2024. április 23. Kedd, Béla.
 
Tovább tesztelik Kína második lopakodójátForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-29 10:46:52
Az ötödik generációs J-31 vadászgép a jövõben a szárazföldön és a tengereken egyaránt szerepet kaphat.

Nemrég számoltunk be arról, hogy a kínai légierõ már átvette az elsõ J-16 vadászgépeket, amelyek az év végén állhatnak majd szolgálatba. Az ottani illetékesek eközben az ország sorrendben második lopakodóján is dolgoznak, a pilóták pedig szorgalmasan tesztelik azt, hogy minél elõbb hadrafogható legyen az új fejlesztés. Immár külföldi vevõ is akad, bár néhány kérdõjel szintén fellelhetõ ezzel kapcsolatban.

A Shenyang Aircraft Company J-31 "Gyrfalcon" néven évek óta fejleszti az ország második lopakodó vadászát, amely a jóval nagyobb J-20 riválisaként, illetve annak egyfajta kiegészítéseként jelenik meg, követve ezzel az amerikai példát - a tengerentúlon az F-35 és az F-22 alkot hasonló párost. Áprilisban már több forrás is beszámolt az újabb tesztelési fázis elindulásáról, azóta pedig folyamatosan dolgoznak a pilóták, miközben a külföldi szakértõk és érdeklõdõk folytatják a vitát az ötödik generációs repülõgép fontosabb jellemzõivel, illetve várható szerepkörével kapcsolatban. Itt több hasonlóságra és nagyobb eltérésre is felhívják a figyelmet, amiben segítséget jelent, hogy a szokásosnál jóval több képanyag elérhetõ a géprõl.

A Shenyang annak idején a J-19 révén szerette volna elnyerni a "nehéz" vadászgép kifejlesztésére közzétett tendert, ezen azonban a Chengdu J-20 gyõzedelmeskedett. Most a kisebb, akár anyahajókon is bevethetõ J-31-el vágnának vissza a kudarcért, amely jóval nagyobb számban állhat majd szolgálatba - már amennyiben a tesztelés sikerrel zárul. A prototípus még 2011-ben repült elõször, 2012 õsze óta legalább hat újabb tesztre kerítettek sort, egy második példány pedig építés alatt áll. Szakértõk megjegyzik, hogy számos hasonlóság fedezhetõ fel az amerikai F-35-tel, itt felmerült a lopás lehetõsége is, míg mások inkább arra hívják fel a figyelmet, hogy a repülõgép törzse vékonyabb, lesimított, amely a fegyverek terén kisebb választékot, ám ezzel egy idõben kisebb légellenállást, ezáltal pedig jobb repülési tulajdonságokat eredményez, vagyis a kínai fél egyértelmûen az aerodinamikára helyezi a hangsúlyt.

Az anyahajókon történõ szolgálatot valószínûsíti az iker-hajtómûves kialakítás, itt ezúttal az orosz Klimov RD-93 hajtómûveket alkalmazzák, amely egyben a kisebb mérethez is jól igazodik. A J-31 mindazonáltal az olyan nagyobb rakétákat is felhasználhatja, mint amilyen az YJ-12, hajó elleni változat, ám ez a rejtõzködés rovására mehet - a MiG tervezõiroda részérõl azonban "jó gépnek" minõsítik azt, amely egy kiváló egyedi dizájnra épül.

Külföldi érdeklõdõk is akadnak az ötödik generációs fejlesztés iránt, Kína pedig nem is zárkózik el az esetleges exporttól. Az erre szánt változat F-60 néven kerülhet a piacra, ez pedig már a 2012-es Zhuhai légibemutató alatt is látható volt. Pakisztán lenne az egyik vásárló, amely az India által beszerzendõ orosz Sukhoi vadászokat ellensúlyozná a lépéssel, bár ez utóbbi tesztelése várhatóan csak idén indulna meg, rendszerbe állításukra pedig a következõ évtizedben kerülne sor.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!