2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Minden autóssal elõfordulhat: ezt tegye, ha megtörténikForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-04-11 09:13:34
A javítások megkezdõdtek, de így is sok helyen kátyúsak az utak, baleset érheti az autósokat, motorosokat.

A sérülés oka nehezen bizonyítható, jó, ha mindig van nálunk egy fényképezõgép és találunk megbízható tanukat, hogy bizonyíthassuk igazunkat és hozzájuthassunk a kártérítéshez.

Egyre több kátyúval találkozhatnak az autósok az utakon, miután az enyhe és a fagyos idõszakok váltakozása komolyan megrongálja a sokszor eleve gyenge minõségû aszfaltot. Érdemes alaposan dokumentálni az esetet, mivel az út kezelõje csak abban az esetben fizeti ki a keletkezett kárt, ha a jármûvezetõ bizonyítani tudja, hogy hol, hogyan és milyen mértékben sérült meg a kocsija az úthiba miatt – figyelmeztetett a Független Magyarországi Biztosítási Alkuszok Szövetsége (FBAMSZ).

Érdemes biztosítást is kötni, hogy baj esetében egyszerûbb legyen az ügyintézés. Megfelelõ konstrukció kiválasztása esetén, kielégítõ fedezet vállalása mellett ráadásul nem feltétlenül kell rendõrt hívni a káreseményhez, dokumentálni azonban mindig szükséges – mutatott rá Papp Lajos, az FBAMSZ elnöke a Kossuth Rádió Napközben címû szerdai mûsorában.

A kár nagyságától függõen érdemes bevonni tanút is a dokumentálási folyamatba, amivel egy esetleges késõbbi bírósági per során jobb esélyekkel indul az autós – folytatta. A mobiltelefonnal való rögzítés során két dologra kell figyelni: egyrészt a sérülésrõl megfelelõ minõségû fotót kell készíteni, másrészt dokumentálni kell azt is, hogy melyik útszakaszon történt az eset – magyarázta. Lehetõség van ugyanakkor szakértõk bevonására is a sebesség meghatározásához, a költségek miatt azonban általában ez tekinthetõ a legutolsó lépésnek – tette hozzá Papp Lajos.

Olt Boglárka, a Generali-Providencia Biztosító Zrt. kommunikációs vezetõje a mûsorban kiemelte, hogy ugyan a közútkezelõk igyekeznek a károkat minden eszközzel elhárítani, illetve a már megtörtént eseteket rendezni, de a Generali a Biztonságért Alapítvány ezt kiegészítve létrehozott egy közösségi kátyúfigyelõ rendszert. Célja, hogy egyrészt figyelmeztesse az autósokat, melyik úton kell a legtöbb kátyúra számítaniuk, másrészt hogy információval segítse az útkarbantartók munkáját. A rendszer elérhetõ mobil és webes felületen is; már több mint 600 kátyút töltöttek fel az autósok és 13 ezer látogatója volt az oldalnak – részletezte a kommunikációs vezetõ. Ami az idei év újdonsága, hogy már a kerékpárutakról is be lehet jelenteni a kátyúkat – fûzte hozzá.

Olt Boglárka elmondta azt is, hogy tavaly kimagaslóan magas volt a kátyúbejelentések száma, ám idén az enyhébb tél miatt javult a helyzet. A kátyúk leggyakrabban a jármû abroncsában tesznek kárt, de gyakori a lengéscsillapítóban, a keréktárcsában és a tengelyben okozott ártalom is. Egy kutatás szerint az autósok 30 százalékának okozott már fejtörést a kátyú, Budapesten még többnek, 40 százalékénak.

Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetõje a mûsorban kiemelte, hogy a társaság több száz útellenõre folyamatosan járja a 31 ezer kilométeres közúthálózatot, és adja le a jelentéseket a 93 üzemmérnökségnek. Tavaly óta ráadásul létezik az útügyi miniszteri biztosi rendszer, 19 megyében van biztos, akinek az a feladata, hogy a kátyúzási és útfelújítási munkákat összehangolja a lakossági igényekkel – tudatta. A 2013-ban indult program végére pedig, 2015-re közel 1900 kilométernyi autópálya, fõ- és mellékút teljes körû felújítása történik meg 192 milliárd forintból – egészítette ki.

A kátyúkkal kapcsolatos bejelentéseket a kátyúfigyelõ alkalmazás mellett Magyar Közút Nonprofit Zrt. e-mail címén is meg lehet tenni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!