�td�j – N�SZ: gyakran keverik az aut�sok a D1-es �s a D2-es kateg�ri�tForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-04-10 08:53:59 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/18439
Címkék: Bihari h�rek, aut�, D1, D2, matrica, �td�j
Az �td�jrendelet m�dos�t�sa �ta eltelt h�rom h�napban a Nemzeti �td�jfizet�si Szolg�ltat� (N�SZ) Zrt. tapasztalatai szerint az aut�sok egyik leggyakoribb t�veszt�se az volt, hogy a fizet�s �tszakaszokon a janu�rt�l m�r D2-es kateg�ri�ba tartoz� j�rm�vekre D1-es kateg�ri�ban v�ltottak e-matric�t. Ez a szab�lyoz�s �rtelm�ben jogosulatlan �thaszn�latnak min�s�l, �s p�td�jfizet�si k�telezetts�get von maga ut�n – h�vta fel a figyelmet a N�SZ.

A janu�rt�l bevezetett D2-es d�jkateg�ri�ba tartoznak a h�tn�l t�bb utas sz�ll�t�s�ra alkalmas szem�lyg�pkocsik, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb �sszt�meg� teherg�pkocsik �s a lak�aut�k. A D2-es kateg�ri�ban a heti (10 napos) �s a havi e-matric�k a D1-es kateg�ria d�jainak k�tszeres�re emelkedtek, az �ves matric�k �ra azonban megegyezik a D1-es kateg�ria �r�val – eml�keztetett az MTI-hez eljuttatott �sszefoglal�j�ban a N�SZ.

Szint�n gyakran el�fordul� hiba, hogy a kisebb, 15 szem�lyes aut�buszok �zemeltet�i nincsenek tiszt�ban azzal, hogy j�rm�v�k a B2-es d�jkateg�ri�ba tartozik, �s t�vesen D1-es vagy D2-es kateg�ri�ban v�ltanak jogosults�got.

A d�jk�teles szakaszokon az ut�nfut�k �thaszn�lat��rt a D2-es �s B2-es kateg�ri�kban k�l�n kell fizetni. Az U kateg�ri�ban a jogosults�got minden esetben a vontatm�ny rendsz�m�ra kell megv�s�rolni. Az �td�jfizet�si szolg�ltat� p�ldak�nt eml�ti, ha busz vontat ut�nfut�t, akkor v�ltani kell B2-es �s U kateg�ri�s jogosults�got is. Ha az ut�nfut�t egy 9 szem�lyes mikrobusz vontatja, akkor D2-es kateg�ri�j� e-matric�t kell v�ltani a mikrobusz rendsz�m�ra, �s U kateg�ri�j� jogosults�got az ut�nfut� rendsz�m�ra.

A D1-es kateg�ri�ba tartoz� szem�lyaut�val vontatott ut�nfut�ra nem kell k�l�n e-matric�t v�ltani.

Ugyancsak gyakori t�veszt�s, hogy az aut�s ut�lag v�ltja meg az e-matric�t. Ezt a jogszab�ly �rtelm�ben minden esetben el�re, a d�jk�teles szakaszra val� felhajt�s el�tt kell megv�ltani, az ak�r n�h�ny perccel k�s�bb megvett e-matrica jogosulatlan �thaszn�latnak min�s�l – figyelmeztetett a N�SZ. Az ellen�rz� kamer�k az aut�r�l rendsz�m alapj�n azonnal meg�llap�tj�k, van-e �rv�nyes e-matric�ja.
Mivel a hazai gyorsforgalmi utak t�bbs�ge d�jk�teless� v�lt, ez�rt az aut�p�ly�t vagy aut�utat jelz� t�bla szinte kiv�tel n�lk�l a fizet�s szakasz kezdet�t is jel�li – mutatott r� az �td�jfizet�si szolg�ltat�.

A f�v�ros k�rny�k�n a fizet�s szakaszok kezdet�re kieg�sz�t� t�bla is utal. A t�j�koztat� t�bl�k az M1-es, az M3-as �s az M7-es Budapestr�l kivezet� szakaszain az utols� d�jmentesen haszn�lhat� csom�pont el�tt figyelmeztetnek arra, hogy mekkora t�vols�got k�vet�en k�vetkezik a fizet�s aut�p�lya-szakasz.

Az M0-s aut��ton az ir�nyjelz� t�bl�k inform�lnak a d�jk�teles �tvonal kezdet�r�l az arra val� r�hajt�s el�tt, �gy az aut�sok a d�jk�teles szakasz el�tti utols� csom�ponton kereszt�l elhagyhatj�k az aut�utat.

A d�jk�teles �th�l�zatr�l t�j�koz�dni lehet a nemzetiutdij.hu oldalon, ahol orsz�gos �s megyei t�rk�pek is tal�lhat�k – k�z�lte a N�SZ.

Az adatok szerint az �v els� h�rom h�napj�ban 2,97 milli� e-matric�t v�s�roltak az aut�sok, ebb�l 949 ezer volt az id�n bevezetett megyei matrica.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!