Az elmúlt évben közel százezer használt személyautó érkezett külföldrõl hazánkba. Tapasztalatlan vásárló számára nagy kockázatot jelent, hogy ezen autók jelentõs része idõs és ellenõrizhetõség szempontjából „zsákbamacska” jellegû.
Lépésrõl-lépésre
A Magyar Gépjármûimportõrök Egyesülete az import és belföldi eredetû használt autót vásárolni kívánó ügyfelek érdekében javasolja az alábbi lépéseket a vásárlás elõtt annak érekében, hogy kerüljék el, illetve csökkentsék a kockázatot. A kiválasztott autó történetének lekérdezésére egyedül a kocsi tulajdonosa, így az eladó jogosult. Ezért kérjük meg õt, hogy egy – kizárólag a vevõ által kiválasztott – a jármû márkájának megfelelõ márkaszervizbe vigyék el együtt a gépkocsit, ahol kérdezzék le az autó szerviztörténetét, a kilométeróra-állásokkal együtt. Fontos, hogy az idõszaki szervizeket elvégezték-e. Milyen káreseményes javítások voltak az autón? Milyen egyéb javítások voltak rajta? Magánszemély(ek), vagy cég(ek) voltak-e a tulajdonosai? Végezzenek el az autón egy állapotfelmérést és errõl készítsenek hivatalos szervizdokumentumot. Ez terjedjen ki a kocsi közlekedésbiztonságot befolyásoló mûszaki elemeinek állapotára (kormány, fékek, futómû, felnik, gumik), az autó további fontos, a mûködést befolyásoló, részegységeire (motor, sebességváltó, differenciálmû), az általános mûszaki és esztétikai állapotára (festék rétegvastagság mérés, fényezés, ajtók, ablakok, szélvédõk állapota, esetleges folyadék csepegések, stb.). Amennyiben az eladó nem hajlandó a bevizsgáltatásra, javasoljuk, hogy a vevõ álljon el szándékától és keressen másik eladót.
Nem szégyen az…
A vevõ ragaszkodjon az autó próbautas kipróbálásához, amikor õ maga vezeti a jármûvet. Ha van az ismeretségi körében olyan szakember, aki az autókhoz, és a vásárlás egyéb területeihez ért, kérje ki a tanácsát és/vagy vonja be a vásárlási folyamatba. Ha az autót a vevõ megvásárolta, javasoljuk a motor-, sebességváltó- és differenciálmû olajok, valamint a fékolaj, a kuplung- és a kormányszervó-olaj lecserélését.