A cégautóadó idén az 1600 köbcentisnél kisebb motorral szerelt autóknál havi 7 ezer forint volt, egyéb autókra pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta. A 6-10 környezetvédelmi besorolású, 1,4 vagy 1,6 literes motorral szerelt Skoda Octaviák esetében a havi 7 ezer forintos adó 14 ezer forintra emelkedik.
Cégautóadó (forint, havonta)
Motorteljesítmény (kW)
|
0-4-es környezetvédelmi osztály
|
6-10 osztály
|
5-ös, 14-15-ös osztály
|
0-50 |
16 500 |
8800 |
7700 |
51-90 |
22 000 |
11 000 |
8800 |
91-120 |
33 000 |
22 000 |
11 000 |
121-tõl |
44 000 |
33 000 |
22 000 |
A tízezer cégautót kezelõ cég, a LeasePlan a portfóliójában többnyire 4-5 éves idõszakra bérelt, többségében Euro-3-asnál jobb környezetvédelmi besorolású autók találhatóak. A cég arra számít, hogy az általa kezelt autók ötöde után kell majd a jövõben kevesebb cégautóadót fizetni, mint idén, de az autók négyötödénél emelkedik az adóteher. Az átlagos cégautóadó körülbelül 10 ezer forintról 13 ezer forint fölé emelkedik a LeasePlan szerint.
Átírási illeték
Az illetékekbõl jövõre 102,5 milliárd forintos bevételre számít a költségvetés, ez 14 milliárddal haladja meg az idei tervet. Ezen belül a költségvetési terv a gépjármûvek adásvételénél fizetendõ átírási illetékekbõl az ideinél 6,5 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol.
Hasonlóan a cégautóadónál az átírási illeték jövõre nem a motor méretétõl, hanem az autó teljesítményétõl függ majd. Egy - három évnél fiatalabb - 1,4-es vagy 1,6-os Skoda Octavia átírása idén - a köbcentinként fizetendõ 18 forintos illeték szerint - 25-28,7 ezer forintba került. Jövõre a gyengébb teljesítményû modell átírásáért 35,4, az erõsebbéért 54 ezer forintot kell fizetni (attól függõen, hogy 59 vagy 90 kilowattos modellrõl van szó), az 1,6 literes autó átírása 45 ezer forint lesz.
|
Jármû kora
|
Teljesítmény (kw)
|
0-3 év
|
4-8 év
|
8 évnél idõsebb
|
0-40
|
0-24 ezer forint
|
0-19,2 ezer forint
|
0-12 ezer forint
|
41-80
|
29,5-57,6 ezer forint
|
24-48 ezer forint
|
19,7-38,4 ezer forint
|
81-120
|
72,9-108 ezer forint
|
58,3-86,4 ezer forint
|
48,6-72 ezer forint
|
120 felett
|
minimum 144 ezer forint
|
minimum 108 ezer forint
|
minimum 86,4 ezer forint
|
Baleseti adó
A parlamentnek benyújtott adócsomag szerint jövõre életbe lép az úgynevezett baleseti adó, amely a kötelezõ felelõsségbiztosítási díjra vetítve 30 százalékos lesz. A Biztosítás.hu alkuszcég szerint a motorok esetében 0,9-2,8, a személyautóknál körülbelül 7,2, a kishaszon- és tehergépjármûveknél 20-40, a vontatóknál 80-120 ezer forintos tételt jelenthet évente a kötelezõ biztosítás díján felül.
A biztosítók még nem tették közzé a jövõ évi díjaikat, ezért egyelõre nem lehet pontosan megmondani, hogy mennyivel emelkedik az egyes autók díjterhelése az adó miatt. Az alkuszcég becslése szerint az átlagos díjcsökkenés 5 százalékos lehet, ami valamelyest mérsékli a baleseti adó miatti többletet. Az Octavia kötelezõje a Biztosítás.hu kalkulátora szerint - harmincöt éves budapesti vagy vidéki kisvárosban élõ férfi tulajdonos esetén - évi 15-73 ezer forint lenne, ez az összeg emelkedhet 20-30 százalékos mértékben, ami 3-22 ezer forintos többletet is jelenthet.
Regisztrációs adó
A költségvetési tervezet szerint a kormány jövõre 39 milliárd forintos bevételre számít a regisztrációs adóból, ami több mint 20 százalékkal haladja meg a 32,3 milliárdos idei elõirányzatot.
|
A regadó mértéke jelenleg |
A regadó mértéke a javaslat szerint |
Változás |
1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)
|
361 ezer forint
|
350 ezer forint
|
-3%
|
1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)
|
361 ezer forint
|
400 ezer forint
|
+11%
|
1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)
|
542 ezer forint
|
700 ezer forint
|
+29%
|
A modernebb motorral felszerelt, Euro-V-ös normát teljesítõ, 1,4-1,5 liternél kisebb motorral hajtott Octaviák regisztrációs adója minimálisan csökken, míg az ennél nagyobb motorral szerelt modelleké 22 ezer forinttal emelkedik.
|
A regadó mértéke jelenleg |
A regadó mértéke a javaslat szerint |
Változás |
1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)
|
478 ezer forint
|
500 ezer forint
|
5%
|
1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)
|
478 ezer forint
|
580 ezer forint
|
21%
|
1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)
|
722 ezer forint
|
1 millió forint
|
39%
|
A regisztrációs adó módosulásával az elektromos meghajtású autók vásárlói járnak a legjobban, ezeknél az autóknál ugyanis nem kell regisztrációs adót fizetni, szemben az idei 190 ezer forinttal. Ugyanakkor a hibrid autók vásárlása jelentõsen drágul, az ilyen típusok regisztrációs adója az idei 190 ezer forinttal szemben 380 ezer forint lesz.
Kérdéses tételek
Néhány másik tétel még költségesebbé teheti jövõre az autózást. Megszûnik az utak karbantartását finanszírozó útpénztár költségvetési támogatása, emiatt 30 milliárd forintot kell elõteremtenie a kormánynak. Egyelõre nem világos, honnan teremti elõ ezt a pénzt a kormány, de elképzelhetõ, hogy a sztrádadíjak megemelkednek.
Az üzemanyagok adótartalma is emelkedik. A gázolaj ára elsõ körben a novembertõl életbe lépõjövedékiadó-emelés miatt növekedhet, januártól pedig mindkét üzemanyag drágulhat az áfaemelés miatt. Ez akkor okoz drágulást, ha tovább gyengül a forint, vagy emelkednek a nemzetközi olajárak. Ha a gázolaj mostani, literenként átlagosan 398 forintos árával számolunk, akkor ez az üzemanyag novembertõl 411 forintba fog kerülni, januártól pedig a benzin 404, a gázolaj 417 forintba kerülhet.