Utolsó módosítás: 2014-02-06 20:54:15 |
|
A hajléktalanok nappali melegedõiben mûködõ elektronikus nyilvántartás az ellátottak érdekeit szolgálja, ugyanis arra ösztönzi a szolgáltatást nyújtókat, hogy az összes elõírt szolgáltatást biztosítsák ügyfeleiknek - közölte az Emberi Erõforrások Minisztériumának (Emmi) szociális és családügyért felelõs államtitkársága az MTI-vel. A közleményben A Város Mindenkié csoport keddi, a minisztérium elõtt tartott sajtótájékoztatóján elhangzottakra reagáltak. A hajléktalanokat és segítõiket tömörítõ szervezet a nappali melegedõkben kötelezõ regisztráció ellen tiltakozott, ennek értelmében egy ember egy nap csak egyetlen intézmény szolgáltatásait használhatja.
A szervezet tapasztalatai szerint sok hajléktalan járt már úgy, hogy emiatt elutasították õket egy nappali melegedõben, emellett az érintettek arról is beszámoltak, hogy a hajléktalanellátó intézmények számos esetben visszaélnek ügyfeleik adataival, és hamisan regisztrálják õket abban a reményben, hogy megkapják utánuk a finanszírozást.
Az államtitkárság azt közölte: a nappali melegedõk fenntartóinak jogszabály írja elõ, hogy milyen szolgáltatásokat kell nyújtaniuk. Az ellátottak érdeke az volna, hogy az összes szolgáltatáshoz egy helyen jussanak hozzá. A 2012 júliusában bevezetett új adminisztrációs rendszert kifogásoló szolgáltatók azt szeretnék, hogy a hajléktalanoknak nyújtható nappali ellátások rendszere ne változzon, azaz ha az igénylõ egy adott napon az egyik melegedõben mos, a másikban étkezik, a harmadikban segítséget kér, akkor a teljesítést végzõ szolgáltatók mindannyian kapják meg a nappali ellátásért járó teljes kvótát. Ez a rendszer átláthatatlan volt, sem az adófizetõk, sem az ellátottak érdekeit nem szolgálta megfelelõen - írták.
A kormány tavaly kilencmilliárd forintot fordított a hajléktalanok ellátására, ebbõl mintegy nyolcmilliárd forint normatív finanszírozás volt. A Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevõkrõl ennek a normatív finanszírozásnak a felhasználását kívánja hatékonyabbá és átláthatóbbá tenni.
Az egészségügyben régóta használt taj-alapú nyilvántartás már a szociális ágazatban is nyomon követhetõvé teszi az állami finanszírozás felhasználását. Egyúttal lehetõvé válik a nyilvántartással visszaélõ szolgáltatók kiszûrése, hatékonyabbá válik az ellenõrzés, és a valós ellátást nyújtó szolgáltatók finanszírozására több jut - hangsúlyozták.
Azt írták: abban az esetben, ha egyes szolgáltatók mégis úgy igényelnek egy hajléktalan után normatívát, hogy szolgáltatást valójában nem nyújtottak, akkor személyesen vagy írásban panaszt lehet tenni a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalnál.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|