2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Zuhan az olaj ára, mégis drága a benzin. Miért?Forrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2012-06-05 09:07:48
Közel másfél éve nem volt olyan olcsó a nyersolaj, mint most, a benzin és a gázolaj ára mégsem csökkent Magyarországon, sõt a múlt héten még emelkedett is. Pedig az olajdrágulás eddig begyûrûzött hozzánk is, április elején 451 forinton volt a benzin átlagárának eddigi csúcsa, a dízelárrekord január közepén volt 449 forinton. Miért nem esett a benzinára itthon is?

Az olaj ára egy hónap alatt húsz százalékot esett, de az elmúlt néhány napban az esés felgyorsult. A május eleji 120 dolláros hordónkénti ár mostanra 96 dollár környékére zuhant vissza.

Lassuló világgazdaság

Több tényezõ játszik szerepet a nyersolaj árának jelentõs csökkenésében - mondta az [origo]-nak Pletser Tamás, az ING Bank elemzõje. A hol enyhülni látszó, de a görög helyzet miatt újra felerõsödõ európai adósságválság az egész világgazdaság növekedési kilátásait rontja, ahogyan a kínai gazdaság növekedése is lassulni látszik.

Az Egyesült Államokból pénteken újabb rossz makrogazdasági adat jött, az elmúlt hetekben a sokadik, amelyek mind arra utalnak, hogy a világgazdasági növekedés a korábban gondoltnál erõtlenebb lesz. "A mostani pénzügyi válságban megfigyelhetõ az is, hogy azok a piaci szereplõk, amelyek nagy pozíciókat építettek ki az olajpiacon, általában hitelbõl tették mindezt, a hitelpiacon azonban most szigorodnak a feltételek, ezért ezek a nagyobb szereplõk zárják pozícióikat" - magyarázta Pletser a gazdasági okokból fakadó olajáresést felerõsítõ hatásmechanizmust. Egy külpolitikai tényezõ is az olajárnyomás enyhülését idézi elõ: az iráni feszültség enyhülni látszik, így van arra esély, hogy az ország esetleg majd be tud kapcsolódni az olajkitermelésbe, a várakozás pedig lenyomja az olaj árát.

Gyenge forint

Magyarországon az üzemanyagok ennek ellenére kevésbé lettek olcsóbbak a rekordszintjükhöz képest. Most a benzin és a gázolaj átlagára 430 forint, vagyis a csúcsokhoz képest durván húsz forinttal, alig öt százalékkal kell kevesebbet fizetni értük.

Ennek részben a devizapiaci mozgások az okai: az európai adósságválság felerõsödése és a világgazdasági növekedési kilátások romlása a dollár malmára hajtja a vizet, az euró  és a forint is gyengül. Így hiába lett olcsóbb a dollárban mért olajár, a forintban kisebb volt a visszaesés mértéke. A forint gyengülésében pedig nyomot hagyott az IMF-tárgyalások körül kialakult viharos helyzet is.

Adók

Az üzemanyagok árát azonban csak részben befolyásolja a nyersolaj ára és a devizapiaci mozgás. A benzin és a gázolaj fogyasztói árának csak a kisebb része, a benzinnél 42 százaléka a termelõi. A kis- és nagykereskedõi 8 százalékos árrés erre jön rá.

Az ár közel 30 százalékát azonban egy fix tétel, a jövedéki adó jelenti, és mindezen összetevõkre jön még az áfa is.

Marad 100 dollár körül

Pletser szerint nagy a bizonytalanság akörül, hogyan alakulhat az olajár. Mint mondta, az európai válság el is mélyülhet, ha a jövõ hét végén sorra kerülõ görögországi parlamenti választásokon olyan eredmény születik, amely akár a görögök eurózónából való kilépéséhez vezethet, ha az euróellenes erõk gyõznek, vagy csak megakadna az IMF-EU mentõcsomagjáért cserébe vállalt megszorító csomag végrehajtása. Ez kihatna a kínai és az iráni ügyre is.

Az ING Bank elemzõje azonban most azt tartja a legvalószínûbbnek, hogy az olajár a mostani szinten ragad, 90-100 dollár között mozoghat hordónként. Szaúd-Arábia olyan kapacitásokkal rendelkezik, amelyek segíthetnek abban, hogy ha az olajár tartósan alatta maradna az ország 100 dolláros célárának, akkor a termelés korlátozásával képes lenne elérni a világpiaci ár emelkedését. A nagy visszaemelkedésnek viszont gátat szab a világgazdásági bizonytalanság.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!