2024. május 6. Hétfő, Ivett, Frida.
 
Rádióhullámokkal állíthatja meg az autókat a rendõrségForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-12-15 18:59:22
Véget érhetnek a veszélyes autós üldözések egy, a rendõrautókba beépített eszköznek köszönhetõen, mellyel egyetlen pillanat alatt megállítható a gyorshajtó vagy menekülõ jármû.

Bizonyára mindenki látott már autós üldözést, hiszen elég sok csatornán lehet a leglátványosabb hajszákból készített montázsokat megtekinteni. Bár ezen dolgok igen látványosak, de nagyon veszélyesek is, fõleg az ártatlan, az utakon szabályosan közlekedõ autósok számára. Ennek szeretne véget vetni most egy új eszköz, mely, ha elkészül, akkor a rendõrautókba lesz beépítve és általa egyetlen gombnyomással le tudják majd állítani a jármûveket a rend õrei.

Az egész kezdeményezést a francia, spanyol és német hatóságok terjesztették be az európai hatóságok elé, akik rögtön 4,3 millió eurót különítettek el a hivatalosan SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means) nevet kapott projektre. Elsõ lépésként a Stuttgartban található German Aerospace Center DLR elkezdte kivizsgálni az újabb autókban található elektronikus vezérlõegység, az ECU gyengeségeit és rájöttek, hogy egy rádióhullámmal kiiktatható a vezérlõ mikrochip.

A német rádióantennákat készítõ IMST készíti a jelet továbbító antennát, a párizsi MBDA pedig azt teszteli, hogyan reagálnak az autósok arra, ha hirtelen leáll alattuk az autó. "Szeretnénk elérni, hogy azokat az igazán erõs és nagy teljesítményû autókat is meg tudjuk állítani, melyeket mai eszközeikkel a rendõrség nem képes" - árulta el Cécile Macé, az MDBA mérnöke. "Egy gyorsan haladó jármûvet nagyon nehéz megállítani például az autópályán. Csak az autó elektronikáját szeretnénk megzavarni, nem pedig tönkretenni az autót és otthagyni a roncsot. Azt sem szeretnénk, ha a kibocsátott hullámok kellemetlenséget okoznának akár ártatlanok, akár a rendõrség számára."

A jelenlegi állás szerint leghamarabb 2016-ban készülhet el az elsõ prototípus a SAVALEC-bõl, mely jóval kisebb lesz, mint az angol E2V cég berkeiben készülõ eszköz, az RF Safe-Stop. Azonban utóbbi is használható lesz, hiszen múlt héten már sikerrel estek túl az elsõ teszteken és az ottani rendõrség és katonaság már jelezte, hogy igényt tartanak majd a végsõ változatra. "Nagy veszélyei vannak mindkét projektnek" - hívja fel a figyelmet Jay Abbott, az angol Advanced Security Consulting vezetõje. "Az összes elektronikai rendszer egyidejû kiiktatásának hatására elõfordulhat, hogy az autó nem áll meg, hanem az aktuális sebességgel száguld tovább és ez veszélyes lehet mindenkire."

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!