2024. április 29. Hétfő, Péter.
 
Olcsóbb lehet a hazai gyártású troliForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-08-15 14:32:56
Remény van arra, hogy a lényegesen olcsóbb, modern és részben magyar gyártású trolibuszt szállító konzorcium fut be a fõváros által meghirdetett tenderen. De nem kizárt, hogy a drágább ajánlatot adó cég gyõz, és az új trolikban egy csavarnyi alkatrész sem lesz magyar.

Részben hazai gyártású, a közbeszerzési ajánlati ár szerint a legolcsóbb és jó minõségû trolibuszok közlekedhetnének Budapesten, amit csakis nem lényeges formai hiba akadályozhat meg. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a hét elején értékelte a 24 alacsony padlós trolibusz beszerzésére meghirdetett tenderét, amelyre két ajánlat érkezett: az Ikarus–Trolza alkotta konzorcium 9,85 millió euróért, míg a lengyel–cseh Solaris–Skoda Electric konzorciuma 12,85 millió euróért vállalná a jármûvek szállítását, azaz csaknem egymilliárd forinttal drágábban.

Értesülések szerint viszont a tenderbontáskor szóbeli formai kifogás merült fel az Ikarus–Trolza (utóbbi oroszországi jármûgyártó cég) ajánlatával kapcsolatban. Ez abban nyilvánult meg a kiíró részérõl, hogy a magyar–orosz konzorcium pályázói nem a helyes rubrikát töltötték ki az elektromos üzemû önjárás esetében. Bár a tendert azon a címen hirdette meg a BKK, hogy alacsony padlós, legalább négy kilométer, felsõvezeték nélküli üzemelésre alkalmas jármûveket vásárolna, az ajánlatban igennel vagy nemmel kellett válaszolni az önjárás biztosítása esetében.

Az Ikarus–Trolza ajánlatában ugyanakkor az szerepelt, hogy a folyamatos önjárási képesség hossza négy kilométer. Vagyis rosszabb esetben formai okokra hivatkozva is kizárható lehet az olcsóbb trolit szállító ajánlattevõ, így a fõvárosnak hárommillió euróval kellene többet fizetnie a jármûvekért. A BKK ugyanakkor írásban is jelezte, hogy a Solaris–Skoda 12,85 millió eurós ajánlata nem fér bele a kiíró által meghatározott 3,4 milliárd forintos költségvetésbe. Vagyis elõfordulhat, hogy a BKK lefújja az immáron harmadik trolibusztendert, vagy mégis a drágább jármûveket vásárolja meg, amelyekben egy csavarnyi alkatrész sem magyar.

Az elõzményekhez annyi hozzátartozik, hogy a BKK elõször 2013 júliusában hirdette meg a tendert 24 trolibusz megvásárlására, ez azonban eredménytelen lett. A következõ, decemberi tendert a Skoda támadta meg a Közbeszerzési Döntõbizottságnál, ráadásul úgy, hogy részt sem vett a pályázaton. A BKK idén nyáron hirdette meg a harmadik pályázatát. Ezekrõl a tenderekrõl annyit mindenképpen tudni érdemes, hogy a másodikon az Ikarus mellett a Solaris a Medcom céggel pályázott közösen, és akkor 10,5 millió eurós ajánlatot nyújtott be. Ezt azért fontos megjegyezni, mivel most a Skodával 12,85 millió eurós ajánlatot adott, azaz meglehetõsen vastagon fogott a pályázók ceruzája.

A Skoda Electric – amely teljesen külön cég a Volkswagenhez tartozó Skoda autógyártól – ugyanakkor a tisztázatlan tulajdonosi háttere miatt került nehéz helyzetbe a budapesti villamostenderen, amelyen a BKK kizárta a céget. Ezzel együtt a fõvárosi trolibusztenderen olyan jármûvel nem is lehetett pályázni, amely többségében hazai gyártású. A BKK tenderén ugyanis a pályázati feltételek miatt el sem lehetett indulni azzal a trolibusszal, amely Szegednek készül, és körülbelül ötven százalék a hazai hányad. Az eset érdekessége, hogy a szegedi tendert éppen a Skodával együttmûködve nyerte meg az Ikarus, és az év végéig kell leszállítaniuk 13 jármûvet, amibõl tízet már átadtak. A BKK ugyanakkor azt kifogásolta, hogy a szegedi trolibusz húsz centiméterrel magasabb, mint amit Budapestre szánnak.

A mostani tenderen az Ikarus–Trolza által készítendõ trolibuszban harminc százalék lenne a magyar hányad. Lehetne hatvan is, ám tartani kell a szigorú határidõket, ugyanis az Európai Unió által finanszírozott fõvárosi trolibusztendert legkésõbb 2015 végéig le kell zárni. A 24 trolibusz szállításához ugyanakkor legalább egy év szükséges, ezenfelül a típusengedélyt is meg kell szerezni a jármûvekre. Normál esetben szeptemberben lehetne szerzõdést kötni, ám az borítékolható, hogy bármi is lesz az eredmény, valamelyik fél biztos, hogy megtámadja az eljárást. Remélhetõleg a BKK azt választja, amelyikben van magyar hányad, és egyébként is olcsóbb.

Három használt Solaris trolit vett a BKV

Év végén, legkésõbb jövõ év elején állítják õket forgalomba, Ikarus 280-as trolikat váltanak majd ki A fõvárosban 2005 óta közlekedõ Solaris trolikkal lényegében azonos jármûbõl hármat vásároltak Neuchatelbõl, ezek Ikarus 280-as trolikat váltanak majd ki. A három jármû ára 135 ezer euró (42 millió forint), a BKV hazaszállításukhoz most keres vállalkozót. Budapestre érkezésük után a trolik átesnek a honosításon, illetve mechanikai és elektromos rendszerillesztési feladatokat végeznek el rajtuk, majd legkésõbb jövõ év elején forgalomba állnak. Arról, hogy mely vonalakon jelennek meg, a BKV késõbb ad tájékoztatást.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!