2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
Bonyolódik a metrókocsik ügyeForrás: RTL Hírek
Utolsó módosítás: 2010-08-02 15:38:50
Szakértõk vizsgálják a jogi helyzetet, ami azzal állt elõ, hogy az Alstom metrókocsik pénteken nem kapták meg a típusengedélyt - mondta a Független Hírügynökségnek hétfõn Demszky Gábor.
A fõpolgármester közölte: a Fõvárosi Közgyûlés júniusi döntése értelmében, ha az Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-ig beszerezni, a BKV-nak intézkednie kell a szerzõdés megszüntetésérõl. Maga a szerzõdés ugyanakkor azt tartalmazza, hogy ha a végleges típusengedélyt nem sikerül megszerezni, akkor a feleknek 6 hónap alatt kell a kialakult helyzetet rendezniük.

Demszky Gábor álláspontja szerint a 4-es metró európai uniós támogatása nem kerülhet veszélybe. Közölte azt is: augusztus 16-ra összehívta az illetékes fõvárosi bizottságok ülését, augusztus 26-án pedig a Fõvárosi Közgyûlés elé kerül a kérdés. Hangsúlyozta: a jelenlegi városvezetés nem kíván semmilyen olyan döntést hozni, ami megköti a következõ vezetés kezét.

Az Alstom metrókocsikkal kapcsolatban alapvetõen nem biztonsági, hanem szabványügyi, azaz jogi kérdésrõl van szó - jelentette ki Demszky Gábor. A világ számos nagyvárosában hasonló fékrendszerrel futnak ezek a metrókocsik, mint amit pénteken a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasított. Ezzel együtt az Alstomnak nem arra kellett volna koncentrálnia az elmúlt években, hogy meggyõzze az állami hatóságot, igazítsa a magyar szabványokat a nemzetközi standardokhoz, hanem arra, hogy megfeleljen a jelenlegi magyar szabályozásnak - közölte a fõpolgármester. Hozzátette: teljesen mindegy, igaza van-e azoknak a szakembereknek, akik szerint a magyar szabvány elavult, és a szovjet metrókocsikra készült.

A fõpolgármester kijelentette, elmarasztalja az ügyben az Alstomot, a francia gyártó ugyanis két évet késlekedett. Néhány hónapja gyorsította fel a munkát, de lehet, hogy már túl késõn tette. A fõpolgármester szerint nemcsak itthon, hanem világszerte is sokan érdekeltek abban, hogy új tender legyen, de az Alstomnak nem kellett volna addig húznia az idõt, hogy ez a helyzet elõálljon.

A Fõvárosi Közgyûlés júniusi döntése értelmében, ha az Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-ig beszerezni, a BKV-nak intézkednie kell a szerzõdés megszüntetésérõl. Maga a szerzõdés ugyanakkor azt tartalmazza, hogy ha a végleges típusengedélyt nem sikerül megszerezni, akkor a feleknek 6 hónap alatt kell a kialakult helyzetet rendezniük. Ezt az ellentmondást fel kell oldani - közölte a fõpolgármester. Felhívta a figyelmet arra is: az Alstomnak 15 nap áll rendelkezésére, hogy fellebbezzen.

A fõpolgármester augusztus 16-ra összehívta a fõváros gazdasági, illetve városüzemeltetési bizottságát, augusztus 26-án pedig a Közgyûlés rendes ülése elé kerül az ügy. Demszky Gábor hangsúlyozta, álláspontja szerint a 4-es metró európai uniós támogatása nem kerülhet veszélybe, mert az 100 milliárdos károkat okozna az országnak. Az Alstommal kötött szerzõdés megszûnése esetén pedig a pénznek vissza kell kerülnie a BKV-hoz, és a francia gyártónak kártérítést is kell fizetnie, hiszen a kétéves késlekedéssel õk idézték elõ a helyzetet. A fõpolgármester szerint a szerzõdések ezt lehetõvé teszik.

Demszky Gábor hangsúlyozta: a jelenlegi városvezetés nem kíván olyan döntést hozni, ami megköti a következõ vezetés kezét. Ha a választások legvalószínûbb nyertese, Tarlós István és frakciója nem támogatja a városvezetés augusztusban kidolgozandó javaslatát, akkor azt nem is terjeszti a Közgyûlés elé. Ugyanakkor csakis olyan javaslatot terjeszt elõ, ami a város gazdasági érdekeinek megfelel - szögezte le a fõpolgármester.

Ikvai-Szabó Imre fõpolgármester-helyettes a Független Hírügynökség kérdésére úgy fogalmazott: a BKV jelenleg vizsgálja a lehetséges forgatókönyveket. Pillanatnyilag azonban úgy tûnik, hogy ha új tendert írnának ki a metrókocsikra, a 4-es metró kicsúszna az Európai Unió által elõírt határidõbõl.

A fõváros, illetve a BKV 22 kocsit rendelt a 2-es metróra a régi szovjet szerelvények helyett, és 15 darabot az épülõ 4-es metróra. A BKV a 60 milliárdos beszerzés felét, 30 milliárdot már kifizetett.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!