2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Banki elszámolás - MNB: a bankok telefonon is tájékoztathatnak az elszámolásról, de ez nem pótolja a hivatalos értesítéstForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-03-06 08:09:05
A bankok a hivatalos értesítõ kiküldése elõtt elektronikusan vagy telefonon is tájékoztathatják ügyfeleiket az elszámolt összeg jóváírásáról, illetve teljesíthetik is a kifizetést, de ez nem pótolja a hivatalos értesítést, és nem rövidíti le az ügyfél panasztételi lehetõségének idõtartalmát - hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán közleményben.

Az MNB kiemeli, hogy a fogyasztók a banki elszámolási értesítõ kézhezvételét követõ 30 napig nyújthatnak be panaszt pénzügyi intézményüknél.

A bankoknak a tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítõket a deviza alapú kölcsönöknél 2015. március 1. és április 30. között, a devizában törlesztettek és a forinthitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az ügyfeleiknek - emlékeztet a jegybank.

Egyes pénzügyi intézmények már a tájékoztató levelek megküldése elõtt is tájékoztatást nyújtanak, például rövid szöveges üzenetekben, vagy akár telefonon az elszámolás eredményérõl ügyfeleiknek - fûzi hozzá az MNB, kiemelve ugyanakkor, hogy ez nem helyettesítheti a nyomtatott tájékoztató levelet, amelyet a jogszabályokban elõírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak.

Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésõbb az értesítõ megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszûnt fogyasztói szerzõdéseknél - ha ismert a számlaszám - átutalniuk. Nem jogszerûtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelõzõen megtörténik a pénzügyi teljesítés - írja az MNB.

A jegybank felhívja a figyelmet arra, hogy az elszámolások pénzügyi teljesítése az értesítõ levelek kézbesítése elõtt is lehetséges a jogszabály szerint, ám ez nem rövidíti le a fogyasztókat megilletõ jogorvoslati lehetõségek határidejét. Vagyis ha egy fogyasztó vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére szolgáló határidõ számára is az elszámolási értesítõ kézhezvételét követõen kezdõdik.

A fogyasztó a törvény szerint az elszámolási értesítõ kézhezvételétõl számított 30 napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytõl 60 napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett mûködõ Pénzügyi Békéltetõ Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!