2024. április 23. Kedd, Béla.
 
Tíz hitelintézetet 72 millióra bírságolt az MNBForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-07-17 15:12:43
Jogszerûtlenül emelték meg a fogyasztókat terhelõ díjakat és költségeket, a legnagyobb büntetést az AXA magyarországi fióktelepe kapta.

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) 71,75 millió forint bírságot szabott ki 10 pénzügyi szervezetre, amelyek jogszerûtlenül emelték meg a fogyasztókat terhelõ díjakat és költségeket. A legmagasabb, 47,5 millió forintos büntetést az AXA magyarországi fióktelepe kapta - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfõn. A Széchenyi István Hitelszövetkezet, a BNP PARIBAS Magyarországi Fióktelepe, a MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt., a Szentesi Hitelszövetkezet, a Commerzbank Zrt., a Magyar Vidék Hitelszövetkezet, a Tiszántúli Elsõ Hitelszövetkezet, az EvoBank Zrt. és a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. egyenként 1,5 és 5,5 millió forint közötti bírságot kapott.

Ugyanakkor 10 másik intézmény esetében a vizsgált idõszakban vagy nem történt díjemelés, vagy annak végrehajtása megfelelt a jogszabályoknak. Ez a 10 intézmény a Magyar Cetelem Bank Zrt., a Merkantil Váltó és Vagyonbefektetõ Bank Zrt., a Porsche Bank Hungaria Zrt., a Sberbank Magyarország Zrt., a Banif Plus Bank Zrt., a KDB Bank Európa Zrt., a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt., az UniCredit Bank Hungary Zrt., a Somogy Takarékszövetkezet és a Hatvan és Vidéke Takarékszövetkezet.

Az MNB emlékeztet arra, hogy a jogszerûtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában. Az akkori bírsággal érintett piaci szereplõk eddig közel 3,12 milliárd forint jogsértõen elvont díjat fizettek vissza mintegy nyolcszázezer magyarországi fogyasztónak. A jegybank az elmúlt idõszakban - korábbi bejelentésének megfelelõen - újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplõk 2012. január 1-je és 2014. április 25-e között a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein.

A frissen feltárt jogsértésekkel kapcsolatban az MNB kifejti: egyes esetekben hiányzott a díjmódosításra lehetõséget adó, meghirdetett oklista a szerzõdésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerzõdési feltételekben. Elõfordult, hogy a kedvezõtlen szerzõdésmódosítást annak hatályba lépése elõtt kevesebb mint 2 hónappal hirdették meg, illetve a kedvezõtlen szerzõdésmódosítás hatályba lépése elõtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról. A jogsértések között volt, hogy a hitelintézetek elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát, az egyoldalú kedvezõtlen szerzõdésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt, vagy a korábbi díjmentes, ingyenes, 0 forintos tranzakciót tettek fizetõvé, ami szintén új díj bevezetését jelenti, valamint megváltoztatták a díjszámítás módját.

Az MNB a 10 megbírságolt pénzügyi szervezet közül 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértõen elvont díjtöbblet fogyasztóknak történõ visszafizetésére. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat idõtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést.

Az egységes elvek szerint meghatározott bírságösszegeknél a jegybank ezúttal is figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértõ díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.

A korábbi idõszakhoz képest a több esetben alacsonyabb bírságtételek oka, hogy a jogsértések kisebb intézményekhez köthetõk, amelyek részben inkább vállalati bankolással foglalkoznak, így egyenként kevesebb fogyasztót érintettek, akiktõl kisebb mértékû díjat is vontak el jogszerûtlenül - olvasható a közleményben.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!