2010. január elsejétõl több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.Az új szabályozás elsõsorban a védtelen közlekedõk - gyalogosok, kerékpárosok - biztonságát javítja.
A módosítás - a törvényhozók szerint - szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így a jövõben többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben.
Gyalogos átkelõhelyeknél
a jelenleginél sokkal körültekintõbben kell közlekedni
A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelõhely elõtt képesek legyenek megállni.
Vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó szabályok
A vasúti átjárók elõtt kötelezõen betartandó, rögzített mértékû legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel, amely fokozott óvatosságra inti a jármûvezetõket.
A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben
bevezetnek négy sebességhatárt
Az eddigi általános 40 km/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntõl és az útviszonyoktól is függõen további négy esetben vezet be eltérõ sebességhatárt. Így például a sisakot viselõ és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50km/h sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/h sebességgel haladhatnak.
Meghatároza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát,
a hozzá kapcsolódó burkolati jelet és jelzõtáblákat.
A „nyitott kerékpársáv" az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb jármûvek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre elõzéshez, szembõl jövõ jármû elõli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.
Kerékpárok egyirányú utcába is behajtnak a forgalommal szemben
A módosítást követõen a kerékpárosok a kiegészítõ táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva.
Elõre mehetnek a piros lámpánál
A módosítások azt is lehetõvé teszik, hogy a forgalmi okokból álló jármûvek mellett a kerékpárosok jobbról elõre haladjanak.
Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát
amely a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott közös útfelület, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.
Mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól
vagyis akár az út közepén is mehetnek majd
kanyarodó jármûvek vezetõi számára elsõbbségadást ír elõ a módosítás.
Lehetõvé teszik a kerékpárutakon várakozó jármûvek elszállítását
Motorosok
Sávhasználatok
Motorosok is használhatják majd a buszsávot, és õk is elõremehetnek a piros lámpánál
Az új szabályozás minden sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a kettõnél több sávos utakon.
A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is elõre sorolhatnak az álló jármûvek mellett, illetve azok között.
Új közlekedési táblák
torlódás veszélyét jelzõ piros keretes háromszög
engedélyezik az elektronikus jelzõtáblák használatát az autópályákon
A különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverõ sárga háttéren is elhelyezhetõk legyenek a közlekedési táblák.
Iskolabusz fogalma
bõvítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit.
A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzõvel jelzett ideje alatt más jármûvek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.
A rendszámok láthatóságát
Szigorúbban szabályozzák
A rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás elõtt ellenõrizni kell.
Meghatározza a quad fogalmát
A közúti jármûvekkel kapcsolatos fogalmak
Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e jármûkategóriába sorolt kétkerekû, L2e jármûkategóriába sorolt háromkerekû jármû, továbbá az L6e jármûkategóriába sorolt quad és mopedautó.
Quad: a külön jogszabályban
L6e jármûkategóriába sorolt könnyû négykerekû segédmotoros kerékpár vagy
L7e jármûkategóriába sorolt négykerekû motorkerékpár,
amely nyitott utasterû, kormánymûve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelõszervekkel van felszerelve
A traffipaxok helyét
Közúti táblával jelzik
Tábla jelöli majd a telepített sebességellenõrzõ rendszerek „helyét"
Egységes sebességhatárt vezetnek be
minden közúton a 3500 kilogrammnál nem nehezebb jármûvek számára
Magyar Közlöny A KRESZ jogszabály változásról
289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes
rendelet módosításáról