Bonyolódik a metrókocsik ügyeForrás: RTL Hírek
Utolsó módosítás: 2010-08-02 15:38:50 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/4337
CĂ­mkĂ©k: Belföldi hírek, metró, kocsik, bonyodalom
Szakértők vizsgálják a jogi helyzetet, ami azzal állt elő, hogy az Alstom metrókocsik pénteken nem kapták meg a típusengedélyt - mondta a Független Hírügynökségnek hétfőn Demszky Gábor.
A főpolgármester közölte: a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében, ha az Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-ig beszerezni, a BKV-nak intézkednie kell a szerződés megszüntetéséről. Maga a szerződés ugyanakkor azt tartalmazza, hogy ha a végleges típusengedélyt nem sikerül megszerezni, akkor a feleknek 6 hónap alatt kell a kialakult helyzetet rendezniük.

Demszky Gábor álláspontja szerint a 4-es metró európai uniós támogatása nem kerülhet veszélybe. Közölte azt is: augusztus 16-ra összehívta az illetékes fővárosi bizottságok ülését, augusztus 26-án pedig a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a kérdés. Hangsúlyozta: a jelenlegi városvezetés nem kíván semmilyen olyan döntést hozni, ami megköti a következő vezetés kezét.

Az Alstom metrókocsikkal kapcsolatban alapvetően nem biztonsági, hanem szabványügyi, azaz jogi kérdésről van szó - jelentette ki Demszky Gábor. A világ számos nagyvárosában hasonló fékrendszerrel futnak ezek a metrókocsik, mint amit pénteken a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasított. Ezzel együtt az Alstomnak nem arra kellett volna koncentrálnia az elmúlt években, hogy meggyőzze az állami hatóságot, igazítsa a magyar szabványokat a nemzetközi standardokhoz, hanem arra, hogy megfeleljen a jelenlegi magyar szabályozásnak - közölte a főpolgármester. Hozzátette: teljesen mindegy, igaza van-e azoknak a szakembereknek, akik szerint a magyar szabvány elavult, és a szovjet metrókocsikra készült.

A főpolgármester kijelentette, elmarasztalja az ügyben az Alstomot, a francia gyártó ugyanis két évet késlekedett. Néhány hónapja gyorsította fel a munkát, de lehet, hogy már túl későn tette. A főpolgármester szerint nemcsak itthon, hanem világszerte is sokan érdekeltek abban, hogy új tender legyen, de az Alstomnak nem kellett volna addig húznia az időt, hogy ez a helyzet előálljon.

A Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében, ha az Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-ig beszerezni, a BKV-nak intézkednie kell a szerződés megszüntetéséről. Maga a szerződés ugyanakkor azt tartalmazza, hogy ha a végleges típusengedélyt nem sikerül megszerezni, akkor a feleknek 6 hónap alatt kell a kialakult helyzetet rendezniük. Ezt az ellentmondást fel kell oldani - közölte a főpolgármester. Felhívta a figyelmet arra is: az Alstomnak 15 nap áll rendelkezésére, hogy fellebbezzen.

A főpolgármester augusztus 16-ra összehívta a főváros gazdasági, illetve városüzemeltetési bizottságát, augusztus 26-án pedig a Közgyűlés rendes ülése elé kerül az ügy. Demszky Gábor hangsúlyozta, álláspontja szerint a 4-es metró európai uniós támogatása nem kerülhet veszélybe, mert az 100 milliárdos károkat okozna az országnak. Az Alstommal kötött szerződés megszűnése esetén pedig a pénznek vissza kell kerülnie a BKV-hoz, és a francia gyártónak kártérítést is kell fizetnie, hiszen a kétéves késlekedéssel ők idézték elő a helyzetet. A főpolgármester szerint a szerződések ezt lehetővé teszik.

Demszky Gábor hangsúlyozta: a jelenlegi városvezetés nem kíván olyan döntést hozni, ami megköti a következő vezetés kezét. Ha a választások legvalószínűbb nyertese, Tarlós István és frakciója nem támogatja a városvezetés augusztusban kidolgozandó javaslatát, akkor azt nem is terjeszti a Közgyűlés elé. Ugyanakkor csakis olyan javaslatot terjeszt elő, ami a város gazdasági érdekeinek megfelel - szögezte le a főpolgármester.

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a Független Hírügynökség kérdésére úgy fogalmazott: a BKV jelenleg vizsgálja a lehetséges forgatókönyveket. Pillanatnyilag azonban úgy tűnik, hogy ha új tendert írnának ki a metrókocsikra, a 4-es metró kicsúszna az Európai Unió által előírt határidőből.

A főváros, illetve a BKV 22 kocsit rendelt a 2-es metróra a régi szovjet szerelvények helyett, és 15 darabot az épülő 4-es metróra. A BKV a 60 milliárdos beszerzés felét, 30 milliárdot már kifizetett.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!