sebess�gcs�kkent�s helyes, de ne f?ny�r�elv alapj�n legyen

A f?v�rosi forgalomcsillap�t�si csomag c�lja helyes, a f?ny�r�elv-szer? �ltal�nos sebess�gkorl�toz�s azonban vesz�lyes, mert t�l nagy ellenreakci�t sz�l - nyilatkozta Vit�zy D�vid, a Budapesti Fejleszt�si K�zpont igazgat�ja a R�di�1 reggeli m?sor�ban.��gy v�li, �gy fenn�ll az a vesz�ly, hogy kevesebbet �r el a v�rosvezet�s, mintha fokozatosan, l�p�sekben haladna.

A BKK volt vez�rigazgat�ja elmondta, hogy az 50-r?l 30 km/�r�ra cs�kkent�st a v�ros m�r tulajdonk�ppen megcsin�lta az elm�lt �vekben: a lak�utc�k t�bbs�g�ben ma Budapesten 30-cal lehet menni. Hozz�tette, hogy ma a nagyv�rosokban a zaj a legnagyobb k�rnyezetszennyez�s. A zaj pedig nagyon f�gg a sebess�gt?l, teh�t helyes, hogy lakott ter�leteken, fokozatosan az 50-es sebess�gre kell �t�rni ott, ahol most 70 km/�ra a megengedett sebess�g. De a 70-es t�bl�val nincs gond viszont a ferihegyi gyorsforgalmi �ton, az M7-es, vagy az M5-�s aut�p�lya bevezet?, v�rosi szakaszain, ott nem helyes megsz�ntetni.

Vit�zy k�z�lte, hogy Budapesten �vente 49 ember hal meg k�zleked�si balesetben, ami nagyon sok, a hasonl� adotts�g� B�csben csak 18. A statisztika szerint ezen lehet seg�teni a megengedett sebess�g cs�kkent�s�vel, mert ha 30-cal g�zolnak el egy embert, akkor 5% a hal�loz�si ar�ny; ha 50-nel, akkor m�r 40%-ra n?; 60-n�l 85%-ra; 70-n�l pedig alig marad es�lye a t�l�l�sre. A sebess�gcs�kkent�s�t csak �nmag�ban a kit�bl�z�ssal azonban neh�z el�rni, ehhez forgalmirend-v�ltoz�sokra (megv�ltoztatott sz�less�g? s�vok, j�l l�mp�zott kerseztez?d�sek) kellenek.

Az Aut�klub a forgalmi helyzet cs?dj�re sz�m�t

A Magyar Aut�klub ny�lt lev�lben k�rte Kar�csony Gergely f?polg�rmestert, hogy ne d�nts�n a vesz�lyhelyzet idej�n t�rsadalmi �s test�leti vita n�lk�l a f?v�ros �let�t hossz� t�von meghat�roz� k�rd�sekben.�Az Aut�klub szerint prekoncepci�nak t?nik, hogy az el?terjeszt�s a mell�k�th�l�zat eset�ben egys�gesen 30km/h-ra t�rt�n? cs�kkent�s�t javasolja. Hhi�nyolj�k a baleseti statisztik�k bemutat�s�t, vitatj�k azok l�tez�s�t, legal�bbis arra n�zve, hogy az abszol�t sebess�gt�ll�p�s domin�ns szerepet j�tszott volna a balesetek bek�vetkez�s�ben.

A szervezet szerint sem a balesetek sz�m�nak cs�kken�se, sem a k�zleked�sb?l sz�rmaz� k�rosanyag kibocs�t�s m�rs�kl?d�se nem bizony�tott, s?t, a tervezet elfogad�s�val - a k�z�ss�gi k�zleked�s fejleszt�seinek hi�ny�ban - a forgalmi helyzet cs?dj�re lehet sz�m�tani.

(Bor�t�k�p: Budapesti aut�sok maszkban vezetnek a kij�r�si korl�toz�s ideje alatt 2020. �prilis 22-�n. Fot�: Aradi L�szl� / Index)

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!