2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
A vasúti fejlesztések elsõbbséget élveznek MagyarországonForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-09-23 09:49:32
A vasúti fejlesztések a következõ, 2014-2020-as uniós fejlesztési idõszakban is elsõbbséget élveznek, a modernizációra költött összeg megduplázódik, összesen ezer milliárd forint lesz - ismertette a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési operatív programokért felelõs helyettes államtitkára.

Szalóki Flórián a Magyar vasút 2014 konferencián csütörtökön, Budapesten közölte: a közlekedésfejlesztésre érkezõ uniós források a 2004-es csatlakozás óta folyamatosan nõttek, 2007-2013 között összesen 2700 milliárd forintot fizettek ki a Közlekedés Operatív Programban (KÖZOP).

Az új, 2014-tõl induló Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) kerete a hétéves idõszakban 1500 milliárd forint lesz, ebbõl ezermilliárd forintot, a források 75 százalékát vasúti fejlesztésre szánja a kormány - mondta. Értékelése szerint az elmúlt idõszakban a projektek elaprózottsága okozta a legtöbb problémát, a hibák közé sorolta a vállalt határidõ és az ár sérülését.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az elõzõ idõszak számláit 2015 végéig kell eljuttatni a kivitelezõk, szállítók részére a projektek lezárásához. A fejlesztések szakmai vezetõitõl azt kérte, hogy a minõségbõl ne engedjenek a pályázatok kivitelezése során. Kiemelten fontosnak nevezte, hogy az unió pénzügyi korrekcióval sújtja a pályázatban megfogalmazott célok nem teljesítését. Példaként említette, hogy a lökösházi vonalon vállalt menetidõ-megtakarítás 3 perc híján nem teljesült, ez milliárdos értékû korrekciót okozott.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elõadásában kiemelte: a cégcsoport átalakítása sikeresen lezajlott, 50 helyett 27 leányvállalatot alakítottak ki. A vállalat 2012-tõl pozitív eredményt ér el, ez az idei év elsõ hét havi adatai alapján 2014-ben is tovább folytatódik. A cég finanszírozása kiszámítható, az állammal megfelelõ keretrendszerben mûködik. A legfontosabb feladatnak a szolgáltatási színvonal növelését nevezte.

A megoldandó feladatok között kiemelte a spliti nemzetközi gyorsvonat problémáját, ahol a késések és a zsúfoltság mellett a dupla helyjegyeladás is rendszeresen elõfordult. Ez utóbbi oka, hogy a horvát vasúttársaság visszafelé útra kicserélte a kocsikat, ezt nem jelentette be - mondta. Kiemelte: a közös járatüzemeltetés gyakori a társaság életében, más, cseh, szerb vagy német vasúttársaságokkal együtt.

A MÁV Start Zrt. jó minõségben szolgáltat több országon áthaladó vonatok esetén, ebbõl évi 700 millió forintos nyeresége származik. A helyzetet a horvát vasúttal is kezelni fogják, lehetséges megoldás a menetrend sûrítése, szorosabb együttmûködés lehet. A román vasúttal (CFR) szorosabbra fûzték az együttmûködést a lökösházi vonal fennakadásai, infrastrukturális beruházásai miatt, külön határirányító munkakört vezettek be.

Molnár Éva, az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság közlekedési divíziójának igazgatója beszámolt arról, hogy az Európa-Ázsia között 2030-ig a közúti-vasúti forgalom megháromszorozódik a világkereskedelmi kapcsolatok átalakulása miatt. Felhívta a figyelmet arra: komoly gondot okoz, hogy nem csökkent, hanem nõtt a határátkelõ helyek száma a kelet-európai régióban egyes országok dezintegrálódása miatt. Kitért arra, hogy a vasút reneszánszát éli, a fejlesztések új hulláma indult el a világban.

Az egységes vasúti fuvarozási egyezményrõl szóló megállapodás fontos lenne, mert minden más közlekedési ágazatban - tengerhajózás, légi közlekedés, közúti közlekedés - globálisan egységes fuvarozási szabályok vannak. Egy teljes szerelvény esetében 1100 dollárral nõ a költség, és 18-20 óra menetidõtöbblet keletkezik az európai és ázsiai országok közötti eltérõ szabályozás, fuvarokmányok miatt. A 2013-as egyezményhez eddig 37 ország csatlakozott, az ENSZ emellett a közúti-vasúti infrastrukturális beruházások globális harmonizálását is célul tûzte ki - mondta.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!