A PricewaterhouseCooper's hétfõi elemzése szerint a pénzintézetek az átmenetileg megnövelt kapacitások mellett egyszerûsített eljárások kidolgozásával gyorsíthatják fel a végtörlesztési ügyintézést.
Már az ügyfelek tájékoztatása is jelentõs terhelést jelent, hiszen sokkal többen érdeklõdnek, mint ahányan végül élni fognak a végtörlesztéssel. Bár a bankok nyilván készülnek írásos anyagokkal is, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen bonyolult ügyekben az ügyfelek a szóbeli tájékoztatást keresik. Ráadásul sok a tisztázatlan kérdés a végtörlesztés körül, és ez idõben elnyújtja a tájékoztatást. A bankok tehát kénytelenek lesznek növelni ügyfélszolgálataik létszámát.
A legegyszerûbben kezelhetõ eset, amikor az ügyfél készpénzzel végtörleszt. Becslések szerint 100-120 ezer ember fog élni ezzel a lehetõséggel. Ezeknek az ügyeknek a lezárása 200-300 fõ kapacitásigényt jelenthet a bankoknál.
A hitelbõl törlesztés már bonyolultabb, fõleg akkor, ha az ügyfél más banktól igényelt hitellel kívánja végtörleszteni a hitelét. Ebben az esetben végig kell járni az értékbecslés, szerzõdéskötés, földhivatali bejegyzés három lépcsõjét, ez pedig idõigényes, így 800-1000 embernyi pótlólagos kapacitást tehet szükségessé a pénzintézetekben.
A legnehezebb feladat a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltetõ bankok központi hitelbírálónál lesz. Ezeknek a szervezeti egységeknek a létszámát a bankok az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, még nagyobb bankok esetében is 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. A központi bírálati területek kapacitásigénye a teljes bankrendszerben akár 120-150 emberre is megnövekedhet.
Kulcsfontosságú, hogy a bankok milyen mértékben tudják egyszerûsíteni, standardizálni eljárásaikat - hívja fel a figyelmet a PwC. Különösen az ügyfélbírálat és a fedezetértékelés terén lehet indokolt alapos meggondolás után egyszerûsítések elfogadása, például elõzõ bank értékbecslésének használata, jól teljesítõ adósok esetében egyszerûsített ügyfélbírálat.
A Fundamenta-Lakáskassza épp a múlt héten jelentette be, hogy ügyviteli kapacitásainak maximális kihasználtsága miatt felfüggesztette a lakáshitel kiváltásra igényelhetõ áthidaló kölcsönigények befogadását. A normál ügymenethez képest ugyanis az utolsó négy hétben ötszörös-hatszoros hitelfelvételi igény jelentkezett a lakáskasszánál, ami 4-5 havi feldolgozási többlet tevékenységet generált.