2024. május 3. Péntek, Tímea, Irma.
 
Ilyen lesz a vezeték nélküli kommunikáció a vonatokonForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-11-27 19:14:32
A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. szerzõdést kötött a vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat (GSM-R) szállítására a tendernyertes Kapsch CarrierCom Kft. és az MVM Ovit Zrt. közös ajánlattevõvel.

A 14 milliárd forint értékû megállapodást november 14-én írták alá. A szerzõdés értelmében 2015. december 31-ig 905 kilométer vasúti vonalszakaszon és a hozzá kapcsolódó mintegy 30 kilométer egyéb vasúti pályán kiépül a GSM technológián alapuló, a biztosítóberendezések és a vasúti jármûvek közötti adatkommunikációt lehetõvé tevõ rendszer. A szerzõdött felek leszállítják és üzembe is helyezik a rendszer mûködésével összefüggõ berendezéseket, továbbá megvalósítják a tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási, próbaüzemi feladatainak ellátására.

Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelõs államtitkára elmondta, hogy a vasúti kommunikációs rendszer elsõ szakasza összesen mintegy 20-22 milliárd forintba kerül. Ez a költség a most aláírt szerzõdésen kívül magában foglalja a kiépítéshez kapcsolódó irányítási, felügyeleti, minõségbiztosítási feladatokat, az errõl szóló szerzõdést is hamarosan aláírják. Továbbá folyamatban van annak a közbeszerzési eljárásnak az értékelése is, amely a rendszerhez kapcsolódó optikaivezeték-építési munkákra vonatkozik. E három szerzõdés együttesen biztosítja majd a vonatirányítási szolgáltatás megvalósulását 935 kilométer hosszon, döntõen a nemzetközi személy- és áruszállítási vonalakon.

Az államtitkár hozzátette, hogy a második fázisban, 2020-ig, további 2300-2400 kilométer vasúti pályaszakaszon szeretnék megvalósítani a rendszert. Kérdésre válaszolva kifejtette, hogy a következõ, 2014-2020 közötti uniós költségvetési ciklusban megvalósuló projektek várhatóan jövõ tavasszal indulhatnak el, ezek között kiemelt helyen szerepel majd a GSM-R rendszer második fázisa. Úgy vélte, az utóbbira vonatkozó pályázatok kiírása jövõ év második fele elõtt nem várható.

Kovács László, NISZ Zrt. projektigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a GSM-R projekthez kapcsolódó független mérnöki munkákra vonatkozóan várhatóan a napokban írják majd alá a szerzõdést a T-Systemssel. (A T-Systems Magyarország Zrt. és a Magyar Telekom Nyrt. közösen nyerték el a tendert összességében a legelõnyösebb, 875,116 millió forintos ajánlatukkal.) Kovács László hangsúlyozta, hogy a szerzõdések megkötésével a projekt ténylegesen a megvalósítás fázisába érkezett, a konkrét fizikai, építési munkák a jövõ év tavaszán indulnak el. A GSM-R kommunikációs rendszerhez kapcsolódóan két központi egységet létesítenek Székesfehérváron és Budapesten, megépül több mint 200 bázisállomás, továbbá kiépül a rendszerhez kapcsolódó optikai hálózat 2015. végéig. Utóbbi összekapcsolja a bázisállomásokat és a központokat, és biztosítja a nagysebességû hálózat folyamatos rendelkezésre állását.

A GSM-R projekt célja az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS) való csatlakozás, ezen belül az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerhez (ETCS) szükséges kommunikációs hálózat európai szabványoknak megfelelõ magyarországi kiépítése. Az új rendszer révén bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a rendszer tagországainak vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok rendszereinek különbözõsége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok különbözõ rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetõt váltani, így csökken a menetidõ. A nyugat-európai országokban többé-kevésbé már mûködik az egységes rendszer, a kelet-európai országokban pedig az EU jelentõs támogatásokkal igyekszik ösztönözni a GSM-R kiépítését.

Vályi-Nagy Vilmos ismertette, hogy elkészült a Nemzeti Infokommunikációs Stratégia, amely a következõ hét év célkitûzéseit tartalmazza, és amelynek keretében megvalósulnak majd a piaci és a közigazgatási infokommunikációs fejlesztések. A hétéves ciklus pénzügyi kerete meghaladja a 450 milliárd forintot. A stratégia elkészítésekor figyelembe vették a kis- és középvállalatok érdekeit, a piaci folyamatokat, a folyamatosan megújuló technológiákat, az állam fejlesztési elképzeléseit a digitális piacon, továbbá az állammal szemben megnyilvánuló olyan elvárásokat, mint az egyszerûbb, gyorsabb közszolgáltatás megvalósítása. Hozzátette, hogy a programban kiemelt hangsúlyt kapnak a vasúttal kapcsolatos fejlesztések, beleértve a GSM-R rendszer megvalósítását is.

