2024. május 2. Csütörtök, Zsigmond.
 
Kuponos utazás, nyaralás: ezekre nagyon figyelj!Forrás: penzcentrum.hu
Utolsó módosítás: 2013-05-21 11:14:09
A kuponos utazásokat támadják a fogyasztóvédõk. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint gyakori, hogy az utazók a több tízezer forintért megvásárolt kupont késõbb nem tudják beváltani-felhasználni, ráadásul van olyan kuponos cég, amely minden felelõsséget elhárít ilyenkor, azaz a vásárló bottal ütheti a pénze nyomát.

Sok olyan weboldallal találkozhatunk, amelyek hatalmas akciókat, leárazásokat, kedvezményes vásárlási lehetõséget kínáló kuponokat árusítanak. Nem árt ezeknél körültekintetõen eljárni, ugyanis egyre gyakrabban talékozhatunk olyan problémás esetekkel, amikor a fogyasztók a több tízezer forintért megvásárolt kupont késõbb nem tudják beváltani-felhasználni, ráadásul a kuponos cég minden felelõsséget elhárít ilyenkor, azaz a vásárló bottal ütheti a pénze nyomát - állítja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

A kuponos vásárlás lényege, hogy a fogyasztó egy kupont vásárol rendszerint interneten egy kereskedõtõl, amely arra jogosítja õt, hogy egy másik vállalkozás termékét vagy szolgáltatását jelentõs kedvezménnyel vegye igénybe vagy vásárolja meg. A széleskörû kínálat között például olyan népszerû szolgáltatások szerepelnek, mint a kedvezményes szállodai wellness hétvége, az egészséggel összefüggõ vagy szépségápolási szolgáltatások, illetve egyéb szabadidõs tevékenység.

Több esetben azonban nem teljesül e cégek ígérete, a fogyasztók kárt szenvednek és falba ütköznek, amikor jogaikat érvényesíteni akarják.

 


A fogyasztóvédõk szerint a problémák egyik forrása, hogy a kuponos vállalkozások általános szerzõdési feltételeikben általában kizárják vagy korlátozzák felelõsségüket abban az esetben, ha az ígért szolgáltatást a fogyasztó végül mégsem tudja igénybe venni a harmadik fél (például a szálloda) magatartása miatt. Hiába áll ugyanis a fogyasztó szerzõdéses kapcsolatban a kuponos céggel, amikor az igénybe venni kívánt valódi szolgáltatást részére már a harmadik fél, azaz a másik vállalkozás nyújtja (vagy csak nyújtaná). Ha pedig a panaszos magával a kedvezményes árú szolgáltatást vagy terméket nyújtó vállalkozással szemben fordul jogai érvényesítéséért, úgy ez esetben panasza rendszerint a szerzõdéses kapcsolat hiányára való hivatkozással kerül elutasításra, ezzel pedig a kör bezárult.

A FEOSZ azt javasolja, hogy körültekintõen járjunk el, mielõtt szerzõdést kötnénk az adott kuponos akciókat értékesítõ vállalkozással, és részletesen olvassuk át annak szerzõdési feltételeit. Ezekbõl ugyanis megtudhatjuk, hogy például vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás teljesítése esetére a kuponos szolgáltató avagy sem, illetve milyen mértékben korlátozza felelõsségét.

A tudatos fogyasztói magatartással tehát nagyobb eséllyel elõzhetjük meg a késõbbi kellemetlen meglepetéseket. Ezzel függ össze az is, hogy ha például kedvezményes áron szeretnénk nyaralni valahol, elõször az utazásszervezõ- és utazásközvetítõ irodák ajánlatait böngésszük át: az engedéllyel rendelkezõ utazási vállalkozások esetében ugyanis részletesen meghatározásra került azok felelõssége hibás teljesítés ellen, emellett jogszabályban biztosított vagyoni biztosítékkal rendelkeznek. Korántsem biztos, hogy ez igaz azokra a vállalkozásokra is, amelyek szolgáltatásaihoz kedvezményes áron való hozzájutását egyes kuponos cégek hirdetik.

A fogyasztók ezt könnyen ellenõrizhetik a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal internetes honlapján, ahol az engedéllyel rendelkezõ utazási vállalkozások listája mellett megtalálják azon utazásszervezõk és utazásközvetítõk jegyzékét, amelyek jogerõsen egy évre eltiltásra kerültek a tevékenység folytatásától. Amennyiben tehát a kupon tárgya kedvezményes áron nyújtott utazási szolgáltatás és a rajta feltüntetett vállalkozás nem szerepel az engedéllyel rendelkezõ szolgáltatók listájában, ez esetben ne kössünk vele szerzõdést - javasolják a fogyasztóvédõk.


Az interneten kupont vásárló fogyasztók emellett jó, ha tisztában vannak jogaikkal: az átvételtõl számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerzõdéstõl, ez esetben pedig az online kifizetett vételár visszajár a részükre.

