2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Akiknek sokba került a válságForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2013-10-08 16:52:57
Létszámleépítés, vagyonfelélés, egy helyben topogás – az elmúlt öt év mérlege.

2008 augusztusában (amikor a bolygónk másik oldalán már érezhetõ volt a pénzügyi válság) a Hajdúgabona Zrt. menedzsmentje éppen azon dolgozott, hogy elõteremtse a finanszírozási hátteret a megfelelõ mennyiségû újbúza felvásárlásához. Mivel korábban is finanszírozták már a készleteiket svájci frank alapú hitelbõl, ezúttal is ehhez az eszközhöz nyúltak…

 

Bár ne tették volna

“40 millió svájci frank hitelt vettünk fel 154 forintos árfolyamon, csakhogy a következõ év márciusára egy svájci frankért már 216 forintot kért a bank. Amikor szembesültünk azzal, hogy ez az egyetlen momentum a társaságunknak 1,7 milliárd forint veszteséget jelent, két választásunk maradt. Vagy feladjuk és becsukjuk a boltot, vagy egy alapjaiban átalakított, karcsúsított, átprofilírozott és éppen ezért versenyképesebb céggel megkíséreljük túlélni valahogy ezt az állapotot” – emlékezett vissza a nem is olyan régmúltra Lakatos Zoltán vezérigazgató.

- Három jól mûködõ, korszerû telepünktõl kénytelenek voltunk megválni, ami egyben azt is jelentette, hogy a keveréktakarmány és a raktározási üzletágból kivonult a vállalatunk. A fõ csapásirány a malomipar maradt, amit viszont igyekeztünk nemzetközi színvonalúvá tenni. A hajdúnánási után a berettyóújfalui malmunkat is korszerûsítettük, ma már ezek jelentik a vállalkozásunk motorját. Évekbe telt, mire magunkhoz tértünk, a dolgozóinknak csupán a harmadát sikerült megtartani, de 2011-re a devizahitelektõl megszabadultunk és elkezdhettük újra felépíteni a Hajdúgabonát – mondta.

 

Kérdés nélkül sorolta

Orbán András, a több márkát forgalmazó OMP Autóház tulajdonosa kérdés nélkül sorolta, hogy mi mindenen mentek keresztül az elmúlt öt évben a márkakereskedõk. – A kereskedésekben a létszám minimum 15-20 százalékkal csökkent, a megmaradt dolgozók jövedelme alacsonyabb, mint korábban volt és beruházásokra sem telik. Azt szoktam mondani, hogy a kereskedõk aktatáskával hordják vissza azt a profitot, amit az elõzõ húsz évben megtermeltek. Csak az a gond, hogy már jó ideje nincs mit visszahordani – jelentette ki határozottan, hozzátéve, hogy az újautó-piacon minden bajok forrása a vásárlók eltûnése. Szavai szerint bár az utóbbi idõben tapasztalható némi élénkülés a forgalomban, az árbevételük nem tud annyit emelkedni, hogy a növekményt az ilyen-olyan különadók el ne vigyék.

Van olyan vállalkozó, aki az elsõk között épített EU-konform üzemet Debrecenben, de miután “bevitték az erdõbe” (értsd: nem fizettek ki egy többszáz milliós munkát neki), jött a felszámolás és az egykor 100 fõnek munkát adó mintaüzem udvarát azóta felverte a gaz.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!