Világelsőként nálunk vezetik be az új banki rendszertForrás: portfolio.hu
Utolsó módosítás: 2013-06-15 16:48:58 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/8153
CĂ­mkĂ©k: Bihari hírek, citi, információs technológia, jon wiggins, vállalatok
A Citibank Magyarországon vezette be elsőként a világon új, egységesített platformon futó, globális Citi IT-rendszerét. Jon Wiggins, a bank Magyarországot és Csehországot felölelő közép-európai lakossági üzletágának vezetője arról számolt be, hogy a fejlesztés nyomán két hónap alatt duplájára nőtt a mobilbanki használat a pénzintézetnél. Jon Wigginst az okosfiókokról, a hagyományos fiókhálózatok sorsáról és a bankok közösségi médiában való megjelenéséről is megkérdezte a Portfolio.hu.

Portfolio.hu: Hogyan foglalná össze a Citi új IT-rendszerének bevezetését célzó projektjét? Miért éppen Magyarországot választotta a bank a rendszer bevezetésének első színhelyéül?

Jon Wiggins: Az új lakossági IT-rendszer bevezetésére irányuló projekt több mint két évig zajlott, a rendszert április 14-én élesítettük. A Citi úgy döntött, hogy Magyarország legyen az első ország a világon, ahol a háttérfolyamatokat biztosító új banki operációs rendszert, valamint a közvetlen ügyfélkiszolgálást biztosító digitális rendszert (Citibank Online platform) egyszerre vezetjük be. Véleményem szerint az itt dolgozó kollégáink szaktudásának köszönhetjük azt, hogy minket választottak ki elsőnek, valamint annak, hogy stabilan és eredményesen működő, 27 éves magyarországi tapasztalattal rendelkező tagjai vagyunk a Citi-hálózatnak. Ez egy óriási projekt volt, amely során mintegy 30 különböző nemzetiségű Citi szakember dolgozott együtt Szingapúrban, Londonban, Budapesten, New Yorkban és más városokban. A fejlesztések, szigorú tesztelések eredményeként gyakorlatilag kicseréltük a régi lakossági operációs rendszerünket a Citi új globális platformjára. Mivel az itteni tapasztalatok alapján a világ többi Citi-országában is bevezetik ezt a rendszert, az is fontos volt, hogy teljes körű lakossági termék- és szolgáltatás-palettával rendelkezünk. A tervezés során arra is figyeltünk, hogy a lakossági stratégiánk egyik kulcseleméhez, a digitalizációhoz is jól igazodjon ez a fejlesztés. Egyre többen használnak okostelefonokat, táblagépeket, az új internetes banki rendszerünk a korábbinál sokkal jobban tudja kiszolgálni az ilyen eszközöket használó ügyfeleinket. Ugyanakkor az előző online rendszerünkben elérhető mintegy 50 funkciónk több mint 150-re bővült, vagyis digitális kapacitásunk megháromszorozódott.

Világelsőként nálunk vezetik be az új banki rendszert


P.: Mit gondol a magyarországi mobilbanki alkalmazások használatról? Hogyan fogja ez az új platform befolyásolni az ügyfelek bankolási szokásait, és milyen új funkciók érhetők el rajta?

J. W.: Alig két hónapja működik a platform, és máris megkétszereződött a mobilbanki szolgáltatás használata. Ami az új funkciókat illeti, a betéti és hitelkártyáikat már online is tudják aktiválni az ügyfelek, a PIN-kódjukat is meg tudják változtatni, és a mobilszám-felismerő CitiPhone telefonos ügyfélszolgálatunk személyre szabott menüvel tudja kiszolgálni az ügyfeleket. Befektetési termékeket - többek között befektetési alapok jegyeit vagy választható devizapárhoz kötött prémium megtakarítást - tudnak online vásárolni. A közzétett devizaárfolyamaink 15 másodpercenként követik a piaci mozgásokat. Néhány héten belül tervezzük az online brókerszolgáltatás bevezetését, szóval több fronton is bővül a szolgáltatásunk. Úgy gondolom, hogy mind a Citinél, mind a többi banknál eddig is tapasztalható volt az ügyfelek mobilbanki szolgáltatások iránti érdeklődése. A Citi és a hozzánk hasonló vállalatok egyre többet invesztálnak a legmodernebb technológiákon alapuló operációs rendszerekbe, kulcsfontosságú növekedési területként tekintünk ezekre. A mobilbanki használat jelentős bővülésére számítunk a következő 3-5 évben.

