2024. május 4. Szombat, Mónika, Flórián.
 
Új Ptk. – Tárcarendelet a fogyasztási cikkekkel kapcsolatos szavatossági és jótállási igények intézésérõlForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2014-05-03 20:38:23
A március 15-én hatályba lépett új Polgári törvénykönyv (Ptk.) megfogalmazása szerint termékszavatosság esetén a vásárló nem csak az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval vagy a kereskedõvel szemben is érvényesítheti a szavatossági jogát, így javítást, cserét kérhet – ez utóbbiak eljárási szabályait tette közzé a nemzetgazdasági miniszter a legutóbbi Magyar Közlönyben.

A vásárló számára a termék meghibásodása esetén a legerõsebb jogosultság továbbra is a jótállási jog marad. A garancia (jótállás) egy ígéret a gyártó, importõr, olykor a kereskedõ részérõl, hogy a jótállási idõ alatt történõ meghibásodásért kezeskedik. Ezekben az esetekben az eladónak – gyártónak – kell bizonyítania azt, hogy a vevõ nem a rendeltetésének megfelelõen használta az eszközt.

A kellékszavatossági jog érvényesítése esetén – szemben a jótállással – a vásárló kötelezettsége bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárláskor létezett. Azonban fogyasztói szerzõdések esetében az elsõ hat hónapban fordított a bizonyítási kötelezettség. Így meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a termék hibája már vásárláskor is fennállt: ebben az esetben az eladó felel a hibáért.

Az új rendelet – amely május 14-én lép hatályba – kimondja: szavatossági igénye érvényesítésekor a szerzõdés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. Ha a vállalkozás a szerzõdés megkötését vitatja, köteles felhívni a fogyasztó figyelmét a panasztétel lehetõségére és a panasz intézésének a módjára.

A szerzõdés megkötése bizonyított, ha a vevõ felmutatja a számlát vagy nyugtát.

A vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényérõl jegyzõkönyvet köteles felvenni. A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése azonban nem minõsül – a fogyasztóvédelemrõl szóló törvény szerinti – panasznak.

Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetõségérõl – annak bejelentésekor – nem tud nyilatkozni, akkor 5 munkanapon belül, igazolhatóan köteles értesíteni a fogyasztót.

Végül a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét 15 napon belül elvégezze.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!