A leveg�ben h�romf�le v�szhelyzet l�tezikForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-03-26 17:09:58 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/18253
Címkék: Bihari h�rek, Debrecen, Franciaorsz�gi l�gikatasztr�fa, Rep�l�g�p, szerencs�tlens�g, utask�s�r�, zuhan�s
Debreceni l�giutas-k�s�r� mes�lt port�lunknak arr�l, mit tehetnek, ha zuhan a g�p.

H�romf�le v�szhelyzet l�tezik a leveg�ben, az els� sz�m�n�l kevesebb, mint �t perc van a lesz�ll�sig, a m�sodikn�l 5 �s 20 perc k�z�tti az id�intervallum, a harmadik, amikor valami m�s okb�l, p�ld�ul egy kismama rosszull�te vagy valamilyen technikai probl�ma miatt kell megszak�tani a rep�l�st �s a legk�zelebbi rept�ren landolni. Ez ut�bbin�l a legegyszer�bb a dolgunk, ilyenkor ugyanis van id�nk �s lehet�s�g�nk elmagyar�zni az utasoknak, hogy mi�rt kell hamarabb lesz�llni, hol �r�nk f�ldet, mi fog t�rt�nni ott – magyar�zta port�lunknak egy nemzetk�zi fapados l�git�rsas�g utask�s�r�je. A neve elhallgat�s�t k�r� debreceni sz�rmaz�s� n�t�l megtudtuk, a m�sodik esetben nagyon fontos, hogy az utasokat megnyugtass�k �s felk�sz�ts�k a landol�sra. – Mindenkinek megn�zz�k a biztons�gi �v�t, ellen�rizz�k, hogy le vannak-e z�rva a fels� poggy�sztart� rekeszek, megmutatjuk m�g egyszer, hol tal�lj�k a ment�mell�nyt, honnan j�n le az oxig�nmaszk, hol vannak az els�seg�ly l�d�k stb.
Aki a kij�ratn�l �l

A legnagyobb felel�ss�ge a kij�ratokn�l �l�knek van. Ilyenkor nekik k�l�n is elmondjuk, hogy ha vel�nk valami t�rt�nne, akkor hogyan tudj�k kinyitni az ajt�t, v�zre landol�s ut�n hogyan tudj�k be�zemelni a felf�jhat� cs�szd�t stb. A k�z�ps� ajt�n�l �l�ket pedig m�g a felsz�ll�s el�tt t�j�koztatjuk, hiszen az els� �s utols� ajt�kn�l mi ott vagyunk, de van olyan eset, hogy k�z�pre nem tudunk eljutni, hogy kinyissuk az ajt�t. Amikor elmondjuk, hogy milyen eshet�s�gre kell felk�sz�lnie, s mit kell majd tennie, el�fordul, hogy az utas azt mondja, nem szeretn� v�llalni a feladatot, ilyenkor biztos�tanunk kell neki m�sik �l�st – folytatta az egy �ve stewardessk�nt dolgoz� h�lgy, majd r�t�rt a Germanwings l�gi katasztr�f�j�hoz legink�bb hasonl�t�, legr�videbb id�intervallum teend�inek taglal�s�ra.
Fejeket a t�rdek k�z�!

– Amikor kevesebb, mint �t perc van a f�ldet �r�sre (azaz zuhan a g�p), nem sok id�nk van az utasoknak elmagyar�zni a dolgokat. Gyorsan ellen�rizz�k a biztons�gi �veiket, megmutatjuk hogyan tudj�k szorosra h�zni �s megk�r�nk mindenkit, hogy hajtsa a fej�t a t�rdei k�z�, azt�n nek�nk is le kell �ln�nk, hogy landol�s ut�n rendelkez�sre �lljunk �s seg�ts�k az utasokat – mondta, hozz�t�ve: minderre a fapados l�git�rsas�gok stewardesseit intenz�v hathetes, heti h�t napos kurzuson k�sz�tik fel, pszichol�giai kik�pz�st azonban nem kapnak, hogyan nyugtass�k meg az utasokat.

