2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Új, magyar gyártású tûzoltóautót rendszeresítettekForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-04-05 21:57:08
Pintér Sándor belügyminiszter elmondta: a fejlesztésrõl 2010-ben, azt követõen döntöttek, hogy tapasztalták, mennyire eltérõ mûszaki színvonalon mûködnek az ország tûzoltóságai, ami befolyásolja beavatkozóképességüket is.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság újraindította a hosszú ideje szünetelõ hazai tûzoltógépjármû-gyártást. A BM HEROS Javító, Gyártó, Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt. és a Rába Jármûipari Holding Nyrt. együttmûködésében elkészült az új magyar gyártású tûzoltógépjármû prototípusa. A HEROS AQUADUX-X 4000-es fecskendõt március harmincegyedikén a belügyminiszter jelenlétében mutatták be. A tervek szerint a típus sorozatgyártása a jövõ év elsõ negyedévében megindulhat. A cél, hogy a több tucat típust mûködtetõ tûzoltóságok eszközparkja egységesebbé váljon. A tûzoltógépjármû bemutatására szervezett rendezvényen megjelent a belügyminiszter, a katasztrófavédelem országos és megyei vezetõi állománya, a fejlesztésben résztvevõ cégek és vállalkozások képviselõi.


Növeli a gyorsaságot

Az ünnepségen elsõként dr. Bakondi György tû. altábornagy, országos katasztrófavédelmi fõigazgató emelkedett szólásra. Mint mondta, a most bemutatandó tûzoltógépjármû tizenöt éves szereket vált majd ki, homogenizálja a tûzoltóság eszközparkját, erõsíti a beavatkozó képességet, növeli a gyorsaságot, a hatékonyságot. A fõigazgató ezután arról beszélt, hogy a katasztrófavédelem a kormányprogramban foglaltakat végrehajtotta, a 2010 nyarán vele szemben támasztott elvárásokat teljesítette, szervezetileg, szemléletmódban, hatósági jogkörben részesévé vált az egységes közbiztonsági rendszernek, alapfeladatait ellátja. A szervezet egységes, folytatta a tábornok, felkészültsége megfelel a rászabott feladatoknak. A legodaadóbb, a legfelkészültebb személyi állomány sem tud azonban kellõ hatékonysággal dolgozni megfelelõ felszerelések nélkül, ezért fejlesztések indultak a katasztrófavédelem hivatásos egységeinél.

A már eddig is átadott szerek, felszerelések és a most bemutatott új fecskendõ már az eszközök azon generációját képviselik, mondta Bakondi György, amelyek szakértõ kezekben, hivatástudatból, felkészülten, bátran fellépõ tûzoltók kezében eredményesen vethetõk be a biztonság megõrzése, megteremtése érdekében. A rendezvényen a gépjármûfecskendõn kívül számos más berendezés, eszköz is bemutatkozik, tette hozzá az altábornagy, köztük az a drón is, amely egyebek mellett például egy árvízi felderítésnél igen hasznos. A fõigazgató köszönetet mondott azoknak a cégeknek, gazdasági társaságoknak, amelyek a fejlesztésben, a kivitelezésben részt vettek.

A mai nemcsak a katasztrófavédelem, hanem a magyar iparpolitika számára is jeles nap – fogalmazott Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelõs államtitkára. Emlékeztetett arra, hogy néhány éve, amikor újra kellett gondolni az ország gazdaságát, abban az állam szerepét, akkor az a döntés született, hogy az államnak a korábbi években jól teljesítõ stratégiai ágazatokban ott kell lennie ahhoz, hogy erõsödjenek. Így az autóbuszprogram újraindításakor megnézték, még hol kell az államnak jelentõsebb szerepet vállalnia. Ennek a jegyében vásárolták meg a Rábát, és a céggel közösen dolgozták ki azt a programot, amelynek keretében a tûzoltóautók is elkészültek. Jó konstrukcióban, gyorsan elkészített jármûvekrõl van szó, amelyek külföldön sem vallanának szégyent.


Hagyomány éledt újjá

Pintér Sándor belügyminiszter beszédét azzal kezdte, hogy mikor 2010-ben elhatározták, hogy a katasztrófavédelem alatt az ország tûzoltó állományát egységes irányítás alá vonják, felmérték annak technikai helyzetét, állapotát. Ez a felmérés azt mutatta, hogy az országban nem egységes a tûzbiztonság, a gazdagabb önkormányzatok jobb technikával rendelkeztek, így gyorsabban és eredményesebben tudtak dolgozni, de a hátrányos helyzetû önkormányzatok által fenntartott tûzoltóságokon akadt akár harminc évnél idõsebb technika is. Ekkor született meg az elhatározás, mondta Pintér Sándor, hogy áttekintik a lehetõségeket és megnézik, hogy a Heros és a hozzá csatlakozó vállalkozások hogyan tudnak egy olyan fejlesztést végrehajtani, amely nemcsak a tûzoltók munkáját segíti elõ, nemcsak az állampolgárok biztonságát növeli, hanem jó hatással van a foglalkoztatottságra is.

Ennek az elhatározásnak az elsõ eredménye a most kiállított fecskendõ. Erre mindenki büszke lehet, ahogy büszkének lehet lenni az elõdökre is, hiszen a Rába már majdnem száz évvel ezelõtt épített tûzoltógépjármûvet, méghozzá nemzetközi színvonalúakat. Ezt a hagyományt kívánja a tárca felújítani az együttmûködéssel, amely a remények szerint lehetõvé teszi, hogy a tûzoltók a legkiválóbb jármûveket használhassák. Végezetül a belügyminiszter a magyar gyártású tûzoltógépjármû elsõ példányát szimbolikusan is bemutatta és a tûzoltóknak használatba átadta.


