2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Nem árt figyelni: kilenc tejtermék bukott a tesztenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-02-02 14:36:01
A házi módszerekkel és a gyári technológiával készülõ tejfölök közti különbségrõl, valamint a tejfölnek látszó, de attól lényegesen eltérõ termékekrõl is szó volt.

Nem mindig jobb, ami drágább – a tejföl esetében sem. A Teszt plussz magazin felmérésébõl például kiderült, hogy a huszonöt tesztelt, 20 százalékos zsírtartalmú poharas termékbõl kilenc volt kifogásolható minõségû, köztük a legdrágább is. A boltok sajátmárkás termékei általában a sereghajtók közt végeztek.

Egy tejfölkészítõ gazdálkodó a készítés folyamatáról elmondta, a lefejt tejet kétszer átszûri, majd kéthárom napra melegebb helyre teszi. Ez idõ alatt a tej átalakul, amelynek során az edény alján aludttej, annak tetején tejföl képzõdik. Utóbbit szûrõ kanállal lehet leszedni, úgy, hogy aludttej ne kerüljön bele, mert az rontja a tejföl elvárt minõségét. Fontos, hogy az aludttejbõl is akkor lehet jó túrót készíteni, ha leválik róla a tejföl. Hangsúlyozta: szerinte a házi módszerekkel készülõ tejföl íze, minõsége egészen más – sokkal jobb –, mint a boltié. A termék zsírtartalma attól is függ, hogy milyen fajta tehén adja a hozzávaló tejet – például limousin vagy magyar tarka. A gazdálkodó megjegyezte, szerinte a magyar tarka tejébõl lehet a legjobb tejfölt készíteni.

Lukács László, a Tej Terméktanács ügyvezetõ igazgatója egyetértett azzal, hogy meghatározó az alapanyag, a nyerstej minõsége, amiben azonban nem csak a szarvasmarha fajtája, hanem annak takarmányozása is szerepet játszik. Más a tej minõsége, ha kukoricasilón vagy ha legelõfüvön tartott állattól származik. Ezen kívül lényeges, hogy más a tejföl minõsége, zsírtartalma, ha kézmûves módszerekkel, vagy ha gyári technológiával készül. A házilag készített termékek zsírtartalma jóval magasabb a gyáriakra jellemzõ 20 százaléknál. Fontos azonban, hogy akár kézmûves, akár gyári termékrõl van szó, ha ellenõrzött keretek között kerül a polcra, akkor minimális az élelmiszerbiztonsági kockázata – tette hozzá Lukács László.

A minõség kapcsán Hegedûs Imre, a Bicskei Mezõgazdasági Zrt. vezérigazgatója felhívta a figyelmet: amely terméket hivatalosan nem tejfölnek hívnak, hanem valamilyen más, „föl”-re végzõdõ megnevezés szerepel a címkéjén, az nem hamisított termék, hanem más típusú készítményt jelent. A különbözõ márkájú „fölök” hasonlítanak a tejfölre, de lényeges eltérés, hogy nem tejzsírból, vagy nem csak abból készülnek, hanem jellemzõen növényi zsiradékot is adnak hozzá. Hozzátette: ebben a kérdésben nagyon sok fogyasztó alultájékozott, mert nem olvassa el, ami a mûanyagpoháron, dobozon szerepel. Hegedûs Imre megjegyezte, a jó tejföl kellemesen telt, kellemesen zsíros, az íze savanykásan édes, állagát tekintve pedig csomómentes, krémszerû.

A félreértések elkerülésére a Tej Terméktanács – mint Lukács László fogalmazott – olyan objektív, márkasemleges marketingtevékenységet próbál folytatni, amelynek a tej népszerûsítése mellett a tudatos vásárlás elõsegítését is célja.


Népszerû tejautomaták


A tejtermelõk keveslik a felvásárlók által kínált árat, ezért maguk igyekeznek eladni a terméket: Nyugat-Magyarországon több élelmiszerboltban automatából értékesítik a friss tejet. A Tej Terméktanács szerint van jövõje az automatás értékesítésnek.

Komárom és Gyõr környékén több helyen, egyes élelmiszerboltokban automatákból lehet tejet venni ugyanúgy, ahogy például üdítõt. Termelõk szerint túl alacsony áron veszik meg tõlük a tejet a kereskedõk, ezért inkább közvetlenül a vásárlóknak adják el. Mórichidán mûködõ gazdaság kétszáz tehenének tejtermelését is közvetlenül szeretnék eladni, ezért osztrák és svájci minta alapján automatákat helyeztek üzembe néhány boltban. Naponta átlagosan 150 liter házi tejet adnak el egy-egy automatából.

A Tej Terméktanács sajtósa elmondta, lát jövõt a tejautomaták elterjedésében. Különbözõ kutatóintézetek kutatása alapján ugyanis a fogyasztói tej 25-28 százalékát közvetlenül a termelõktõl veszik a vásárlók. Fogyasztói igény tehát van. Az automaták akkor mûködhetnek jól, ha egy kidolgozott rendszer szerint mûködnek, aminek kidolgozása napirenden van; a terméktanács szakértõk bevonásával vizsgálja a lehetõségeket. A tejválságot természetesen nem az automaták oldják meg, de mindenképpen kielégíthetnek egy fogyasztói igényt és ellenõrzött, bevizsgált tejhez juthatnak a vásárlók.

