2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Szemléletformálás nélkül nem lehet védeni a környezetetForrás: uzletresz.hu
Utolsó módosítás: 2015-11-05 20:24:24
Egyszerre felelõsség és lehetõség, jövõkép és segítség a vállalatoknak a hulladékmentes mûködés.

A lényeg azonban, hogy a cégek igyekezzenek körforgásban gondolkozni, ne lineárisan. Bogdán Judit, a Humusz Szövetség szolgáltatási menedzsere a szervezet keddi, a nulla hulladék témájában rendezett konferenciáján a gyártói felelõsségrõl és a kiterjesztett gyártói felelõsségrõl is beszélt.

Így lesz objektív
Két kategóriában mér a környezetvédelmi audit: gyártói felelõsség, illetve kiterjesztett gyártói felelõsség nevûekben. Az elsõ szempontrendszer alapján a termék elállítója felelõs a hulladékos szempontból legkevésbé megterhelõ anyagokat és technológiát kiválasztani, illetve környezetvédelmi termékdíjat fizet. A kiterjesztett gyártói felelõsség a legkedvezõbb alapanyagokat, a javítható terméket, a hosszú élettartamot kéri számon. A vállalat felelõs a termékbõl keletkezõ hulladék hasznosításáért és ártalmatlanításáért. Vagyis például visszavehetõ termékeket kell gyártania. A lényeg, hogy a lehetõ legkevesebb terhelést rója a környezetre a gyártástól a hulladékkezelésig.

Sokszor elég lízingelni

Fontos, hogy ezt a vállalatok érezzék magukénak, emelte ki Bogdán Judit. Gyártás elõtt a teljes életciklust kell elemezni: már a tervezésben konkretizálni kell, mi végzi majd hulladékként, hogy ez szétszedhetõ és újrahasznosítható legyen. Az úgynevezett leasing economyban például úgy adják át a termékeket a fogyasztóknak, hogy a javításban és a kidobásban felelõsséget vállalnak. Ez mind a gyártó cégre hárul.

Forrás: AFP/Philippe Huguen

Mégiscsak a szoftvertõl megy a rendszer

Bogdán Judit hangsúlyozta, minden a szemléletformálással kezdõdik. Olyan ez, mint ahogy a hardver és a szoftver viszonyul egymáshoz. Nagyszerû, ha a vállalkozás szelektív hulladékgyûjtõket szerez be. Hiába állnak azonban ott a kukák, ha a fejekben nem világos, milyen nagy a tét. A legsürgõsebb tehát a munkavállalókat edukálni. Hogyan? Saját képzéssel, a környezettudatos CSR programokkal, hírlevelekkel.

Ezek a fogalmak jöhetnek szembe

Recycling: a termékek alapanyagát bontja le és használja fel újra.

Upcycling: az újrahasznosítás és a kreativitás szerelemgyermeke, szempont az esztétikum is. Voltaképp egy elromlott tárgy megjavítása és újraszépítése, például megszerelt és újrafestett hûtõszekrény.

Repurposing: abszolút kreatív terület, az újrafelhasznált alapanyagból új tárgyat hoz létre. Ilyen a régi farmerbõl varrt táska, a biciklikerékbõl készített fülbevaló.

A környezetvédelemtõl csak egy ugrás a szociális program

Angolszász országokban évek óta népszerû a maradékbolt intézménye. Helyi kisüzletekrõl van szó, amelyek más helyi kis üzletektõl szedik össze a csomagolóanyagot. Néha maguk a vállalatok sem tudják, mit dobnak el. Bogdán Judit elmondta, a Humusz egyesület maga is frissen beleállt ebbe a trendbe, most kutatják a partnereket. A szakértõ hangsúlyozta, szó sincs semmiféle társadalmi konyhamalackodásról. Alapfeltétel, hogy az így nyert hulladék nem lehet veszélyes, sem szennyezett, a forrásnak pedig rendszeresnek kell lennie. Számítanak az óvodákra, iskolákra, de a kézmûvesekre, sõt az upcycling mûvészekre is.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!