2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Online vásárlás: új szabályok léptek életbe, bõvültek a vásárlók jogaiForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-06-16 17:42:10
Június 13-tól, péntektõl 14 napos elállási joga van online vásárláskor. Vannak új, vannak módosult szabályok az online kereskedelem, illetve az üzleten kívüli árusítás (pl. termékbemutatók, utazással egybekötött termékbemutatók) területén.

A kereskedõk, vállalkozások, s a fogyasztók figyelmét szeretné felhívni ezúton is a hatóság, hiszen a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerzõdések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet június 13-án lép hatályba, így például az online webáruházak tájékoztatásai elõírásait az új rendelkezéseknek megfelelõen kell megjeleníteni.

A Kormányrendelet az eddig hatályos 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet (a távollévõk között kötött szerzõdésekrõl) és 213/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet (az üzleten kívül fogyasztóval kötött szerzõdésekrõl) rendelkezéseit váltja fel, és egyesíti is egyben.

Vannak új, vannak módosult szabályok az online kereskedelem, illetve az üzleten kívüli árusítás (pl. termékbemutatók, utazással egybekötött termékbemutatók) területén, az alábbiakban a fõbb rendelkezésekre kívánja felhívni a figyelmet a hatóság. Az új jogszabály szövege a Nemzeti Jogszabály Tárban ingyenesen hozzáférhetõ.

A rendelet hatálya

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerzõdések részletes szabályairól szóló rendeletben foglaltakat a fogyasztó és a vállalkozás között kötött szerzõdésekre kell alkalmazni, vállalkozás-vállalkozás közötti jogviszonyra nem vonatkozik.

Nem vonatkozik a rendelet például a szerencsejátékokra, pénzügyi szolgáltatások szerzõdésére, ingatlan adásvételére, utazási szerzõdésre, üdülési jog vásárlására, ételkiszállításra. Nem minõsül üzlethelyiségen kívül kötött szerzõdésnek a vásáron, piacon és közterületen végzett értékesítõ tevékenység.

Fontos szabályok, nem csak online vásárlás esetében

Ha a vállalkozás a szerzõdéskötést követõ kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, a vállalkozás biztosítja, hogy a vele kapcsolatba lépõ fogyasztót a hívásért emelt díj nem terheli. Vagyis a rendelet hatálya alá tartozó vállalkozás, ha mûködtet telefonos ügyfélszolgálatot, akkor az csak normál díjas percdíjjal üzemeltetheti.

A vállalkozás az adott fizetési mód igénybevételéért a fizetési móddal összefüggésben felmerült általa viselt költséget meghaladó díjat nem számíthat fel.

A vállalkozás nem követelhet a fogyasztótól ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít vagy olyan szolgáltatást nyújt, amelyre nézve nem jött létre szerzõdés (kéretlen küldemény). A fogyasztó nyilatkozatának elmulasztása esetén sem lehet vélelmezni a vállalkozás ajánlatának – hallgatólagos – elfogadását.

A vállalkozás a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmak pontos és megfelelõ használatával köteles megadni a szerzõdéskötést megelõzõ elõírt tájékoztatást olyan módon, hogy a fogyasztó számára világos és egyértelmû legyen az e fogalmak jelentése közötti különbség. A rendelet 3. mellékletében található erre mintatájékoztató.

Ha a vállalkozás nem tett eleget a rendeletben elõírt valamennyi járulékos költségre vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének, vagy nem tünteti fel, hogy a termék visszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie, akkor a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket. Vita esetén ezen tájékoztatási kötelezettség teljesítésének bizonyítása a vállalkozást terheli.

Ha a távollevõk közötti, elektronikus úton kötött szerzõdés a fogyasztó számára fizetési kötelezettséget keletkeztet, a vállalkozás egyértelmûen és jól látható módon, közvetlenül a fogyasztó szerzõdési nyilatkozatának megtétele elõtt köteles gondoskodni arról, hogy a fogyasztó a szerzõdési nyilatkozatának megtételekor kifejezetten tudomásul vegye, hogy nyilatkozata fizetési kötelezettséget von maga után. Ha a nyilatkozat megtétele gomb vagy hasonló funkció aktiválásával jár, a gombot vagy a hasonló funkciót könnyen olvasható módon fizetési kötelezettséggel járó megrendelés vagy ennek megfelelõ, egyértelmûen megfogalmazott felirattal kell ellátni, amely jelzi, hogy a szerzõdési nyilatkozat megtétele a vállalkozás javára teljesítendõ fizetési kötelezettséget von maga után. Ha a vállalkozás nem tett eleget e bekezdésben foglalt kötelezettségének, a szerzõdés semmis. A semmiségre azonban csak a fogyasztó érdekében lehet hivatkozni.

