2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Megint a trafikosok járnak jólForrás: vallakozoi.negyed.hu
Utolsó módosítás: 2013-05-10 10:13:29
Megindult a harc a nyertes dohányboltosok kegyeiért. A Tesco és a Shell már hirdet, de a többi hipermarket és olajcég is arra készül, hogy magához édesgesse a koncesszió gyõzteseit. Ezen is a trafikosok nyernek nagyot.

"Nemzeti Dohánybolt létesítéséhez bérlõket keresünk" - áll egy gyõri S-Market kirakatában elhelyezett hirdetésen. A boltnév Gyõrben, Sopronban, Mosonmagyaróváron ismert, a kisméretû Tescókat hívják így.

Az üzletlánc a jelek szerint gyorsan lépett, megpróbál alkalmazkodni a trafiktörvény adta új körülményekhez, és központilag szervezett stratégia mentén édesgetné magához a nyerteseket. "A bérlõk bevonásával biztosíthatjuk, hogy a Tesco-üzletsoron vagy áruházaink közvetlen közelében a dohánytermékek is elérhetõk legyenek" - válaszolta a Tesco sajtóosztálya az [origo] megkeresésére.

A motiváció érthetõ, a dohányosok nagyobb valószínûséggel mennek oda bevásárolni és tankolni, ahol cigarettát is kapnak. Mivel a 17 évesnél idõsebb férfiak harmada, a nõk negyede rendszeresen dohányzik, nagyon is számít, hogy ezt a jelentõs piacot a boltok a közelükben tartsák. Jelenleg mintegy 40 ezer dohányértékesítési pont van az országban, júliustól 5-6 ezer lesz, így jóval kevesebb egységen kell osztozkodni.

Gyõrben 66 koncessziót osztottak ki, ennyi trafikosért versenyeznek. Az Aranyoldalak.hu alapján több mint 700 olyan bolt van a városban, amely jelenleg a profilját tekintve árulhat cigarettát, és szóba kerülhet még körülbelül 250 étterem, 100 szálloda és még néhány szórakozóhely is, összesen tehát ezres nagyságrendû a kereskedések száma, amelyek ma még árulhatnak dohányt. Júliustól viszont csak a nyertes trafikosok révén juthatnak el a dohányos vevõkhöz, ami azt jelenti, hogy 15 kereskedõre jut majd egy trafik Gyõrben.

Elbocsátást hozhat

Nem csoda, hogy versenybe kezdtek, fõként azok dobják be magukat, akik komoly forgalomvonzó képességgel rendelkeznek. A nagy hipermarketek mellett ilyenek a benzinkutak is. A Tescóhoz hasonló felhívást adott fel a Shell is, amely újsághirdetésben keres "Nemzeti Dohánybolt kialakítására alkalmas hely bérlésére koncesszióval rendelkezõ vállalkozókat". A benzinkutakon mûködõ boltok számára a közvetlen eladások hasznán túl presztízskérdés is, hogy legyen cigaretta.

A Shell arra számít, hogy a változások miatt a magyarországi benzinkutak túlnyomó többségénél nem lesznek elérhetõk a dohánytermékek, viszont ettõl nem fognak kevesebbet tankolni az emberek. Ennek ellenére igyekeznek árusítóterület kiadásával trafikosokat magukhoz vonzani, mivel a pályázaton csupán egy partnerüknek sikerült dohánykoncessziót szereznie, aki egyébként Shell-kutat is fenntart. Ahol nem jön össze, ott a Shell várakozása szerint csökkenhet a nyitvatartási idõ, sõt, dolgozókat is elbocsáthatnak az olajtársasággal szerzõdött benzinkutas partnerek.

Keressük a nyerteseket

Hogy a cigaretta nem csak kiegészítõ termék a benzinkúton, jól példázza a Mol esete, amely sok milliárdos forgalmat bonyolít a dohányárukkal. "A cigaretta komoly tétel, a nem benzinbõl származó forgalom harmada származott a dohányeladásokból, ez több milliárd forint" - mondta Szollár Domokos, a Mol kommunikációs igazgatója.

A társaság ezért biztatta a Mol-kutakat üzemeltetõ partnereket arra, hogy induljanak a pályázaton, de kevesebb, mint 10 százalékuk nyert, így legfeljebb 36 Mol-kúton lesz saját jogon cigarettaértékesítés. Ezt a számot most megpróbálja a Mol a lehetõ legközelebb tornázni a 360-hoz azzal, hogy "ha már nem nyertünk, keressük meg azokat, akik nyertek" - mondta a kommunikációs vezetõ.

Az olajtársaság pontosan látja, hogy meg kell küzdenie a trafikosokért. "Versenyeznünk kell az áruházakkal, a többi benzinkúttal, de úgy látjuk, jók az esélyeink, hiszen a benzinkutak nagy forgalmat bonyolítanak le, így a trafikosok is profitálhatnak az üzletbõl" - mondta Szollár, aki szerint van eszközük a trafikosok meggyõzésére, nem is kevés. Hogy pontosan melyek ezek, azt a sikeres tárgyalások érdekében nem fedte fel.

A Spar is keresi az együttmûködési lehetõségeket, de õk sem árulták el, hogy mivel csalogatják a nyerteseket, mondván, a feltételek úgyis a jelentkezõkkel folytatott tárgyalások folyamán alakulnak ki. Az Auchan annyit válaszolt megkeresésünkre, hogy ahol csak meg tudnak egyezni egy nyertessel, ott fognak dohányboltot nyitni. A Lidl vezetõi egyelõre még gondolkodnak, hogyan szerezzenek trafikost, de annyit elhintettek, hogy "az esetleges támogatás lehetõségét is számba veszik", hogy segítsék a nyertest a dohánybolt nyitásában.

Trafikok a jóban

A cigarettaárusok kegyeiért folyó küzdelem gyõztesei az amúgy is évente milliós profitra számítótrafikosok, akik ideális esetben válogathatnak a kérõk közül. Nyugodtan lehetnek válogatósak, mivel a koncessziós jog az adott település egészére szól. Vagyis bárhova letelepülhetnek, és akár tovább is költözhetnek, ha nem jön be az elsõ hely forgalma. A szabályozás csupán annyiban korlátozza a mozgásterüket, hogy a boltnak az utcára kell nyílnia, és minden nap 0-24 óra között szabadon megközelíthetõnek kell lennie - így nem települhet például bevásárlóközpont vagy a benzinkút belsõ terébe a trafik.

Ez a pozícióharc csak tetézi a dohányboltosok jó dolgát. Egy átlagos dohányértékesítési jog 3-5 millió forintos éves nyereséggel mai értéken számolva 50 millió forintot is érhet a húszéves koncesszió alatt, de az igazán forgalmasak értéke ennek a többszörösét is elérheti. A dohány mellett pedig további hasznot jelent az eredeti kiírás óta már-már naponta bõvített termékkör, hiszen a cigarettán kívül szerencsejáték-termékeket, szeszes italt, üdítõt, kávét, újságot és a legújabb tervek szerint fagylaltot islehet majd árulni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!