2022. augusztus 11. Csütörtök, Zsuzsanna.
 

Szinte hetente újabb zöldségfélét emlegetnek a szuperélelmiszerek között, ami megnehezíti a választást az egészségtudatosan táplálkozók számára. Mitõl lesz a zöldségbõl szuperzöldség?

Sok zöldség, gyümölcs és szójabab, kevesebb tejtermék és vörös hús, az alkohol mellõzése, valamint a rántott és grillezett ételek kiiktatása.

Az egészséges táplálkozás egyik alappillére a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás, mégis amikor az étrend összeállítására kerül sor, a gombafélék többnyire kimaradnak a választásból.

A helyes táplálkozás egészségre gyakorolt kedvezõ hatásairól rengeteget hallottunk már, ám a jó étrend a hangulatot is pozitívan befolyásolhatja. Az effektus a szakemberek szerint kettõs irányú: nemcsak az ételek vannak hatással a hangulatra, hanem jó- vagy rosszkedvünk függvényében választjuk ki az elfogyasztandó élelmiszereket is.

Egy amerikai gasztroenterológus nevéhez köthetõ az a furcsa, de egyre nagyobb népszerûségnek örvendõ diéta, amely a zsírégetést cukormentes jégkása és jeges víz elfogyasztásával serkenti. Mivel a jeget az emésztéshez a szervezetnek elõször fel kell melegítenie, a többletmunka a diéta atyja szerint komolyan felpörgeti az anyagcserét.

Míg az elsõ világháború idején 168 centiméter volt a fiatal férfiak átlagos testmagassága, addig ma a 20 év körüli fiatalemberek átlagosan 178 cm magasak. Száz év alatt tíz centiméternyi magasságnövekedés nem kevés, és a jelenség hátterében többek között az urbanizációs folyamatokat, valamint a családmodell átalakulását kell keresni.

A spenót az egyik legnépszerûbb leveles zöldség, ráadásul olyan speciális összetevõket is tartalmaz, amelyek segítenek az éhség csillapításában és a vércukorszint szabályozásában. Az egész levelekbõl azonban nehezen hasznosulnak ezek az anyagok, így célszerû a friss spenótból levet préselni.

Tévhit, hogy a frissen préselt levek egészségesebbek, mint ha egészben ennénk a zöldségeket-gyümölcsöket. Fogyókúrázni semmiképpen nem ajánlott levekkel, böjtölni is csak 1-3 napot.

Tudatosan összeállított étrenddel jó eséllyel csökkenthetõ a fejfájás kialakulásának gyakorisága. Bár az itt felsorolt ételek nem csodaszerek, egyes kutatási eredmények mégis azt sugallják, hogy szerepük lehet a migrénes rohamok megelõzésében

Egy új kutatás eredményeibõl kiderül, hogy az anyai nagymamák az eddig feltételezettnél sokkal komolyabb szerepet játszanak unokáik egészségi állapotának alakulásában: amennyiben a terhesség alatt kiegyensúlyozottan étkeznek, és a szülést követõ években lányukat is megfelelõen táplálják, akkor leendõ unokájuk is nagy valószínûséggel jobb egészségnek örvend majd.

A Smithsonian Intézet magazinjának összeállítása szerint a multivitaminok nem csökkentik a rák és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A nagy dózisú C-vitamin nem véd a megfázástól.

Általános szabály, hogy ha megjelent a penész, célszerûbb az egészet a szemétbe vagy a komposztra dobni. Léteznek azonban olyan esetek, amikor a penészes rész eltávolításával a megmaradó étel nagy biztonsággal megmenthetõ.

Idõrõl idõre feltûnnek új zsírégetõ „szuperélelmiszerek”, rövid idõ után azonban a feledés homályába merülnek. Van azonban néhány olyan élelmiszer, amely évek óta töretlenül a listán szerepel – nem véletlenül.

Bár a cukorbetegség nevében ott a cukor, egész eddig a cukorfogyasztás és a cukorbetegség közötti közvetlen kapcsolatot tudományosan nem igazolták. Egy új tanulmány azonban megmutatja ezt az összefüggést, ami jelentõségében ahhoz hasonlítható, mint amikor az 1960-as években feltárták a dohányzás és a tüdõrák közötti kapcsolatot.

« 1. oldal »