2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Összevissza küldözget, számol az útdíj-automataForrás: vallalkozoi.negyed.hu
Utolsó módosítás: 2013-07-06 19:26:36
  Tud-e 2300 kilométert menni egy kamionos egy nap alatt, és kiderül-e a krikszkrakszos jegyrõl, hogy fizetett-e útdíjat? Az autópálya-kezelõ szerint minden rendben mûködik, de a fuvarosok cifra meglepetésekkel találkoztak a tesztelésen át sem esett rendszer indulása után három nappal.

Veres József fuvarost Debrecen felé vitte a dolga, de a HU-GO e-útdíj-rendszer útvonaltervezõje a várost elkerülõ M35-ös autópálya helyett Debrecen fõterén keresztül vezette volna. A rendszer arra alkalmatlan, hogy a fuvaros ilyenkor kijavítsa a helyes útvonalra, viszont az alapján kell fizetnie. A kamionos úgy oldotta meg a helyzetet, hogy a Debrecentõl északra lévõ - és nem az autópálya mellett fekvõ - Józsa felé terveztette meg az utat. Így plusz 7,5 kilométert fizettek ki, hogy aztán ne is arra menjen.

Bár hátránya ebbõl nem származott, szintén vele esett meg egy másik szakaszon, hogy az útvonaltervezés olyan szakaszt is kilistázott, amelyért nem kellett fizetni, holott õ végig autópályán, vagyis fizetõs útvonalon haladt. Az e-útdíj indulása körüli meglepetések nem értek itt véget Veresék számára, ugyanis az is megtörtént vele, hogy értelmezhetetlen jegyet (hivatalosan viszonylati jegyet) kapott egy automatától.

Ezek a történetek is mutatják, hogy az elektronikus útdíjrendszer közel sem tökéletes, az Állami Autópálya-kezelõ (ÁAK) szerint azonban mégis minden rendben van a HU-GO-val. Kedden azt közölték, hogy stabilizálódott a rendszer a hétfõi terheléses támadás után, és azt is, hogy "az elsõ másfél nap mûködési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, emellett megfelelõ szolgáltatást biztosítson az úthasználóknak".

Megtámadták, de kik?

Hétfõ hajnaltól a 3,5 tonnánál nehezebb jármûvek használóinak a fõutak és gyorsforgalmi utak használata után kell fizetniük. Hétfõn reggel 10 óráig kétszer is lefagyott a rendszer, a fenntartó ÁAK szerint azért, mert túlterheléses támadás érte. A támadást a kormány is vizsgálja, de vannak arra utaló jelek, hogy a tesztüzemen át sem esett rendszer egyszerûen csak összeomlott. Az ÁAK ugyanis azt is hozzátette hétfõi közleményében, hogy "ha bebizonyosodik", hogy szándékos volt a támadás, akkor feljelentést tesznek. Ebbõl pedig arra lehet következtetni, hogy korántsem biztos a szándékos terheléses támadás.

Az ÁAK optimizmusának ellentmondanak a fuvarozók tapasztalatai. Nem csak a krikszkrakszos jegyet váltó fuvarosnak akadt problémája. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének fõtitkára szerint az autópálya-kezelõ kommunikációja "nem felel meg a valóságnak". Az egyesület tagjai szerinte õket bombázzák a kérdésekkel, miután az ÁAK-tól nem kapnak érdemi válaszokat.

A fõtitkár azt mondta, az egyik tagjuk számlájáról egynapos használat után 300 ezer forintot emelt le a rendszer. Az útdíj-kalkulátor szerint ez olyan, mintha egy nagy és környezetszennyezõ kamion furikázna 2300 kilométert egy nap (azaz 24 órán keresztül közel 100 km/órával, ami egy kamionnál nem is megengedett). A fõtitkár szerint volt olyan is, aki 60 ezres számlát kapott 72 kilométerért. Hozzátette, hogy nem egyértelmû, hogy a GPS-adatszolgáltató vagy a rendszer hibája-e a két eset, de az biztos, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak nagyon megterhelõ egy ekkora kiadás.

Csak angolul

A külföldi fuvarosok számára sem tökéletes a rendszer. Van ugyan többek közt lengyel, szlovák, román és orosz nyelvû aloldal is a HU-GO honlapján, de az a szállító, aki a kényelmesebb, mûholdas követést szeretné használni, csak angolul tud regisztrálni.

Kedden a mezõgazdasági vállalkozások döbbenhettek meg az elektronikus útdíj miatt. A kormány megígérte, hogy a betakarítás idejére mentességet élveznek majd. Június 30-án, tehát egy nappal a rendszer indulása elõtt jelent meg az errõl szóló kormányrendelet, viszont ez elmarad a gazdák várakozásaitól.

A mentesség csak 30 napra szól, és miután igényelték a helyi jegyzõtõl az igazolást, három napon belül kapják meg a papírt, vagyis addig is fizetniük kell. A gazdák közül ráadásul sokaknak nem is jár a mentesség, mivel csak meghatározott terményeket szállító jármûvekre (például gabonák, olajos magvak) vonatkozik, de például szõlõre, gyümölcsre vagy épp élõállat szállítására nem. Az állattartásra szakosodott vállalkozók eleve kiesnek, még akkor is, ha amúgy növénytermesztéssel is foglalkoznak. Az éves árbevétel legalább felének ugyanis a megjelölt növények termelésébõl kell jönnie.

A Mezõgazdasági Szövetkezõk és Termelõk Országos Szövetsége (MOSZ) kedden kiadott egy közleményt, amely szerint volt olyan gazda Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, aki hétfõn büntetést kapott, mert a repce betakarítása közben nem fizetett útdíjat.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!