A belügyminiszter után a házigazda BM HEROS Zrt. vezérigazgatója, Pethõ István Ferenc tû. alezredes adott részletes tájékoztatást a hazai tûzoltógépjármû-gyártás múltjáról, jelenérõl, a cég életútjáról. Mindezeken kívül alaposan bemutatta a nap fõszereplõjét, a HEROS AQUADUX-X 4000 névre hallgató, RÁBA R16.217AFW-231-030B 4x4 alvázra felépített új magyar tûzoltó gépjármûfecskendõt. Elhangzott: az új jármû tervezése során figyelembe vették a tûzoltói igényeket és véleményeket is, miközben az mûszaki paramétereit illetõen semmiben nem marad el a külföldön gyártottaknál.

Amellett, hogy a Rábában alkalmazott hazai munkaerõ dolgozott az elkészítésén és valamennyi beépített eszköz a gyárból került ki, rugalmasan fejleszthetõ, a késõbb jelentkezõ igényekhez alakítható, szükség esetén különleges felépítményeket is rá lehet építeni. Az alváz, a felépítménye és szinte valamennyi speciális felszerelése Magyarországon készült. A jármû prototípusát 2013 végén kezdték építeni, sorozatgyártása 2015 elsõ negyedévében indulhat meg. A korszerû tûzoltójármû rendszerbe állításával emelkedik a tûzoltási, mûszaki mentési beavatkozások színvonala, költséghatékonyabban mûködtethetõ a jármûpark és az eszközök szervizelése is könnyen biztosítható.

A Rába Jármûipari Holding Nyrt. ügyvezetõ igazgatója, Torma János úgy fogalmazott, a cég csatlakozni kíván ahhoz a folyamathoz, amely során a mûszaki alapot kiegészítik a mérnöki tudással, hogy e kettõt egybegyúrva megmutassák, milyen egy maximalizált magyar hozzáadott értékkel bíró tûzoltógépjármû. A magyar tûzoltógépjármû-gyártás egy évszázados múltra tekint vissza. Az elsõ tûzoltóautót Gyõrött építették 1920-ban, egy másfél tonna teherbírású Rába P teherkocsi alvázára. A hazai gyártás 1993-ban az osztrák Steyr teherautó csepeli szerkocsivá alakításával fejezõdött be.


XXI. század a katasztrófavédelemben is

A bemutatón az érdeklõdõk megtekinthették a katasztrófavédelem rendszerébe a közelmúltban bekerült speciális eszközöket is, így például a mobil sugárfelderítõ egységet. Ilyenbõl a sugárvédelmi ellenõrzések végrehajtására öt áll a katasztrófavédelem rendelkezésére, ezek az eszközök a radiológiai méréseken túl mobil vezetési pontként is használhatók. Bemutatkozott a Renault Kerax típusú konténerszállító gépjármû is két logisztikai konténerrel. Ez egy olyan speciális, ritkábban elõforduló, logisztikai támogató feladatokhoz alkalmazható gépjármû, amely a felszerelésekkel együtt folyamatos készenlétben van. A konténerek használatával költséghatékonyan lehet az éppen szükséges eszközöket a kárhelyszínre szállítani. A Land Rover Defenderrõl azt kell tudni, hogy terepjáró képességû mobil vezetési pont, amely informatikai és távközlési hálózat kiépítését teszi lehetõvé.

Ez a jármû szállítja az MD4-1000 típusú drónt (quadrocopter). Ez pedig nem más, mint egy önálló le- és felszállásra, valamint programozott útvonal szerinti repülésre képes robotrepülõ. Kialakításából adódóan tulajdonképpen vizuális megfigyelésre alkalmas kamera, amely gázérzékelõ és hõkamera levegõbe juttatására használható. Utóbbi két eszköz az Európai Unió forrásaiból megvalósuló Elektronikus Közigazgatás Operatív Program 1.1.10 pályázat keretében került a katasztrófavédelemhez. A bemutatón ott volt a mobil vezetési pont, amely a helyszíni operatív törzs azonnali informatikai és távközlési igényeinek kiszolgálására szolgál, utánfutóra telepítve használható. Az utánfutó minden vonóhorgos gépjármûvel vontatható. Megtekinthetõ volt a Mercedes Vario és Land Rover Defender típusú katasztrófavédelmi mobil labor is, ezek vegyi- és sugárfelderítés során bevethetõ jármûvek, amelyeken az esetleges szennyezõdések megszüntetése érdekében mentesítõ anyagok és felszerelések is vannak. A jármûvek mobil környezetvédelmi ellenõrzõ állomásként is használhatóak.


A tûzoltógépjármûvek közül a Renault 44B-BM Heros Midlum-Aquadux típusú fecskendõ széles körûen felhasználható, mind épített környezetben, mind szabad területen jól használható gyors mozgása és a rajta lévõ víz (2000 liter), illetve habképzõ anyag miatt. A felépítményt úgy alakították ki, hogy azon mûszaki mentésre szolgáló szakfelszereléseket is el lehessen helyezni, így komplett tûzoltási és mûszaki mentési beavatkozást lehetõvé tesz. A Renault MDA3C-BM Heros Midlum gépjármûfecskendõ: alacsony súlypontja miatt stabilabb elõdeinél, korszerû, automatizált kuplungszerkezettel látták el, ami jelentõsen megkönnyíti a gépjármû vezetését. A Renault 34B-BM Heros Kerax Aquarius vízszállító egy új fejlesztésû jármû, 7000 literes tartállyal rendelkezik. A gépkocsi a korábbiaknál stabilabb, automatizáltabb, hibás kezelésre való figyelmeztetõ és adatgyûjtõ funkciókkal egészült ki. A vízszállítót nemcsak elektronikusan, hanem kézzel is lehet vezérelni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!