Utolsó módosítás: 2014-03-01 10:28:31 |
|
Az új vasúti törvény szétválasztja majd a "nagyvasúti" és más kötöttpályás rendszereket (kisvasút, turistavasút, sífelvonók, kézihajtány) - mondta Rácz Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium osztályvezetõje a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) kétnapos kápolnásnyéki konferenciáján. Az osztályvezetõ A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és tervezett változásai címû elõadásában rámutatott, hogy tisztább viszonyokat eredményezhet, ha külön kezelik a két területet. Emellett fontosnak nevezte az uniós szabályozás átvételét, vagyis az egységes európai vasúti térségrõl szóló irányelv beemelését az új jogszabályba 2015 júniusáig. Az irányelv tartalmazza egyebek mellett a pályahasználati díjképzés megváltoztatását és a pályahálózati kiszolgáló létesítmények újradefiniálását.
Rácz Gábor az elmúlt években megvalósult, illetve hamarosan záruló vasúti fejlesztések közül kiemelte a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Székesfehérvár, a Budapest-Esztergom, a Budapest-Vác, a Biatorbágy-Tata, a Budapest-Miskolc, a Budapest-Pusztaszabolcs vonalak, a V0 körgyûrû, illetve a fõvárosban a pályaudvarokhoz vezetõ vonalak fejlesztését. Közölte: a vasúti fejlesztési tervek között szerepel a Bajánsenye-Boba, a Székesfehérvár-Boba, a Budapest-Szolnok-Gyoma, a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal, valamint a Balaton déli partján lévõ vasútvonal fejlesztése.
Pafféri Zoltán a Magyar Államvasutak Zrt. kiemelt projektek vezetõje elõadásában elmondta, hogy a társaság fejleszteni csak biztos kiindulási alappal tud, amit az elmúlt évek szervezeti átalakításai biztosítanak. Hosszú idõ után a MÁV megkapta az államtól a pályaüzemeltetési költségek összegét, vagyis rendelkezésre állnak a források, amelyekbõl el tudják végezni a karbantartásokat - tette hozzá.
Kiemelte, hogy a nyolcezer kilométer hosszúságú vasúthálózat megfelelõ színvonalú karbantartásához évente 250 kilométernyi szakaszt kellene átépíteni, amibõl eddig évente átlagosan 25 kilométert tudtak megvalósítani. Reményét fejezte ki, hogy ezen tudnak változtatni a jövõben, elsõsorban uniós források felhasználásával.
Hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. végzi az európai korridorok fejlesztését, emellett a MÁV "a hálózati szûk keresztmetszetek" megszüntetését, az eredeti kiépítési paraméterek visszaállítását igyekszik elvégezni ott, ahol a legnagyobb szükség van rá az áru- és a személyszállítás tekintetében. Példaként említett híd felújításokat, párhuzamos vágányok kiépítését, villamosítást és energiaellátó rendszerek fejlesztését.
Pafféri Zoltán elmondta, hogy egy 3,5 milliárd forintos KÖZOP-forrásból komplex megvalósíthatósági tanulmány készül: a cél, hogy egy stratégiai koncepcióba fogják össze a 2015-tõl ütemezhetõen indítható és 2020-ig megvalósuló, mûszakilag alaposan elõkészített kivitelezési projekteket.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|