2024. április 16. Kedd, Csongor.
 
Az autóhitelessel mi lesz?Forrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-05-13 06:31:08
A jegybank indokoltnak tartaná a devizaalapú gépjármûhitelek központi forintosítását.

Amikor János átvette a postástól az ajánlott levelet, õ csodálkozott a legjobban, hiszen nem rémlett, hogy a feladóként megjelölt bankkal bármiféle kapcsolata lett volna.

Aztán hirtelen beugrott neki: tíz éve ez a pénzintézet (deviza)hitelezte a gépkocsivásárlásukat.
Idõzített bomba

Õ azon szerencsések közé tartozik, akinek már régen lezárt hitelszerzõdése van, ezért nem kell izgulnia a devizahitele forintosítása miatt; egyszerûen felveheti azt a néhány tízezer forintot, ami árfolyamveszteség és egyoldalú kamatemelés címszó alatt õt visszamenõleg megilleti. Ugyanakkor mintegy 150 ezer honfitársunk olyan, ma is élõ euró-, illetve svájcifrank-alapú autós devizahitel-szerzõdéssel rendelkezik, melynek révén akár a fedél is veszélybe kerülhet a fejük fölött.

Így gondolják ezt a Magyar Nemzeti Bankban is, hiszen az intézmény alelnöke a minap bejelentette: a pénzügyi stabilitás szempontjából a devizaalapú gépjármûhitelek esetében is veszélyt jelent az árfolyamkockázat, ezért (fogalmazott Windisch László) indokolt azok központi forintosítása. Hozzátette, hogy ha a Monetáris Tanács is jónak látja, a jegybank a devizatartalék terhére biztosítaná a bankrendszernek a szükséges mennyiségû eurót a devizaforrásaik visszafizetéséhez. Nagy Márton, az MNB alelnöke emlékeztetett, hogy mivel ezeknél a hiteleknél 2-3 év a hátralévõ futamidõ, és az adósság nagy részét a végén fizetik az ügyfelek, a feketeleves sokak számára csak ezután következne. (Van olyan autóhiteles, akinek 2018-ban az utolsó havi törlesztõrészlete 912 ezer forint lesz!)

Az érintettek helyzetét nehezíti, hogy ezeknél a hiteleknél az autó a fedezet, ami (ellentétben az ingatlannal) tízéves korára alig ér valamit. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádióban a Magyar Nemzeti Bank elképzelését úgy kommentálta: ésszerû javaslat, dolgozunk is rajta. Hogy meg tudjuk-e valósítani, arról még nem tudok felelõsen nyilatkozni.
Más szemüvegen át

Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség fõtitkára lényegében ugyanezen érvek alapján jutott arra a következtetésre, hogy szakmailag indokolatlan az autós devizahitelek forintosítása.

– Semmi értelme annak, hogy egy nyolc évvel ezelõtt felvett 10 éves gépkocsihitel forintosítási procedúráját a fennmaradó két évre végigjárják – állítja. A szakértõ azt tanácsolja a kétségbeesett embereknek, hogy hiába haladja meg a jelenlegi tartozásuk az autó aktuális értékét, sem felgyújtani, sem a finanszírozó pénzintézet udvarára leparkolni nem érdemes a négykerekût.

A magyarországi szabályozás szerint ugyanis nemcsak az autó jelenti a biztosítékot, hanem például az autós jövõbeni bére is. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arra emlékeztetett, hogy a ma is élõ 150 ezer devizaalapú hitelszerzõdés összértéke mintegy 162 milliárd forint, tehát már csak ezért is szakmailag megalapozott, felelõs kormányzati döntésre van szükség.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!