Bár az egészséges életmód alapkellékeként reklámozzák az ásványvizeket, az Egyesült Államokban már a Coca-Cola és a Pepsi keres a legtöbbet az ásványvízbizniszbõl. Magyarországon szintén évrõl évre több palackozott víz fogy, a Coca-Cola nálunk is jól profitál ebbõl.
Hiába lesz egyre divatosabb az egészséges életmód, a nagy üdítõital-gyártó cégek ebbõl is tudnak profitálni – írja a Business Insider. Mint írják, az Egyesült Államokban egészségtelenül étkezni egyre inkább szégyennek számít, ami meglátszik az élelmiszer-eladási adatokon is: az elmúlt években drasztikusan estek a hagyományosan hizlalónak, egészségtelennek tartott élelmiszerek eladási mutatói, csökkent például a gyorséttermek forgalma, és kevesebb cukros üdítõitalt adtak el.
Népszerûbb, mint az alkohol
Sokkal több fogy ellenben az olyan termékekbõl, amelyeket úgy hirdetnek, mint amik az egészséges életmódhoz szükségesek – ilyenek például az ásványvizek. Tavalyelõtt a Week újságírója Az évszázad marketingtrükkjének” nevezte a palackozott vizet forgalmazó cégek felemelkedését, joggal: 2012-ben az Egyesült Államokban 11,8 milliárd dollárt (3307 milliárd forintnak megfelelõ összeget) költöttek palackozott vízre, egy átlagos amerikai így egy év alatt 140 liter ásványvizet ivott. Nagy-Britanniában az ásványvíz már népszerûbb italnak számít, mint a különbözõ gyümölcs- vagy gyümölcsízû italok, sõt, több palackozott víz fogy, mint szeszes ital.
Az egyik leggyorsabban növekvõ üzletág az ásványvizek forgalmazása
Forrás: PhotoAlto/James Hardy
A Business Insider szerint az ásványvízüzlet ma már nem is magukról az italokról szól, hanem az általuk szimbolizált státuszról. Mint írják, a termékek körüli pr-kampányok elérték, hogy az egyes ásványvizek fogyasztásával az ember a saját igényességét képes jelezni, vagy azt, hogy elkötelezett az egészséges életmód mellett.
Elegáns vagy sportos
Az Egyesült Államokban az elsõ igazán sikeres ásványvízzel kapcsolatos kampány a Perrier-é volt még a 2000-es évek elején. A Perrier körüli marketing egyfajta eleganciát, franciás szofisztikáltságot helyezett a középpontba, így az igen drága, üveges víz fogyasztása státusszimbólummá vált.
Késõbb az ásványvízpiacon egyre inkább olyan cégek kerülnek az élre, mint a Coca-Cola és a Pepsi, akikrõl addig elsõsorban nem az igényesség vagy az egészség jutott a többség eszébe. Az ásványvízbizniszbe késõbb beszálló cégek már inkább az egészséges életmódot, a sportosságot hangsúlyozták: az Evian a saját ásványvizét úgy hirdette, mint az „edzéshez ideális italt”. Késõbb ezt a modellt vette át a Coca-Cola a Dasani, majd a Pepsi az Aquafina nevû italával.
2014-ben a két kólacég hagyományos üdítõibõl 3 százalékkal kevesebb fogyott. Eközben az ásványvizeik eladási mutatói 7 és 9 százalék közötti növekedést mutattak.
Népszerû a hazai is
Magyarországon a Coca-Cola szintén a legnagyobb ásványvíz-forgalmazók egyike. A Magyar Ásványvíz Szövetség adatai szerint a tíz legtöbb ásványvizet eladó cég listáján helyet kapott a NaturAqua vizeket forgalmazó Coca-Cola is. A Pepsi vizei Magyarországon kevésbé népszerûek, két másik multicég, a Nestlé Aquarel és az Ave viszont szerepel a listán. Sok fogy különbözõ hazai termékekbõl is, például a Szentkirályi, a Kékkúti vagy a Visegrádi ásványvizekbõl.
Gyártósor a Szentkirályi Ásványvíz gyárában (a kép illusztráció)
Fotó: Pályi Zsófia - Origo
Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség titkára az Origo kérdésére elmondta, „az ásványvíz elõnye az eredendõ tisztasága” – ennek következtében jobb az íze. A palackozott vizeket ugyanis nem kell klórozni, ellentétben a vezetékes vízzel. A vezetékes vízhez adott klór akadályozza meg, hogy az ivóvízben kórokozók kerüljenek, miközben a vezetékekben halad, azonban az ízét is megváltoztatja.
Az ásványvizeket ezzel szemben a forrás közelében palackozzák, az egész Európai Unióra vonatkozó elõírások szerint csak az minõsül ásványvíznek, amit helyben palackoznak, és nem tartalmaz adalékanyagokat. Bikfalvi Istvánné hozzátette: ez nem jelenti azt, hogy a csapvíz kevésbé lenne egészséges, mint a palackozott víz, hiszen Magyarországon az ivóvizet nagyon szigorú elõírásoknak vetik alá, mielõtt a vezetékekbe kerülne. Hozzátette: az ásványvíz további elõnye, hogy általában magasabb az ásványianyag-tartalma is.
Tényleg egészségesebb?
Bár pozitív fejleménynek is tekinthetõ, hogy kóla helyett egyre többen isznak ásványvizet, sokak szerint tévút, hogy a palackozott vizet az üdítõk alternatívájaként kezeljük, mivel azok inkább a csapvíz alternatívái. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ásványvizek egészségesebbek, mint a csapvíz.
Ez kevésbé fejlettebb országokban, ahol nincs megfelelõen kiépített vízvezeték-hálózat, igaz lehet ugyan, az Észak-Amerikában és Európában végzett felmérések azonban rendre arra mutatnak rá, hogy többnyire a csapvíz ugyanolyan jó minõségû, mint a palackozott. A Glasgow-i Egyetem kutatóipéldául rámutattak: Nagy-Britannia legnagyobb részén a csapvíz nemcsak, hogy teljesen biztonságos, de mielõtt a vízvezetékekbe kerül, szigorúbb ellenõrzésnek teszik ki, mint az ásványvizeket a palackozás elõtt.
Bár az Egyesült Államokból a napokban ihatatlan csapvízrõlérkeztek hírek, a WWF tavalyi jelentése szerint általánosságban nincs különbség a palackozott ásványvizek és a vezetékes víz minõsége között. A fõ különbség annyi, hogy az ásványvíz literje közel ezerszer többe kerül, mint a vezetékes vízé, valamint, hogy az utóbbival rengeteg PET-palackkal is szennyezzük a környezetet.
Bikfalvi Istvánné a környezetvédelmi aggodalmak kapcsán elmondta, tény, hogy az ásványvíz-eladásokkal sok mûanyag hulladék is keletkezik, ez ellen szerinte az újrahasznosítás terjesztésével lehet tenni. Pozitív példaként említette a Karcagon található újrahasznosító üzemet, amely az azonos nevû ásványvizeket forgalmazó Aquarius cégcsoport tulajdona.