A külföldiek a bürokráciát, a korrupciót és az ügyfélfókusz hiányát kritizálják.
25 évvel a rendszerváltás után több tényezõ is akadályozza a Kelet-Közép-Európában mûködõ cégek versenyképességét. Egy most közzétett kutatás szerint a régióban dolgozó külföldiek elsõsorban a bürokrácia csökkentésében, a korrupció felszámolásában, az ügyfél-orientáltság fokozásában és a nagyobb vezetõi felelõsségvállalás terén érzik a fejlõdés szükségességét.
Van mit tenni
A mintegy 1000 vállalati vezetõ megkérdezésével végzett kutatás alapján a vezetõk munkához való etikus és elkötelezett hozzáállását, a nõi munkavállalók attitûdjét, valamint az erõs személyes kommunikációs készségeket tekintik az itt mûködõ cégek erõsségének. Ahhoz azonban a régió cégeinek még sokat kell tenniük, hogy beváltsák a nem utolsósorban saját maguk által támasztott elvárásokat.
A hat országban (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) végzett kutatás az általános üzleti klíma, a vezetési stílus, a piachoz való hozzáállás és az átláthatóság, valamint a vezetési kultúrák témáit vizsgálta.
Szuper itt élni
Miközben a megkérdezett külföldiek túlnyomó része szeret a régióban élni, addig az itteni munkával kapcsolatban már vegyesebbek a benyomások. „Szuper itt élni, de nem mindig leányálom itt dolgozni” – foglalta össze az egyik külföldi vezetõ. A válaszadók szerint az itt élõk általában nyitottak, és a személyes kapcsolatépítés az üzleti élet fontos része.
Ez különösen érvényes az ügyfélfókusz esetében, ahol a válaszadók szerint a helyiek gyakran a valóban ügyfél-orientált szemlélet helyett is a személyes kapcsolatteremtést választják. Még az adott vállalaton belül is fontosnak számítanak a személyes viszonyok, ami miatt viszont „az õszinte megbeszéléseket sokszor akadályozza, hogy a megjegyzéseket nem egyszer személyesnek tekintik.”
A bürokrácia és a korrupció forró téma maradt a régióban. A külföldi menedzserek szerint a helyi vezetõk szeretik a már bevált módon intézni a dolgokat és a korrupció bevett dolog.