2024. április 28. Vasárnap, Valéria.
 
Mostantól földgázzal tankolják a BKV-s buszokatForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-06-27 10:14:56
A földgázüzemû buszok a dél-pesti vonalon közlekednek, és a BKV újabb CNG buszok beszerzésére írt ki tendert.

Átadták a Fõgáz Zrt. BKV-buszok tankolására kialakított sûrített földgáz (CNG) töltõállomását szerdán a vállalat Salgótarjáni úti telephelyén. György István városüzemeltetési fõpolgármester-helyettes az ünnepségen a környezetkímélõ közlekedés fontosságát hangsúlyozva elmondta, hogy folyamatosan újítják meg a fõváros buszparkját, ebben a ciklusban 300 új, és 200 jó állapotú, 4-8 év közötti jármûvet szereztek be, köztük Dijon városából 37 darab sûrített földgáz meghajtású buszt is, és hamarosan érkezik a szelektív hulladékgyûjtési projektben 60, ugyancsak CNG típusú jármû.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a földgázüzemû buszok a dél-pesti vonalon közlekednek, és a BKV újabb CNG buszok beszerzésére írt ki tendert. Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelõs helyettes államtitkára az ünnepségen a klímavédelem fontosságára rámutatva felhívta a figyelmet arra, hogy az ország más városaiban is közlekednek sûrített földgázzal jármûvek. Kijelentette: a kormány támogatja a környezetbarát közlekedési módokat.

Koncz László, a Fõgáz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 80-90 millió forint között alakul egy CNG-töltõállomás beruházási költsége, eddig Budapesten két nyilvános sûrített gáz töltõállomást alakítottak ki - a Kõbányai úton és a Budaõrsi úton - a most átadottat megelõzõen. A nyilvános CNG-kutak beruházása 1-2 év alatt megtérül, ezért a Fõgáz szeretné a harmadik és a negyedik töltõállomás építését is elõkészíteni, hogy ez év végére, jövõ év elejére legalább négy nyilvános sûrített földgáz töltõállomás legyen Budapesten. Reményeik szerint pedig a BKV-buszoknak kialakított töltõállomáson tankolnak majd hamarosan a szelektív hulladékgyûjtéshez használt CNG-jármûvek is - tette hozzá a Fõgáz vezérigazgatója.

Vitézy Dávid elmondta: az elsõ néhány CNG-jármû március végén állt forgalomba a fõvárosban. Az eddigiek alapján kedvezõek az üzemeltetési tapasztalatok, nem volt meghibásodás, megbízhatóan közlekedõ jármûveket sikerült beszerezni. A gázüzemeltetés tapasztalatai is pozitívak. A jármûvek kisebb üzemeltetési költséggel közlekednek, lényegesen kisebb kibocsátási értékkel, ezért érdemes ebben a technológiában,illetve más megoldásokban is gondolkodni. Õsszel 25 darab elektromos-dízel kombinált hibrid busz érkezik, amelyek szintén környezetbarátak - mondta Vitézy Dávid.


A BKK beszámolója:

Új korszak

Mérföldkõ a fõváros közösségi közlekedésének megújításában az a 2014. június 25-én átadott új, minden eddiginél nagyobb teljesítményû CNG-töltõállomás, amely a BKV Zrt. korszerû, sûrített földgázüzemû autóbuszai számára biztosítja a tankolási lehetõséget. A FÕGÁZ Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. együttmûködésével a budapesti tömegközlekedés egy új korszaka indult el: végre Budapest útjain is találkozhatunk CNG buszokkal. A sûrített földgázüzemû buszok üzemanyag-ellátására létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fõvárosban jelenleg elérhetõ 2 CNG-kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemû személyautók. A gázüzemû mûködés nem csupán olcsóbb a hagyományos üzemanyagokéhoz képest, de alkalmazása nagyban csökkenti a károsanyag-kibocsátást is.

A környezettudatosság és az alacsony károsanyag-kibocsátás  kiemelten fontos, ezért a BKK stratégiai célja között szerepel a CNG-flotta fejlesztése új- és használtjármû-beszerzésekkel. Mindent megtesznek, hogy az általuk közlekedtetett autóbuszok vonatkozó paramétereit alacsonyan tartsák. A kiírt autóbusz-üzemeltetési pályázatokon a tiszta dízelüzemûekhez képest az alternatív hajtásmódúakat – köztük a CNG-üzemû jármûveket is – preferálják.

A földgázüzemû buszok számára elérhetõ új sûrített földgáz (Compressed Natural Gas, azaz CNG) töltõállomást a FÕGÁZ Zrt. a saját Salgótarjáni úti telephelyén állította üzembe. A beruházás révén a buszok tankolása a jövõben még gyorsabban és rugalmasabban történhet. A FÕGÁZ már eddig is üzemeltetett két közforgalmú, nyilvános CNG-töltõállomást Budapesten, ám a most átadott kút a CNG buszoknak lesz fenntartva, mellyel a meglévõ kutakat tehermentesítik.


