2024. április 24. Szerda, György.
 
Elveheti az állam a részeg autós kocsijátForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-06-21 12:17:03
Dániában elsejétõl elkobozzák a részeg sofõrök autóját, a befolyó pénz az államé lesz. A magyar belügyben állítják, itthon ilyen szigor nincs tervbe véve, de Pintér Sándornak tetszik a skandináv ötlet.

Dániában – július elsejétõl – elkobozzák az autóját azoknak az ittas vezetõknek, akiknek a szervezetében 2,0 ezrelék feletti alkoholszintet mérnek – derül ki a Baleset-megelõzés portál egyik írásából. Ugyanezt a gyakorlatot egyébként már egy ideje alkalmazzák az Egyesült Arab Emírségek hatóságai is.

Akinél 2,0 ezrelék feletti véralkoholszintet mérnek vezetés közben, annak az autóját állampolgárságtól függetlenül elkobozzák, majd aukcióra bocsátják. Annak ellenére szánták el magukat Dániában e drasztikus lépésre az ittas vezetõkkel szemben, hogy a közlekedés tekintetében Svédország és az Egyesült Királyság mögött Európa harmadik legbiztonságosabb országa az övék; 2012-ben például az alig több mint 5,6 milliós népességû Dániában mindössze 175-en haltak meg az utakon. Nálunk ugyanakkor 598-an.

A július elsejétõl hatályos dán törvény értelmében azoknak az autóját is elkobozzák, akiknek a szervezetében a vezetõképességüket jelentõsen befolyásoló mennyiségû drogot találnak az ellenõrzés alkalmával. Az új dán szabályozás a külföldiekre is vonatkozik. Akinél 2,0 ezrelék feletti véralkoholszintet mérnek vezetés közben, annak az autóját állampolgárságtól függetlenül elkobozzák, majd aukcióra bocsátják, és az árverésbõl befolyó pénz a dán államkasszába kerül. Az ittas vezetés a gyorshajtás után a második legtöbb közúti baleseti halál okozója. Persze ebben az is közrejátszik, hogy az ittasan vezetõk nemcsak hogy korlátozottan képesek koncentrálni a vezetésre és betartani a közlekedés írott és íratlan szabályait, de a tapasztalatok szerint a részeg sofõrök általában a megengedettnél gyorsabban is hajtanak. Azaz halmozzák a kockázatokat.

A kifejezetten részeg sofõrök megzabolázására bevezetendõ drákói szigor ellenére (mert, a 2,0 ezrelékes véralkoholszint eléréséhez azért rendesen fel kell önteni a garatra) Dánia nem vezette be a nulla toleranciát. Továbbra is ihatnak és vezethetnek a dánok, feltéve, ha a véralkoholszintjük nem haladja meg a 0,5 ezreléket. Mélyen a zsebébe kell azonban nyúlnia annak, aki túllépi ezt a határt. A bírság összege ugyanis nem lehet kevesebb a szabálysértõ sofõr egyhavi fizetésénél. Németországban 500 eurótól indul a bírság.

Pintérnek is tetszik

Nálunk nulla tolerancia van, így 0,8 ezrelék alatti véralkoholszint esetén fél és egy év közötti vezetéstõl eltiltás és 100–300 ezer forint bírság szabható ki, felette a vezetéstõl eltiltás és a pénzbüntetés mellett akár börtönbüntetés is kiszabható a visszaesõkre. A dán példával foglalkozó írás információink szerint felkeltette a magyar hatóságok érdeklõdését is, de a Belügyminisztérium és az Országos Rendõr-fõkapitányság egyaránt azt közölte lapunkkal, hogy jelenleg efféle szigorításon nem dolgoznak.

Források szerint azonban Pintér Sándor belügyminiszternek tetszik a megoldás. Senki nem tudja (ma még), pontosan miért romlottak az idén a mutatók. Ezt látszik alátámasztani, hogy a miniszteri meghallgatása elõtt újságírókkal folytatott kötetlen beszélgetés közben, amikor a közlekedésbiztonságra terelõdött a szó, többször is hivatkozott a dánok drasztikus megoldásaira. Ha autóelkobzásra – rövid távon legalábbis – még nem, más szigorításokra azonban minden bizonnyal számítaniuk kell a közlekedõknek. A májusi baleseti adatok ugyan javítottak valamit az összképen, az év elsõ öt hónapjában azonban az elmúlt év azonos idõszakához képest romlott a helyzet.

Öt hónap alatt 5590 személyi sérüléssel végzõdött baleset történt (2013 elsõ öt hónapjában csak 5217). Tavaly ugyanezen idõ alatt 197-en, az idén 206-an haltak meg az utakon. S ami miatt a dán példa az érdeklõdés középpontjába került: tavaly 5217 balesetbõl 531-et, az idei 5590-bõl 576-ot okoztak ittas vezetõk. A közlekedési szakemberek szerint még messze nem beszélhetünk trendfordulóról. A közlekedésbiztonság nagyjából 2008 óta tartó javulása legfeljebb csak megbicsaklott. A baj csak az, hogy senki nem tudja (ma még), pontosan miért romlottak az idén a mutatók. Egyes vélemények szerint az idõjárás miatt; rövid és enyhe volt a tél, emiatt többen használták az autójukat, mint általában az év elsõ hónapjaiban szokták.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!