A GSM-R rendszerrõl bõvebben

A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (GSM-R vagy GSM-Rail) rendszer GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt fejlesztés. A Siemens és a Nortel cég a két legfõbb támogatója és fejlesztõje. A Nortel 2010-ben eladta ezen üzletágát az Ericsson és Kapsch cégeknek.
Manapság a vasúttársaságok vagy analóg rendszerû rádiókapcsolatot, vagy a sínek mellé telepített kábeleken keresztüli kommunikációt használnak. Csak Európában mintegy 35 különbözõ vasúti rádiós rendszert üzemeltetnek. A Vasutak Nemzetközi Szövetsége az UIC (International Union of Railways) elindította az EIRENE nevû projektet, melynek keretében kifejlesztettek egy, az európai rendszerekkel kompatibilis új digitális vezetéknélküli átviteli szabványt.

A GSM-R technológiát az Európai Unió által koordinált MORANE projekt keretein belül dolgozták ki. A fejlesztés során kialakított rendszer egyszerre alkalmas hang- és adatátvitelre, úgy alakították ki hogy megfeleljen a vasútüzemeltetés során felmerülõ összes vezetéknélküli kommunikációs igénynek. A különbözõ digitális technológiák összehasonlítása után mintegy 32 európai vasúttársaság egy szándéknyilatkozatban (MoU – Memorandum of Understanding) rögzítette hogy elkötelezett a GSM-R rendszer bevezetése mellett. A GSM-R forgalomirányító rendszere kapcsolatot teremt a mozdonyvezetõk, a pályán dolgozók és az állomások között. Biztonságosabbá és gördülékenyebbé teszi a vasúti forgalmat.

Jelenleg Európában szinte minden ország különbözõ saját fejlesztésû vonatbefolyásoló rendszert használ, ez a nemrég csatlakozott kelet-európai országokkal több mint 20 különbözõ rendszert jelent. Az EU az egységes és átjárható vasutak megteremtése, a személyszállítás és teherszállítás hatékonyabbá tétele érdekében döntött arról hogy európában be kell vezetni az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert (ERTMS – European Rail Traffic Management System) amely a GSM-R-bõl mint szabványos vezetéknélküli átviteli módból és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerbõl (ETCS – European Train Control System) áll. Az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszer bevezetése hosszú folyamat lesz, a fejlettebb tagországok várhatóan 2015-re fedik le vasúthálózataikat az ERTMS rendszerrel. A kevésbé fejlett keleteurópai országokban az EU jelentõs támogatásokkal igyekszik ösztönözni mind a GSM-R mind az ETCS-2 szint kiépítését a nemzetközi szállítási folyosókon, korridorokon.

A GSM-R technológia nem régen vált az Európai Unió által elfogadott vasúti kommunikációs szabvánnyá, és már kereskedelmi forgalomban is kapható. Az európai országok mellett Kína és India is a bevezetése mellett döntött. A Thales U.K. telekommunikációs cég a Nortel-lel közösen megbízást kapott a Csatorna-alagút London és Folkstone közti szakaszának digitális rádiós rendszerekkel történõ felszerelésére. Ennek a hálózatnak megbízhatóan ki kell tudni szolgálni a Csalagúton áthaladó mozdonyok vezetõit, valamint az Eurostar szerelvényeken dolgozókat.

1999 folyamán – a világon elsõként – a Banverket társaság (Svédország) megrendelte a Siemens cégtõl 7 elavult analóg kommunikációs rendszerének cseréjét GSM-R rendszerekre. 2005-ig a Siemens több, mint 800 rádióállomást telepített. A rendszer bevezetése egyaránt érinti a régi és az új – nagy sebességû – vasútvonalakat és biztosítja ezeken a Siemens által kifejlesztett szolgáltatásokat A Siemens és a Nortel most a nemzetközi GSM-R rendszeren dolgozik Európában és Ázsiában. Ez felöleli a francia, svéd, svájci, olasz, norvég, angol, német vonalakat. Néhány ázsiai vonalon is folyamatban van már a rendszer telepítése.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!