2024. április 28. Vasárnap, Valéria.
 
Ne siessen matricát venni!Forrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2015-12-29 12:49:35
Szülinapját ünnepli a megyei matricarendszer. Budaörs fuldoklik a benzinbûztõl, Wittinghoff Tamás polgármester levelet is írt Fónagy Jánosnak. A büdzsének 55 milliárd forintos bevétele van a különféle matricákból. Szülinapi jó tanáccsal is szolgálunk a véletlenül fizetõs szakaszra tévedõknek, csak egy utas és egy okostelefon kell hozzá.

Emlékeznek még mi történt önökkel 2015. január elsején? Én igen, mert autóba kellett ülnöm, és használnom kellett az M0-st. Jogkövetõ állampolgárként már elõre szerettem volna még december 31-én megvenni a megyei matricát. Nem tudtam.

A megyematricaügy borzolta a kedélyeket

Aki 2016. január 1-jén fizetõs utat akar használni, nem kell rohannia, mert a január 1-jén megvett megyei matrica 2016. január 31-ig érvényes. És egyébként sem lehet most sem elõre megvenni, csak 2016. január 1-jén 0 órától lehet éves matricát vásárolni.

Havi matricából 23 százalékkal kevesebbet, éves matricából viszont 27 százalékkal többet vettek az autósok 2015-ben. A januárban bevezetett megyei matricákból 1,35 milliót adtak el, és ez a költségvetésnek 7,3 milliárd forint bevételt jelentett. A 10 napos matricából közel ugyanannyi fogyott, mint 2014-ben – közölte az Origóval a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

A vásárlási szokások átrendezõdésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése. Úgy tûnik, elsõsorban a havi matricák helyett vették õket.

Matricatípusok szerinti megoszlás 2015-ben

Éves országos 290 ezer darab 12,6 milliárd forint
Havi 1,7 millió darab 9,2 milliárd forint
Heti vagy más néven 10 napos 7,8 millió darab 25,7 milliárd forint
Megyei (éves) 1,35 millió darab 7,3 milliárd forint
Összesen 11,2 millió darab 55 milliárd forint

Idén januárban és februárban a megyematricaügy borzolta a legjobban a kedélyeket. Az Origón is megírtuk, hogy nem lesz türelmi idõ, és 2015. január 1-jétõl fizetni kell több, eddig ingyenesen használható úton.

Írtunk Fótról is, a település kifejezetten örült a megyei matricának. Makadám Dezsõ - persze ez csak vicc, mert az idõs jól öltözött fóti férfi nem árulta el az igazi nevét - azt mondta, hiú reményei nincsenek, hogy kevesebb autós lesz a városban a matricarendszer miatt.

A kormány döntése szerint, aki használja a reptérre vezetõ útszakaszt, annak is fizetnie kell. Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal” – sommázta véleményét egy hölgy, aki az édesanyjáért autózott ki, és vett – még reggel – matricát. Az Origótól tudta meg a hírt, hogy mégsem kell fizetni a reptérre vezetõ út használatért. Azt mondta, egyáltalán nem boldog a rendelkezés visszavonásától, mert „nyilván majd máshol szedik be ezt a pénzt”.

A Balatonra Budapestrõl három matrica is elég

Januárban úgy nézett ki, Balatonfõkajár lesz az a település, ami az útdíjmizéria és az átgondolatlan, elõkészítetlen kormányzati intézkedések miatt a 2015-ös év legtöbbet emlegetett települése lesz.

Balatonfõkajár az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében. Végül a kormány módosított a matricarendszeren, ezért az M7-es Veszprém megyei szakasza a szomszédos megyei matricával is használható.

Fizetõs utak Magyarországon

Forrás: Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

A beharangozott négy megyematrica helyett három is elég a pestieknek, akik a Balaton déli partjára indulnak.

Csapda van még mindig Budaörs felé

Külföldiek, vidékiek vagy ritkán autózó budapestiek is könnyen beleeshetnek abba a csapdába, ami az M1-M7-es autópálya bevezetõ szakaszán várja õket. A kormányzati kommunikációval szemben már jóval a budapesti városhatár elõtt fizetõssé válik az autópálya.

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere sokáig harcolt, hogy legalább jelzésértékû táblákat tegyenek ki a fizetõs szakasz kezdetérõl. Öt hónap késéssel, vagyis májusra kikerültek a táblák is, de a polgármester szerint alig lehet õket észrevenni.

Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere decemberben ismét levelet írt Fónagy János parlamenti államtitkárnak, hogy vizsgálja felül az útdíjfizetési rendszert a kormány. Budaörs forgalma a megyematricarendszer bevezetése óta jelentõsen nõtt, mivel sok autós megpróbálja elkerülni az M1-M7-es autópálya bevezetõ szakaszát, mert az fizetõs.

A minisztériumtól azt a választ kapta, a személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016. január elsejétõl mindössze a 2015-ben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó utakkal (M43 Makó–országhatár és M85) bõvül. Más módon nem változik – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Vagyis az M1-M7-es közös, bevezetõ szakasza 2016-ban is fizetõs marad.

Kicsit több a bliccelõ

A bliccelõkrõl se feledkezzünk meg. Úgy tudjuk, idén valamivel többen próbálkoztak lógni a fizetõs szakaszokon, mint tavaly. A NÚSZ Zrt. számaiból az derül ki, hogy 2-3 százalékkal nõtt a helyszíni ellenõrzések során kiszûrt jogosulatlan úthasználók száma. A kismértékû növekedés az ellenõrzési rendszer fejlesztésének köszönhetõ – írták.

Az M5-ös autópályán például korábban nem volt e-matricás rendszerben is mûködõ fix kamerás ellenõrzés. A kamerák kihelyezése után az év elsõ 7 hónapjában közel 50 ezer jogosulatlan úthasználatot regisztráltak. A hasonló helyzetben lévõ M2-es autóúton pedig több mint 17 ezer autós kapott bírságot. Az M0-son az év elsõ 8 hónapjában 2200 autóst kellett pótdíjjal büntetni.

Jó hír a feledékenyeknek

És mi van akkor, ha valaki eltéved, és véletlenül keveredik egy fizetõs szakaszra, tettük fel a kérdést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek. Azt írták, nincs lehetõségünk méltányosság gyakorlására”.

De jó tanácsként elmondtak egy trükköt. „Ha valaki mégis rátéved a díjköteles gyorsforgalmi szakaszokra, és van okostelefonja, adja át az utastársának, aki néhány kattintással SMS-ben vagy mobilalkalmazáson keresztül meg tudja vásárolni a matricát” - írta a NÚSZ.

Nagycsaládosok olcsóbb matricát vehetnek

Jövõre olcsóbban, D1-es személyautó-matricával autózhatnak a gyorsforgalmi utakon a kisbuszos nagycsaládosok. A rendelet a legalább négy gyermek után családi pótlékban részesülõ személyekre, továbbá a mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkezõkre, illetve az õ hozzátartozóikra vonatkozik.

A kisbuszos nagycsaládosok D1-es személyautó-matricával autózhatnak a gyorsforgalmi utakon

Forrás: AFP/DPA

Tavaly a nagycsaládosok nem jártak jól, amikor a 8 vagy többszemélyes kisbuszokat a D2 kategóriába sorolták. Ezen most sem változtattak, de legalább a mozgássérültek és a nagycsaládosok kedvezményt kapnak.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!