A Tesco egyelõre érdemben nem tud nyilatkozni az tejautmatákon keresztüli értékesítésrõl, mert a termelõk egyelõre nem kezdeményeztek párbeszédet a céggel. Az áruházlánc várja a megkeresést, és ezt követõen megvizsgálja a lehetõséget - mondta megkeresésünkre Hackl Mónika. A Tesco szóvivõje hozzátette: számos dolgot kell tisztázni ahhoz, hogy megjelenjenek az autmaták az üzletekben, egyebek mellett tisztázni kell az élelmiszerhigiéniai és az üzleti szempontokat is. Az új megoldással 140-160 forintért juthatnak a vevõk hazai tejhez, míg a gazdák haszna literenként elérheti a negyven-ötven forintot. Kritikus elem a napi tej-szállítási és a tisztítási költség.

Lehetõség és elõnyök


A tejautomata lehetõséget kínál arra, hogy a friss tehéntej a termelõtõl közvetlenül jusson el a fogyasztóhoz. Ezzel a gazda nyereségesen értékesítheti a tejet, és a lakosság is olcsóbban kap árut. A készülékek hõszigetelt tároló kabinnal, elektromos érmevizsgálóval, önfelszívó szivattyúval, mosási funkcióval és mobiltelefonos SMS-t küldõ-fogadó berendezéssel felszereltek.

A piacon kialakult válságon enyhíthet a tejautomata, amelybõl literenként 140-180 forintért juthatnak a vevõk friss termelõi tejhez. Ez a megoldás – a szállítási és a mûködtetési költségeket levonva – elfogadható hasznot hoz a gazdáknak, és a fogyasztóknak is olcsóbb, mintha a feldolgozók és nagykereskedõk közbeiktatásával üzletben vásárolnának (alacsonyabb minõségû) tejet. A termelõi tej beltartalma, fehérje- és vitamintartalma is nagyobb, mint az ipari feldolgozáson átesett tejé.

A tejadagoló automata elõnye a higiénikus tárolás, pontos adagolás és az egyszerû tisztítás, azonban az automatából vásárolható tejet fogyasztás elõtt ajánlott a mai élelmiszerszabályzás szerint érdemes felforralni. A készülékek hõszigetelt tároló kabinnal, elektromos érmevizsgálóval, önfelszívó szivattyúval, mosási funkcióval és akár mobiltelefonos SMS-t küldõ-fogadó berendezéssel felszereltek. A készülék automatikusan SMS-t küld a gazdának, ha a tejtartályának tartalma húsz literre apadt.

"Hazánkban a közvetlen termelõi tejértékesítés hét százalék körül mozog – az Európai Unióban az arány 12-13 százalék –, s ez az automaták elterjedésével egy-két év múlva elérhetné a 15 százalékot, azaz a nagyjából kétszázmillió litert" – jelentette ki a Tej Terméktanács titkára.

Veszteséges termelés, olcsó áru külföldrõl


A tej felvásárlási ára Magyarországon nem fedezi a gazdaságok költségeit. Emiatt sokan felszámolják a gazdaságot, és a jól tejelõ magyar szarvasmarhákat külföldre adják el. Az orosz, ukrán és olasz vásárlók a leggyakoribbak. Az öregebb tehenek azonban senkinek sem kellenek, így azok a vágóhídon végzik. Az elmúlt években több tízezer magyar szarvasmarhát adtak el külföldre. A növekvõ tenyészüszõ-kivitel a hazai tejtermelés további visszaeséséhez vezethet, és félõ, hogy ha a tendencia folytatódik, Magyarországnak importból kell fedeznie a hazai fogyasztást.

A tejtermelõk minden eszközzel igyekeznek csökkenteni költségeiket, ám nyereséget akkor könyvelhetnének el, ha saját tejfeldolgozó üzemet mûködtetnének. Magyarországot is ellepte az olcsó importtej, amely minõségben elmarad ugyan a magyartól, ám az árérzékeny vásárlók mégis ezt részesítik elõnyben.

Egyre inkább visszaesik a fogyasztás

A világon megtermelt tej mintegy fele Európából, negyede Észak-Amerikából származik. A fejlett országokban a tej 99 százaléka tehéntej, míg a szegényebb országokban a más állatfajoktól – bivaly, teve, juh, kecske – származó tej részaránya a harminc százalékot is elérheti. Miközben világszerte egyre több tejalapú italt fogyasztanak, mi, magyarok egyre kevesebbet, és az általános iskolások majdnem fele egyáltalán nem iszik tejet. A fejlett országokban egy ember évente átlagosan 210, Magyarországon 160-170 liter tejnek megfelelõ tejterméket fogyaszt, s ennek mintegy harmada import. Az Európai Unióból dömpingáron, óriási mennyiségben érkezik a tej és tejtermék, jelenleg például a a boltokban megvásárolható dobozos tejek fele külföldi, noha a magyar tejtermékek megállják a helyüket a világban.

Uniós válság

Az uniós tejpiaci válság kezelésére Magyarország a sovány tejpor és vaj intervenciós felvásárlási kereteinek megemelését, az intervenciós árak és a közvetlen támogatások ötvenszázalékos növelését, valamint az exporttámogatások bõvítését és emelését javasolta. Az állatjóléti költségek egy részének állami átvállalásával, a tejmarketingprogram elindításával és az élelmiszer-etikai kódex elfogadásával javult valamelyest az ágazati szereplõk helyzete, de ez kevés – adta hírül az MTI.

Jól átgondolt, hosszútávra biztosított agrárpolitikával elérhetõ lenne, hogy a magyar lakosság elérhetõ áron juson kiváló minõségû magyar tejtermékekhez, ugyanakkor a tejgazdaságok is nyereségesen mûködjenek. Sok tejgazdaság kezdett bele saját termékelõállításba, hogy a feldolgozási-kereskedelmi nyereség náluk és ne másoknál csapódjon le.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!