2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Üzemanyag-áremelés - Az utasokon fogják behajtani?Forrás: Haon
Utolsó módosítás: 2010-01-08 16:09:18
Minden egy forint üzemanyag-drágulás éves szinten nagyjából 5-5,5 millió forint költségnövekedést okoz a Hajdú Volánnak. A Cívisbusz konzorcium 4,5 millió liter üzemanyag fogyasztással számol évente, ennek a költsége mai áron számolva 1,2-1,3 milliárd forint.

A Hajdú Volánnak éves szinten nagyjából 75 millió, a Cívisbusz Zrt.-nek pedig 100-110 millió forint költségnövekedést okoz önmagában az, hogy január elsejétõl jelentõsen emelkedett az üzemanyagok jövedéki adója.

Elõbbi cégnél még nem tudják, hogy a februártról érvényes tarifaemelés mennyiben lesz képes ellensúlyozni a plusz kiadásaikat, utóbbinál viszont már eldõlt: az idei tarifákban sehogy...


Nem tudják lenyelni


„Minden egy forint üzemanyag-drágulás éves szinten nagyjából 5-5,5 millió forint költségnövekedést okoz a Hajdú Volánnak, tekintve, hogy a jelenlegi gépparkunk évente mintegy öt-öt és félmillió liter dízelolajat fogyaszt el" – tájékoztatta a Napló Varga Sándor gazdasági vezérigazgató-helyettes.

Számításaik szerint az eddigi literenként 15 forintos árváltozás önmagában mintegy 75 millió többletteher a vállalaton, és az emelések nyilván folytatódnak. A Volánnál tavaly nagyjából kétszáz forint volt a dízelolaj literenkénti átlagára, ez máris 215 forintra nõtt.

Helyközi viszonylatban egyébként a társaság jármûvei idén hozzávetõleg 15 millió kilométert tesznek meg. Varga Sándor közölte: az már eldõlt, hogy februárban emelkednek az utazási tarifák, az emelés mértéke azonban még bizonytalan.
A Cívisbusz konzorcium tavaly nyár óta 140 új autóbusszal látja el a debreceni utasszállítást. Nyikos István, a DKV Zrt. szolgáltatási igazgatója érdeklõdésünkre elmondta, hogy a jármûveik idén mintegy 9 millió kilométert futnak, és a felhasznált 4,5 millió liter üzemanyag költsége mai áron számolva 1,2-1,3 milliárd forint.

– Csak a jövedékiadó emelése hozzávetõleg 100-110 milliós többletköltséget okoz, amit legalább részben kénytelenek leszünk kigazdálkodni. Mivel a közszolgáltatási szerzõdés értelmében a tarifáinkat legfeljebb a várható infláció mértékében emelhettük (a 4,5 százalékos emelés már megtörtént), most vizsgáljuk, hogy a mûködés mely területein tudnánk valamelyest ellensúlyozni a százmilliós költségnövekedést – utalt sürgetõ teendõikre a szakember.

Eszkimók és fókák


A százötven kocsit számláló debreceni Fõnix Taxi utoljára valamikor négy évvel elõtt tudott árat emelni, azóta (noha okuk lett volna rá), változatlan tarifákkal kénytelenek mûködni.

Tisza Tibor ügyvezetõ azt mondja, hiába a 320 forintos benzin, õk most sem nyúlhatnak az áraikhoz, hiszen a piacon egyre több az eszkimó és kevesebb a fóka.
– Debrecenben ma mintegy 350 taxi van, ezzel szemben a normális megélhetéshez egy ekkora piacon 150-200 kocsi elég lenne. Hatóságilag ugyan korlátozhatnák a számukat, de nem teszik, így azután újabb és újabb kényszervállalkozók állnak munkába a drosztokon – utalt a száraz tényekre az ügyvezetõ, aki szerint a válság hatására már eddig is mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a taxit hívó utasok száma.

 

Az áthárítás akadályai

l A Volánnál központi tarifa-szabályozás van
l A Cívisbusz az infláció mértékében emelhetett
l Sokan a buszról visszaülnének az autójukba
l 350 taxis van a városban, de 150-200 elég lenne
l A költségek áthárítása versenyhátrányt okozna

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!