2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Útdíj - Csepreghy Nándor: az EU által finanszírozott útfejlesztési projekteknek meg kell felelniük a rentabilitás kritériumánakForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2014-12-14 18:24:02
Az Európai Unió (EU) által finanszírozott útfejlesztési projekteknek minden esetben meg kell felelniük a rentabilitás kritériumának - nyilatkozta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelõs helyettes államtitkára pénteken az MTI-nek arra a kérdésre válaszolva, hogy nincs-e ellentmondás a miniszterelnök Napi Gazdaságban megjelent interjúja és az általa korábban elmondottak között.

Orbán Viktor a Napi Gazdaság pénteki számában megjelent interjúban az M0-ás körgyûrû fizetõssé tételérõl azt mondta, annak egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetõssé, és csak egységes rendszert tudnak jól mûködtetni.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: nincs ellentmondás a kormányfõ és az általa az uniós forrásból is finanszírozott gyorshálózatra kivetendõ úthasználati díjról korábban mondottak között. Csepreghy Nándor elmondta: az EU által 2010-ig finanszírozott közlekedési projektekben kisebb volt a közösségi támogatási arány a maximális lehetõségnél, emiatt több hazai forrást kellett a beruházás mellé tenni. E projektek nem állnak meg anélkül, hogy ne vezetnék be azt az útdíjat, ami a hosszú távú minõségi fenntartását biztosítja, mert nem keletkezik az a folyamatos bevétel, ami a folyamatos karbantartást, a mûködési költséget finanszírozná - fûzte hozzá.

Kiemelte, hogy az útdíj az európai uniós szabvány, finanszírozási és rentabilitási szempontok betartása érdekében kerül bevezetésre. Csepreghy Nándor szerint nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy a megyei útdíj bevezetésével olcsóbb lesz az autópálya használat helyben, míg az átmenõ tranzitforgalom többet fog fizetni ezért.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda este erõsítette meg, hogy megszûnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyûrû M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. fõút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. fõút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezetõ a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

Januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd. A tárca közlése szerint az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók jelentõsen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetõséggel élve például a Gyõr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszõleges számú alkalommal.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!