Sikeres együttmûködés

„A Fõvárosi Önkormányzat vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a buszflotta megújítása mellett. Ebben a ciklusban több mint 500 új, illetve újszerû busz állt forgalomba a fõvárosban. Újdonságként, kísérleti jelleggel idén tavasszal a kispesti-pestszentlõrinci járatokon jelentek meg az elsõ CNG buszok, nyár végéig mind a 37 jármû forgalomba áll. Ezeknek a sûrített földgázt felhasználó buszoknak a károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos dízelbuszokénak, ezzel is hozzájárulunk Budapest levegõminõségének javításához, az itt élõk egészségéhez. Egy ekkora városban különösen fontos, hogy minden lehetséges eszközzel óvjuk a környezetet és csökkentsük a forgalom káros hatásait, ezért is törekszünk arra, hogy ne csak környezetbarátabbá, de vonzóbbá is tegyük a közösségi közlekedést, hiszen ha el tudjuk érni, hogy többen otthon hagyják autójukat, tovább javulhat a levegõ minõsége. A 37 jármû nem csak környezetbarát. Üzemeltetésük, fenntartásuk is olcsóbb, mint a korábbi dízelbuszoké, emellett csendesebbek, alacsonypadlósak, légkondicionáltak, így reményeink szerint az utasok megelégedésére a szolgáltatás színvonalának jelentõs emelkedését hozzák” – emelte ki dr. György István, Budapest városüzemeltetési fõpolgármester-helyettese.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója kifejtette, hogy az elmúlt 20-25 év óta nem látott mértékû beruházási program ment végbe a budapesti autóbusz-ágazatban az elmúlt években. Elmondta, hogy a legtisztább, legkörnyezetbarátabb jármûvekbõl áll a 37 darabos CNG-meghajtású buszflotta, amelyek lényegesen kevésbé terhelik a levegõt, mint azok a 23 éves buszok, amelyeket kiváltanak, illetve mint a velük egyidõs dízelmeghajtású társaik. Kiemelte, egy ilyen autóbusz egy hasonló dízelüzemûnél 70 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással képes közlekedni. Ez a 37 darabos flotta összesen 26 tonnával kevesebb szállópor-szennyezést okoz majd Budapesten, mint azt a régi dízelüzemû jármûvek tennék.

Nemcsak a budapesti tömegközlekedés komfortja és a mûszaki üzemeltetés színvonala, hanem mindannyiunk egészsége is a tét, amikor arról beszélünk, hogy meg kell újítani a budapesti buszflottát – hangsúlyozta Vitézy Dávid. „Ezt a munkát folytatni szeretnénk. Célunk, hogy részben a BKV jármûfrissítési programjával, részben az új buszüzemeltetési modell folytatásával 2018-ra már csak alacsonypadlós autóbuszok legyenek forgalomban Budapesten” – mondta.

„A BKV Zrt. az éves beruházási forrásai terhére már kiírta az következõ olyan tendert, amelyben gázüzemû autóbuszok beszerzését célozzuk meg. A BKV Zrt. által üzemeltetett alacsonypadlós Van Hool buszok, amelyeket a BKK által minden évben biztosított beruházási forrásokból szerzett be, azokon a dél-pesti autóbuszvonalakon állnak forgalomba, ahol a kertvárosi adottságok miatt viszonylag szûk utcákon közlekednek a járatok, illetve ahol eddig a legrégebbi, 23 éves, magaspadlós, a mai környezetvédelmi szabályoknak semmiben nem megfelelõ autóbuszok közlekedtek. Jelenleg a 99-es, a 182-es és a 184-es autóbusz vonalán közlekednek az új jármûvek, és további dél-pesti vonalakon mutatjuk be õket a következõ idõszakban, hiszen 33 darab áll majd minden reggel forgalomba” – fejtette ki Vitézy Dávid.


Nagyobb teljesítmény, hatékonyabb tankolás

Az új CNG-kút technikailag is elõrelépést jelent. A Kõbányai úton lévõ elsõ nyilvános CNG-töltõállomás kompresszora egy óra alatt 300 köbméter földgázt képes összesûríteni. Az újabb, a Budaörsi úton mûködõ kút már 500 köbméteres óránkénti teljesítménnyel mûködik. A CNG buszok számára átadott Salgótarjáni úton üzemelõ kút ennél is több, óránként 1000 köbméter földgáz összesûrítésére képes, ezzel hatékonyan és gyorsan szolgálja ki a buszokat.

A Dijonból érkezett Van Hool New A330 típusú CNG-üzemû buszok fokozatosan állnak forgalomba, legkésõbb nyár végéig a 37-bõl 33-mal találkozhatunk egy idõben az utakon. Az új buszok felismerhetõk a szélvédõjükön elhelyezett piros CNG feliratos matricáról, mely a jármûvek hajtóanyagát jelöli.

Az eseményen elhangzott: a sûrített földgáz alkalmazása a hagyományos üzemanyagokéhoz képest lényegesen kevésbé szennyezi a környezetet, az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos jármûvekének. Használatuk ráadásul olcsóbb is, valamint a csendesebb mûködés révén a zajszennyezés is mérsékeltebb.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!