P.: Azt mondta, két hónap alatt megduplázódott a mobilbanki használat. Mire számít a következő 5-10 évben az ügyfelek bankolási szokásait illetően?

J. W.: Három globális trendet tapasztalunk, az egyik ezek közül a globalizáció. A kereskedelem és a pénzáramlás, amely hagyományosan a fejlett országok között illetve a fejlődő országokból a fejlett piacok irányába zajlott, mára már az egész világot minden irányban átszelő tevékenységgé alakult át, ahol a tranzakciók és interakciók digitális csatornákon történnek. Az internetes költések növekedését tapasztaljuk, az internet és a mobilbanki trend is felfelé ível, a verseny pedig tovább fokozódik a területen. Azt hiszem mintegy 600 ezer okostelefon van Magyarországon használatban, és figyelembe véve a változások gyors ütemét, a következő öt évben ez a szám akár 5-6 szorosára is növekedhet. Úgy gondolom, hogy az ügyfelek sokkal többet fogják használni a mobilbanki és online szolgáltatásokat. Ezzel együtt mindig lesz helye a fiókoknak is, a személyes kapcsolattartás a jövőben is egyik alappillére lesz a banki szolgáltatásoknak, azonban a mobilbank és online bank egy világos növekedési terület, nemcsak a Citi, hanem az egész banki iparág számára. A második globális trend az urbanizáció. Erre jó példa Kína, ahol nulláról emelnek fel városokat, vagy éppen továbbfejlesztik őket, mint például Sanghajt. A városok óriásivá válnak. Ezért, a Citi stratégiájának egyik fő eleme, hogy a világszerte kijelölt 150 nagyvárosra koncentrálja figyelmét, amelyek között Budapest is helyet kapott. Még Magyarországon belül is azt látjuk, hogy az urbanizáció Budapest irányába zajlik, ami különösen a növekedést és a fővárosban termelt GDP-t illeti. A harmadik trend a digitalizáció, ahol az infrastruktúra, illetve az operációs rendszerek fejlesztése dominál, amely során az ügyfelek egyre több mindent tudnak önkiszolgáló módon elintézni. Ez a folyamat minden bizonnyal hatással lesz bankolási szokásaikra.

P.: Rendelkezik személyes pénzügyek menedzselését segítő (Personal Finance Management - PFM) funkcióval is az új rendszer?

J. W.: Személyi kölcsön igénylésekor az ügyfél az online kalkulátor segítségével feltérképezheti, hogy a kiadásai, meglévő kölcsöntörlesztései függvényében milyen összegű kölcsönt vehet fel, milyen futamidővel. Azt hiszem, hogy a személyes pénzügyek tervezése és nyomon követése egyre inkább fontos szerepet kap, integrált részévé válik a banki kapcsolattartásnak. Mi is egyre több ilyen célt szolgáló funkciót tervezünk bevezetni. Még nem értünk a végére a munkának, sokat tehetünk még e téren, és vannak is terveink.

P.: Az Egyesült Államokban és Ázsiában több, úgynevezett okosfiókot nyitott a Citi, már Magyarországon is elérhető egy ilyen fiók. Hogyan működnek ezek a fiókok, és terveznek-e több ehhez hasonlót nyitni Magyarországon?