A szerzõdés ugyanis ekkor távollevõk között kötött szerzõdésnek minõsül a fogyasztót pedig speciális jogok illetik meg. Elõször is a vállalkozást ekkor szigorú tájékoztatási kötelezettség terheli, így többek között információt köteles nyújtani már a szerzõdéskötés elõtt a nevérõl és címérõl azonosításra alkalmas módon, valamint a vásárolni kívánt áru vagy szolgáltatás, azaz a kupon lényeges jellemzõirõl, a fizetendõ ellenértékrõl az összes járulékos költséget is beleértve, továbbá a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeirõl és az indokolás nélküli elállási jogról.

Ha ez az írásos tájékoztató nem szerepelt a vállalkozás internetes honlapján vagy azt a szerzõdéskötés elõtt nem bocsátotta a fogyasztó rendelkezésére, úgy az indokolás nélküli elállásra nyitva álló 8 munkanapos határidõ három hónapra hosszabbodik meg, amelyet a kupon átvételének napjától kell számítani. Amennyiben pedig a vállalkozás mégis teljesítené három hónapon belül a tájékoztatási kötelezettségét, akkor a fogyasztó számára az elállásra nyitva álló nyolc munkanapos határidõ attól a naptól kezdõdik, amikor az írásbeli vagy tartós adathordozón átadott tájékoztatót kézhez kapta. Lényeges, hogy amennyiben a fogyasztó él indokolás nélküli elállási jogával, úgy a kupont vissza kell juttatnia saját költségén a vállalkozásnak, a kereskedõ pedig a fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésõbb az elállást követõ harminc napon belül köteles visszatéríteni.

A szövetség hangsúlyozza: a tudatos fogyasztói döntéshozatal és a megfelelõ körültekintés rendkívül fontos, így szerzõdéskötés elõtt mindenképp érdemes tájékozódni. Ha mindezek ellenére pedig késõbb vitánk támadna egy hasonló weboldal üzemeltetõjével, akkor pedig forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltetõ testülethez, amely gyorsan és ingyenesen jár el az ügyben.

A szolgáltatók is felelõsek

A FEOSZ állásfoglalása kitér arra is, hogy szükséges a felelõsségteljes vállalkozói magatartás is, így például a jónevû és fogyasztóbarát kuponos vállalkozásoknak a fellépése azon hasonló gazdasági tevékenységet végzõ cégekkel szemben, amelyek egyértelmûen a fogyasztók kárára mûködnek, ezáltal is csorbítva a szakma jóhírét.

A piacvezetõ Bónusz Brigádnál a pénzvisszafizetési garanciában látják a minõségbiztosítás egyik legfontosabb elemét. Mint azt Heller Gábor, a cég egyik alapítója a Pénzcentrum.hu-nak elmondta, indulásuk óta a törvény által elõírt 8 napos elállás helyett 14 napot biztosítanak, 100 százalékos minõségi garanciát nyújtanak a brigádtagoknak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy vásárló nincs megelégedve az igénybe vett szolgáltatással, a bónusz vételárát levonás nélkül visszafizetik. Ajánlataiknál biztosítják a kommentelés lehetõségét is, így a brigádtagok egymást segíthetik a vásárlást megelõzõ döntésben saját tapasztalataikkal, tanácsokkal.

Heller Gábor szerint fontos az is, hogy megválogassák partnereiket, körültekintõ szûrés elõzi meg azt, hogy egy szolgáltatót befogadjanak a partnerhálózatukba. Nemcsak a céges adatokat ellenõrzik, de minden fellelhetõ információt beszereznek a cégrõl, hogy elkerüljék a meglepetéseket. "

"Kulcskérdésnek tekintjük, hogy az általunk teljes árként publikált összeg a partner weboldalán is mindenki által megtekinthetõ legyen, azaz ne fiktív, felfújt összegbõl kerüljön levonásra a meghirdetett kedvezmény. Szándékunk, hogy megtisztítsuk az egész közösségi vásárló ágazatot a csalóktól, a tisztességtelen üzleti gyakorlattól, ezért a fogalmazta meg a Bónusz Brigád Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért közösségi vásárló szekciójának az etikai kódexét" - tette hozzá az ügyvezetõ.

Szeretjük a kuponos/bónuszos utazásokat

A számok azt mutatják, hogy a 2012-es nyaralási szezonra robbantak be igazán az utazási piacra a kuponos/bónuszos oldalak. Sokan egyáltalán nem foglalkoznak már az utazási irodák ajánlataival, inkább csak a közösségi vásárlási lehetõségeket keresik. Az egyik legnagyobb kuponos szolgáltató 325 millió forint összértékben értékesített turisztikai ajánlatokat a nyári hónapok alatt, a vendégek leginkább a balatoni ajánlatokat kedvelik.

A kuponos üdülések felpörgésének egyszerû a magyarázata: a fizetõképes kereslet csökkenésével egyidejûleg egy egyre tudatosabb vásárlókör válik meghatározóvá, amely azt a terméket, szolgáltatást választja, amely - szerinte- a legjobb ár-érték aránnyal bír. Éppen ezért a közösségi vásárlási oldalak kínálatában soha nem látott számban jelentek, jelennek meg turisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégek, legyenek azok akár kis panziók, apartmanok, nagy szállodák vagy szállásközvetítõk. Egy-egy ilyen oldal kínálata már a komolyabb utazási irodákkal is felveszi a versenyt.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!