2024. május 6. Hétfő, Ivett, Frida.
 
Hasznos kiegészítõ autósoknak, de van, ahol komoly bírsággal sújtjákForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-08 20:59:35
Címkék: Bihari hírek, autó
Bizonyíték lehet közlekedési perekben az autóra szerelt fedélzeti kamera felvétele, de ha azt a készítõje nyilvánosságra hozza, jogot sérthet. Arra pedig különösen ügyelni kell, hogy Ausztriába senki ne vigyen ilyen magával eszközt kocsija szélvédõjére tapasztva.

Magyarországon is elõ-elõfordul már, hogy gépkocsik a baleseti szituációkat, koccanásokat rögzítõ kamerákkal vannak felszerelve. Az eszköz funkciója, hogy folyamatosan dokumentálja a forgalom eseményeit, így baleset vagy más vitás közúti affér esetén a rögzített videó bizonyítékul szolgálhat. Számos országban egyre többen használják, de Magyarországon egyelõre a nevérõl sincs egyezség – hívják fedélzeti vagy autós kamerának, menetkövetõnek, de autós forgalmi eseményrögzítõként is árulják.

Kozma Tamás ügyvéd a Napközben szerdai adásában hasznos eszköznek nevezte a fedélzeti kamerát, és üdvözölné, ha Magyarországon is elterjedne. Mint mondta, évi egy-két száz vitás közlekedési üggyel találkozik, ezek közül egynél kerül elõ a szituációt bemutató videó. Hozzátette, bár az ellenérdekelt fél vitathatja, hogy egy ilyen videó hiteles-e, ettõl függetlenül ezek a felvételek büntetõ és polgári ügyekben is felhasználhatóak a bizonyítás során, például kártérítési per esetén.

Csordás Gábor autós szakújságíró szerint vannak olyan országok, ahol tiltják a fedélzeti kamerák használatát, például Ausztriában is. Az, aki tehát ilyen eszközt szerez be, ne felejtse el leszerelni, mielõtt átér a határon, különben a szomszédos országban akár több ezer eurós bírságra is számíthat. Hozzátette: Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Portugáliában szintén tilos a használata a menetkövetõ berendezésnek.

Kozma Tamás elmondta, Magyarországon nincs tiltva a használata – egyszerûen nincs jogilag szabályozva. Saját célra bárki nyugodtan készíthet ilyen felvételt, ebbõl nem származhat hátránya. Elvileg csak három napig lehet megõrizni a mozgóképet, és nem lehet feltölteni fájlmegosztókra, Facebookra, YouTube-ra. Ez ugyanis, az arcok és rendszámok kitakarása nélkül, személyiségi jogokat sértene.

Az ügyvéd szerint Magyarországon nyilván jobb a közlekedési kultúra, mint Oroszországban, ahol tömegével kerülnek ki az internetre ilyen felvételek, de rosszabb, mint Belgiumban, ahol megtehetik, hogy tiltják már a berendezés használatát is, mert adott esetben kulturáltabban intézik a vitákat.

Csordás Gábor szerint kevesen tudják, de nagyon sok autóba már a gyárban beépítenek kamerákat a szélvédõ felsõ részébe, de ennek rendeltetése nem a közlekedési konfliktusok dokumentálása. A legmodernebb kocsikba szerelt tartozék nem rögzít képeket, funkciója az út figyelése, ezzel segít a sofõrnek felismerni a közlekedési táblákat, a sebességkorlátozásokat, amelyekrõl a mûszerfal kijelzõjén ad tájékoztatást. A legfrissebb újítás ezeknél a kameráknál, szintén a luxuskategóriában, hogy egyes típusok már kátyúkat is elõre felismerik, és ilyenkor lágyítják a kocsi felfüggesztését.

Innen már csak egy lépés lenne, hogy más célra – a forgalom eseményeinek rögzítésére – is felhasználható legyen a szériatartozék, de az autógyártók, éppen az országok eltérõ jogi szabályozása miatt, nem foglalkoznak ilyen fejlesztéssel.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!