J. W.: Egy új Citigold Center fiókot nyitottunk tavaly ősszel a MOM Parkban. Ebben egy olyan digitális falat építettünk ki, amelyen az ügyfelek részletesen tájékozódhatnak a termékekről és szolgáltatásokról. Ugyanebben a bankfiókban kilenc Citigold személyi bankár is az ügyfelek rendelkezésére áll, mivel azt szeretnénk elérni, hogy az ügyfél dönthesse el, hogy személyes tanácsadó vagy digitális eszköz segítségét veszi igénybe banki ügyintézése során. Szerte a világban, például Hong Kongban, Manilában, New Yorkban rendelkezünk ilyen okosfiókokkal, ami jól reprezentálja, hogy a Citi mit gondol az ügyféligényekről és hogyan igazodik azokhoz.

P.: Egy amerikai kutatóintézet a közelmúltban egy olyan felmérést tett közzé, miszerint az USA-ban a banki fiókhálózat 30-40%-al fog zsugorodni a következő évtizedben. Mit gondol, ez a trend lesz jellemző ebben a régióban is?

J. W.: Azt hiszem, hogy a bankoknak mindaddig lesznek fiókjaik, amíg az ügyfelek ezt igénylik. Ha azt kérdezi, hogy kevesebb fiók lesz-e, másként fognak-e kinézni vagy más módon fognak-e működni, akkor a válaszom az, hogy valószínűleg igen, mert a világ változik. A Citi szempontjából fontos, hogy optimalizáljuk fiókhálózatunkat, és hozzáigazítsuk a globalizációs, az urbanizációs és a digitalizációs trendekhez. Magyarországon optimalizált fiókhálózattal rendelkezünk, ahol a fiókok 50%-a Budapesten, 50%-a pedig országszerte vidéki nagyvárosokban található.

P.: A Denizbank Törökországban nemrég indította el Facebook oldalát, amellyel nagyon jó eredményeket értek el. 150 ezer követőjük van és 3 millióan kattintottak bannerjeikre. Mit gondol a bankok jelenlétéről a közösségi médiában? Készen állnak a bankok arra, hogy a közösségi médiát tranzakciókra, kommunikációra vagy marketingre használják? Vagy azt gondolja, hogy túl sok a kockázat e téren?

J. W.: A közösségi médiát nagyon fontosnak tartom. A Facebook, az Instagram, a Twitter világában élünk, így nem lehet figyelmen kívül hagyni a közösségi médiát és nem is lenne helyénvaló. Nekünk is van saját Facebook oldalunk Magyarországon, amit az ügyfeleinkkel való kommunikáció egyik csatornájaként használunk. Azt tapasztaljuk, hogy ez tetszik az ügyfeleinknek. Amint a cégek és bankok, beleértve a Citit is, magabiztosabbá válnak az Ön által is említett kockázatok kezelését illetően, és optimalizálni tudják a közösségi média használatát, úgy egyre szofisztikáltabb megoldások születnek majd. Úgy gondolom, hogy a törökországi Denizbank kiváló példa erre.

P.: Az Egyesült Államokkal és egyéb fejlett országokkal ellentétben, Magyarországon nem, vagy alig találkozunk készpénz-visszatérítéssel (cash-back). Mi ennek az oka? Várható változás ezen a téren a jövőben?

J. W.: A 2011 májusában bevezetett Citi Life hitelkártyánkkal történő vásárlások után Citi forintokat térítünk vissza. Idén áprilisban ünnepeltük az 50 ezredik kártyabirtokos ügyfelünket. A hűségprogramban eddig összesen gyűjtött Citi forintok összege meghaladta a 650 millió forintot, amiből több mint 280 milliót tesznek ki az élelmiszervásárlások után járó visszatérítések. Ha ebből az összegből bagetteket vásárolnánk és egymás után helyeznénk őket, akkor a Budapest-Prága útvonalat lefednék. Mi a hazai piacon az összes hitelkártya költések 29%-át kitevő, a hitelkártya egyenlegeket tekintve 21%-os részesedést tudhatunk magunkénak, 225 ezer forgalomban lévő plasztikkal. Több mint 20 partnerünk van, akiknek az üzlethálózatában fel tudják használni hűségpontokat. Az ügyfeleink láthatóan kedvelik ezt a terméket, használják a kártyáikat, ezért ehhez hasonló termékeket igyekszünk hozni a magyar piacra.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!