2024. május 4. Szombat, Mónika, Flórián.
 
Így vernek át a termékbemutatókon: a legújabb trükkökForrás: penzcentrum.hu
Utolsó módosítás: 2013-06-24 09:48:51
A termékbemutatók szervezõi nem ismernek lehetetlent: a legújabb trükkjük, hogy külföldi cég magyarországi képviseleteként mutatkoznak be, így próbálják meg hitelesebbé tenni termékeiket, szolgáltatásaikat. Mutatjuk, mivel próbálkoznak még mostanában.

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelõségét tavaly év végén két fogyasztó kereste meg azzal a panasszal, hogy meghívót kaptak egy termékbemutatóra, melyet Debrecenben a Kölcsey Mûvelõdési Központban tartottak. A panaszosok külön-külön közel 60 ezer forint összegben vásároltak a bemutatott termékek közül, mely tartalmazott 30 db táplálékkiegészítõt, és egy rizskoncentrátumot (rizskorpa) is, valamint ajándékba kaptak egy plüss játék mackót.

Az eset érdekessége, hogy a szerzõdésen eladóként egy külföldi cég hazai ügyfélszolgálata volt megjelölve. A vásárlás során egy adásvételi szerzõdést kaptak, melyen fel van tüntetve, hogy az eladó a Medicare Gmbh. Hardenbergplatz 8. 10787 Berlin Magyarországi Ügyfélszolgálata. Az ügyfélszolgálat levelezési címének egy siófoki címet jelöltek meg.

A panaszosok, amikor a termékbemutató légkörének hatása alól már felszabadultak, otthon nézték meg tüzetesebben, hogy mit vásároltak, és megállapították, hogy a megvásárolt terméken egyáltalán nincs semmilyen magyar nyelvû tájékoztatás, arra vonatkozólag sem találtak a termékeken információt, amit a bemutatón elmondtak róluk, különösen a gyógyhatással kapcsolatosan. Az árat is soknak találták, ezért 3 nap múlva levélben elállási szándékukat jelentették be a megadott ügyfélszolgálati címre. A levelükre választ nem kaptak.

Kész állatkert

A megyei fogyasztóvédelmi felügyelõség vizsgálatot indított. Az elküldött levél a magyarországi levelezési címrõl visszaérkezett a felügyelõségre, ezért a Medicar Gmbh németországi címére küldött levélben kért adatközlést a felügyelõség. A levél azzal a jelzéssel érkezett vissza, hogy a címen a megnevezett vállalkozás nem található, mivel az a Berlini Állatkert címe volt. A termékbemutatót szervezõk részérõl ez a címválasztás komikusnak tûnhet, de a megtévesztett, magas összeget kifizetõ fogyasztók számára ez kevésbé tekinthetõ annak.

A termékbemutatót tartó vállalkozás, vagy magánszemély hasonló módon már 2011-ben is tartott bemutatókat, és értékesített szintén rizskorpát igen magas áron, szintén egy német cég magyarországi képviselõjének kiadva magát.

A vizsgálat során megállapítottak miatt a felügyelõség csalás, magánokirat-hamisítás, fogyasztó megtévesztésének alapos gyanúja miatt rendõrségi feljelentést tett.

 


Az esetrõl beszámoló Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) felhívja a figyelmet, hogy a termékbemutatókon történõ vásárlások során, a szerzõdések aláírása elõtt gondolják át, hogy valóban annyira jó-e a kínált termék, mint amit állítottak róla, és valóban olyan kedvezõ-e az ár, mint amit az elõadók mondtak. Abban az esetben, ha a fentebb leírt Siófok pf.: 241 levelezési cím van megadva, úgy valószínû, hogy egy tevékenységét nem legálisan végzõ árustól vásárolnak, aki magát egy külföldi cég magyarországi képviseleteként tünteti fel.

Kifogyhatatlanok...

A Fogyasztóvédelmi Felügyelõséghez a tavalyi év folyamán számos kérelem, közérdekû bejelentés érkezett, melyek alapján megállapítható, hogy az árubemutatókat szervezõ vállalkozások túlnyomórészt személyre szóló meghívókat juttatnak el az idõsebb korosztály részére, valamint telefonon keresik meg a délelõtti órákban otthontartózkodó, valószínûsíthetõen nyugdíjas vagy beteg embereket.

Egyre inkább elterjedt, hogy az árubemutatókra burkolt formában invitálják a fogyasztókat, tehát egészségnapra, egészségügyi felmérésre, vizsgálatokra hívják meg õket, majd a helyszínen derül ki számukra, hogy termékbemutatóra és a termékek értékesítésére kerül sor. Betegségekrõl hangzanak el különbözõ elõadások, majd lehetõséget biztosítanak az általuk megvásárlásra kínált termékek kipróbálására.

A fogyasztóvédelmi szakemberek több alkalommal szembesültek azzal, hogy az árubemutatót szervezõ vállalkozások esetében elõfordult, hogy a termék betegségekre vonatkozó gyógyhatását hangsúlyozták, miközben ezt dokumentálni, szakvéleménnyel alátámasztani nem tudták. Szintén jellemzõ volt, hogy gyógyászati segédeszköznek minõsülõ terméket üzleten kívüli kereskedelem útján kívántak értékesíteni, mely jogszabályba ütközik.

Összességében megállapították, hogy a termékbemutatókra ellátogató fogyasztók nem tájékozódnak megfelelõen a vásárlás feltételeirõl, a szerzõdésben foglaltakról, azt rutinszerûen, alapos áttekintés nélkül aláírják, és csak utólag szembesülnek az abban rögzített, számukra esetleg kedvezõtlen feltételekkel.

A gátlástalan szervezõk és ügynökök újabb és újabb módszerekkel próbálják a jellemzõen idõs embereket vásárlásra bírni. Ezek közül az egyik legfelháborítóbb, amikor a rendezvényen "sorsolást" tartanak. Ezen az összegyûltek elõtt nagy csinnadrattával "gyõztest" vagy "gyõzteseket" hirdetnek, akik úgy tudják komoly, akár 100 ezer forintos nyereményre számíthatnak. Csak késõbb derül ki számukra, hogy ezt a pénzt nem kapják meg, hanem vásárlás esetén az akár félmillió forintot is meghaladó vételárból "levonásra kerül".

Elõfordult olyan eset is, amikor a "szerencsés nyertesnek" a jelenlévõk elõtt át is nyújtották "nyereményét", majd a folyosón egész egyszerûen elvették tõle - mondván, nem gondolja komolyan, hogy ezt a pénzt valóban neki adják, anélkül, hogy vásárolna valamit.

Legyünk óvatosak!

A fogyasztóvédõk azt ajánlják, hogy legyünk óvatosak, körültekintõek és ha mégis vásárolnánk egy termékbemutatón, addig ne írjunk alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerzõdést, amíg át nem olvastuk annak minden pontját, beleértve az apró betûs részeket is. 

A termékbemutatókra a távollevõk között kötött kereskedelmi szerzõdésekrõl szóló kormányrendelet elõírása vonatkozik, amely szerint az adásvételtõl, a termék átvételétõl számítva, nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vevõ. Egyes cégek elhallgatják ezt az információt, vagy miután kiárusították készletüket, megszûnnek, így nincs kinek benyújtani elállási igényünket.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!