2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Devizahitelek - Varga: a jövõ héttõl megkezdõdik a devizahiteles ügyfelekkel való elszámolásForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-03-01 09:46:57
A jövõ héttõl kezdõdõen minden devizahiteles ügyfél számára kézzelfoghatóvá válik, hogy a bankoknak vissza kell adniuk a tisztességtelen, egyoldalú szerzõdésmódosításból és az árfolyamrésbõl származó bevételüket - hangsúlyozta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pénteken sajtótájékoztatón, annak kapcsán, hogy a pénzügyi intézményeknek március elsejétõl meg kell kezdeniük az elszámolást devizahiteles ügyfeleikkel.

Varga Mihály azt is felidézte, hogy az Alkotmánybíróság januári döntése kimondta azt is, hogy a bankok elszámoltatásáról szóló törvény összhangban van az alaptörvénnyel, ezért jogi kifogásokkal nem kerülhetõ meg a végrehajtása.

A miniszter szerint a devizaalapú fogyasztói jelzáloghitelek kivezetésével mintegy 3600 milliárd forint hitelt forintosítottak, amivel közel félmillió család otthonát védte meg a kormány a szélsõséges és elõre nem kiszámítható árfolyam-változásoktól.
A deviza- és forinthitelekkel kapcsolatos elszámolás a hitelintézeteknél 2,4 millió, a pénzügyi vállalkozások ügyfeleivel együtt 3 millió szerzõdést is érinthet. Ez hatalmas logisztikai és technikai feladatot jelent a pénzügyi intézményeknek, van olyan nagybank, ahol számításuk szerint 16 tonnát tesz ki az elszámoló levelek súlya. A bankok felkészültek a feladat végrehajtására, számos informatikai fejlesztést hajtottak végre annak érdekében, hogy az ügyfelek mielõbb megkaphassák a tájékoztatást - mondta a miniszter.

A jelzálogalapú devizahiteleseknek március 2. és április 30. között kell megkapniuk a pénzintézet tájékoztató levelét az elszámolás és a forintosítás részleteirõl, míg a nem jelzálogalapú hitelek felvevõi az elszámolásról kapnak majd tájékoztatást - ismertette Varga Mihály. Azok az ügyfelek, akik korábban éltek a kedvezményes végtörlesztés lehetõségével, márciusban kérhetik, hogy részükre a hitelezõ elszámolást készítsen. A többi esetben az elszámolás automatikus, nem szükséges az ügyfélnek kezdeményeznie.

Az elsõ körben a devizahitelesek kapják meg a tájékoztató levelet, azok is, akiknek 2009 júniusa után járt le a kölcsönszerzõdésük. Az elszámolásról azok is kapnak értesítést, akiknek már felmondták a hitelét és nem a pénzintézetnek, hanem a követeléskezelõ cégnek tartoznak, õk az utóbbiaktól kérhetik vissza a tisztességtelenül felszámított díjakat. Lezárt kölcsönszerzõdés esetén, ha az adósnak nincs fizetési számlaszáma az elszámolást végzõ banknál, be kell jelenteni a számlaszámot vagy nyilatkozni kell arról, hogy pénztári készpénzfizetés útján veszik át az összeget. Annak, aki április végéig nem kapja meg a levelet, bankjánál kell érdeklõdnie.

A levelekbõl világosan ki kell derülnie, hogy az elszámolásból az ügyfélnek mennyi pénz jár vissza vagy mennyit írnak jóvá tartozásából. A jogszabály kötelezi a pénzügyi intézményeket arra, hogy a tájékoztató leveleket az átlagpolgár számára is érthetõen fogalmazzák meg. A levélnek pontosan tartalmaznia kell, hogy az elszámolás után mennyi marad a hitelbõl, milyen kamattal, futamidõvel és törlesztõrészlettel kell törleszteni a tartozást.

A lezárt hitelek esetében a visszafizetést pénzben, a még élõ szerzõdések esetében pedig a törlesztõrészletek csökkentésével kell teljesíteni. A pénzügyi intézmények a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által kiadott képletek alapján számítják ki, hogy az egyes esetekben mennyi jóváírás jár az ügyfeleknek. A képletek helyes alkalmazását az MNB kötelessége és felelõssége ellenõrizni.
A miniszter felhívta a figyelmet arra, hogy a devizahitelek rendkívül összetett, bonyolult pénzügyi termékek voltak, ezért szinte minden szerzõdés esetében egyedileg kell kiszámítani a visszatérítés összegét. A szaktárca számításai szerint a visszatérítés átlagos mértéke 25 százalék lesz, a gyakorlatban 10-40 százalék között alakulhat attól függõen, hogy mikor, milyen árfolyamon vették fel a hitelt, illetve a pénzügyi szolgáltató hányszor emelt kamatot és milyen árfolyamon számolt. Az internetes kalkulátorok a miniszter szerint nem mutatnak pontos képet, a legtöbb esetben durva becslésként sem alkalmazhatók.

Mivel a nagy tömegû adatfeldolgozás hibával is járhat, az ügyfeleknek célszerû ellenõrizniük személyes és szerzõdésre vonatkozó adataikat, így például a korábbi törlesztõrészlet összegét, a kamatot, a futamidõt, tehát azokat az adatokat, amelyekbõl a visszatérítést és az új törlesztést ki lehet majd számolni. Ha az ügyfél vitatja az elszámolást, a kézbesítéstõl számított 30 napon belül panaszt tehet a pénzügyi intézménynél, amely a panasz beérkezését követõ 60 napon belül köteles válaszolni. A panasz elutasítása esetén az ügyfél 30 napon belül a Pénzügyi Békéltetõ Testület eljárását kezdeményezheti.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!