Ha a vállalkozás távollevõk közötti szerzõdés megkötését telefonon kezdeményezi, a telefonbeszélgetés megkezdésekor tájékoztatni kell a fogyasztót a vállalkozás nevérõl, illetve annak a vállalkozásnak a nevérõl, akinek a nevében telefonál, valamint arról, hogy a telefonhívás szerzõdés megkötésére irányul.

Elállási jog: 8 munkanap helyett 14 naptári nap

Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévõk között kötött szerzõdés esetén a fogyasztót indokolás nélküli elállási (illetve bizonyos esetekben felmondási) jog illeti meg.

A fogyasztó az elállási vagy felmondási jogát
termék adásvételére irányuló szerzõdés esetében a termék átvételének napjától,
szolgáltatásnyújtásra irányuló szerzõdés esetén a szerzõdés megkötésének napjától számított tizennégy naptári napon belül gyakorolhatja. A rendelet kimondja továbbá, hogy az elállási jogot a szerzõdés megkötése és a termék átvételének napja közötti idõszakban is gyakorolhatja a fogyasztó. Ha a vállalkozás az elállási, illetve felmondási joggal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, az elállási határidõ tizenkét hónappal meghosszabbodik.

A fogyasztók számára segítségül a jogszabály melléklete tartalmaz egy elállási nyilatkozat mintát is, ugyanakkor az elállásra irányuló szándékot nem csak e minta felhasználásával, hanem bármilyen, erre vonatkozó egyértelmû nyilatkozattal jelezheti a fogyasztó. A fogyasztót terheli az elállási nyilatkozat megfelelõ határidõben történõ benyújtásának igazolása, így továbbra is javasolt az elküldött e-mailek másolatát lementeni, képernyõmentést készíteni, vagy a posta úton feladott küldeményt tértivevénnyel feladni.

A vállalkozás haladéktalanul, de legkésõbb az elállásról való tudomásszerzésétõl számított tizennégy naptári napon belül kell visszatérítenie a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is (például postaköltség). Ha azonban a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérõ fuvarozási módot választott, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebbõl eredõ többletköltségeket.

Termék adásvételére irányuló szerzõdés esetén a vállalkozás mindaddig visszatarthatja az ellenszolgáltatás összegét, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettõ közül a korábbi idõpontot kell figyelembe venni. Nem illeti meg a vállalkozást a visszatartás joga, ha vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

A fogyasztó köteles a terméket haladéktalanul, de legkésõbb az elállás közlésétõl számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza. A visszaküldés határidõben teljesítettnek minõsül, ha a fogyasztó a terméket a határidõ lejárta elõtt elküldi. A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.

Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerzõdés megkötésével egyidejûleg a terméket kifuvarozták a fogyasztónak (pl. termékbemutatón vásárolt masszázsfotelt), akkor a vállalkozásnak saját költségén kell visszafuvaroznia a terméket, ha az jellegénél (pl. méreténél) fogva postai küldeményként nem küldhetõ vissza.

A fogyasztó nem gyakorolhatja elállási jogát például
olyan termék esetében, mely nem elõre legyártott, hanem személyre szabottan a fogyasztónak, megrendelésére készült;
romlandó termékek esetében;
olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követõ felbontása után nem küldhetõ vissza (tehát az ilyen termék esetében is van elállási jog, ha annak csomagolását nem bontja meg a fogyasztó);
lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követõen a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
hírlap, folyóirat és idõszaki lap tekintetében, az elõfizetéses szerzõdések kivételével;
lakáscélú szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló szerzõdés, fuvarozás, személygépjármû-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidõs tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerzõdés esetében, ha a szerzõdésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidõt kötöttek ki.

Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerzõdéshez vagy a távollevõk között kötött szerzõdéshez járulékos szerzõdés is kapcsolódik, a fogyasztó elállási jogának gyakorlása a járulékos szerzõdést is felbontja vagy megszünteti. Vagyis ha a fogyasztó pl. egy termékbemutató keretében hitel felvételével vásárolta meg a készüléket, a készülék vásárlásától való elállása egyben a banki hitelszerzõdést is felbontja, illetve megszünteti.

A rendelet szerint a vállalkozás köteles errõl a hitelt nyújtó pénzintézetet tájékoztatni, az ezen hitelszerzõdés felbontásából eredõ költségek a fogyasztóra nem terhelhetõk. Továbbra is ajánlott azonban a hitelezõ bank fogyasztó általi közvetlen értesítése is.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!