– Minden l�giutas-k�s�r�t k�tszer is vizsg�lnak pszichol�gusok �s orvosok, hogy alkalmasak-e lelkileg �s fizikailag a munk�ra. Ennek ellen�re nem hiszem, hogy mindenki k�pes megnyugtatni az utasokat, mivel m�r 18 �ves kort�l lehet valakib�l stewardess… – jegyezte meg.
6 perc alatt 32 ezer l�b

– N�h�ny �ve egy g�r�g j�raton el�fordult, hogy az oxig�nmaszkok nem „estek le”, annak ellen�re, hogy a g�pben rohamosan cs�kkent az oxig�n szintje �s a l�gnyom�s. Erre is fel vagyunk k�sz�lve. Ha p�ld�ul azt �rzem, hogy f�j a fejem �s egyre nehezebben, lassabban gondolkodom, a mellettem l�v� t�rsam is ezt tapasztalja, s esetleg az utasok k�z�l megk�rdezett ember is, akkor tudom, hogy ez a probl�ma, s ak�r egy hull�mcsat seg�ts�g�vel is ki tudom nyitni az oxig�nmaszkomat (ami ilyen esetekben norm�lisan automatikusan megjelenik), amivel egy id�ben a t�bbi is kiny�lik, a pil�t�nak pedig van 6-7 perce (ennyi id�re el�g a g�pen l�v� oxig�n) arra, hogy az �tlag 38 ezer l�b (kb. 11,5 kilom�ter) magass�gb�l a g�pet 6 ezer l�b (1,8 kilom�ter) magass�gba hozza, mert ott m�r megfelel� a nyom�s �s az oxig�nszint. Azt azonban tudni kell, hogy v�sz eset�n 5 perc is el�g, hogy 38 ezer l�br�l biztons�gosan landoljunk – magyar�zta, hozz�t�ve: ilyenkor amennyire csak tehetik inform�lj�k az utasokat, igyekeznek megnyugtatni �ket.

Megjegyezte, h�rom �l�senk�nt n�gy maszk van, s a mosd�ban is kett�, hiszen nem lehet tudni, hogy �pp nem utazik e kisbaba valakinek az �l�ben (neki nem kell k�l�n sz�ket foglalni), vagy �pp nem pelenk�zza-e gyermek�t egy anya a v�c�ben. F�ldet �r�s ut�n ez�rt is ellen�rzik r�gt�n a mosd�t, ut�na pedig az utasokat, hogy j�l vannak-e.
Ha f�lnek a rep�l�st�l

– Vannak esetek, amikor az utas akkor is „p�nikol”, ha nincs r� oka. Ilyenkor kapkodja a leveg�t, felmegy a pulzusa �s �ltal�ban oxig�n�rt ki�lt. Hiba lenne azonban azt adni neki, mert m�r �gy is t�l sok jutott a szervezet�be. Ilyenkor meg kell pr�b�lni megnyugtatni, ha m�r feln�tt, akkor ak�r italt adni neki, de velem az is el�fordult, hogy egy n�nek odaadtam az oxig�n palackot, de nem nyitottam ki, amit � persze nem tudott �s a puszta gondolatt�l, hogy „kap leveg�t”, megnyugodott. Az utasok �ltal�ban nem szoktak sz�lni, hogy f�lnek a rep�l�st�l, de mi �szrevessz�k, hiszen remeg, s�pad, izzad. Ilyenkor odamegy�nk, igyeksz�nk besz�lni vele, megnyugtatni, elterelni a figyelm�t. Sokszor az is el�g, hogy tudja, figyel�nk r� – hallhattuk a Debrecenb�l elsz�rmazott l�gi-k�s�r�t�l.
A Germanwings trag�di�ja

– Nem �rtem mi t�rt�nhetett a Germanwings j�rat�n. A BBC szerint 8 perc alatt �rt�k el 38 ezer l�br�l a talajt, �gy tudniuk kellett, hogy mi t�rt�nik, nem csak „zuhantak”. A pil�t�nak l�tnia kellett, hogy az Alpok felett rep�l, hogy ott nem tud landolni. Egyel�re nem tudni azt sem, hogy lej�ttek-e az oxig�nmaszkok. Ha igen, akkor elk�pzelhet�, hogy a nyom�sk�l�nbs�g kiegyenl�t�se miatt ereszkedett egyre lentebb a g�p, mert kilyukadt a g�ptest, vagy kit�rt egy ablak. Mi�rt nem k�rt seg�ts�get? �rthetetlen – mondta a m�rcius 24-�n t�rt�nt trag�di�r�l.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!